صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و هشت - ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۹

اخبار

عزم دولت در رفع چالش‌های پالایش نفت

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از عزم دولت در رفع چالش‌ها و موانع موجود در صنعت پالایش نفت کشور خبر داد. محمدصادق عظیمی‌فر گفت: روابط مالی با پالایشگاه‌ها باید به‌نحوی تنظیم شود که ناظر بر منافع ملی باشد؛ به‌طور قطع با حمایت‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و همت مجموعه پرتلاش شرکت‌های پالایشی، موانع فراروی پروژه‌های کیفی‌سازی صنعت پالایش نفت برداشته خواهد شد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: دولت در حل مشکلات مربوط به حامل‌های انرژی از همه توان و ظرفیت خود برای آسایش و رفاه حال مردم استفاده خواهد کرد تا با ارائه راهکارهای لازم برای اجرای قوانین محوله، مشکل ناترازی سوخت رفع شود.

 

بهره‌مندی کشاورزان از برق رایگان

امسال برای نخستین بار کشاورزان در صورت مشارکت در برنامه‌های مدیریت بار بیش از پروانه بهره‌برداری، علاوه بر رایگان شدن صورتحساب برق، از پاداش‌های جذاب نیز برخوردار می‌شوند.
مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر از رایگان شدن صورتحساب برق و پاداش‌های جذاب برای کشاورزان خبر داد که در صورت مشارکت در صرفه‌جویی برق محقق خواهد شد.
وی با بیان اینکه کشاورزان می‌توانند ۸۰ درصد از برق مصرفی خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کنند، گفت: کشاورزان با احداث نیروگاه خورشیدی می‌توانند از برنامه‌های مدیریت مصرف تابستان معاف شوند. سخنگوی صنعت برق تشریح کرد: تعرفه برق بخش کشاورزی حدود ۳۳ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است، در حالی که برق تولیدی توسط انرژی خورشیدی حدود سه هزار تومان خریداری می‌شود. وی همچنین اظهار داشت: این موضوع موجب فراهم شدن زمینه درآمدزایی برای کشاورزان خواهد شد. چرا که می‌توانند برق تولیدی خود را به قیمت ۱۰۰ برابر خرید خود به شبکه بفروشند. براساس این گزارش، کشاورزان در صورت احداث نیروگاه خورشیدی علاوه بر امکان درآمدزایی قابل توجه، همچنین می‌توانند برق پایدار چاه‌های کشاورزی خود متناسب با پروانه بهره‌برداری را فراهم کنند.

 

خیز شرکت‌های صنعتی برای تولید ۱۷ هزار مگاوات برق

شرکت‌های معدنی و صنعتی با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو اقدام به ساخت نیروگاه‌های برق کرده‌اند که اکنون برای رسیدن به ظرفیت ۱۷ هزار و ۱۲۲ مگاواتی با ساخت نیروگاه‌های خود تأمین این شرکت‌ها برنامه‌ریزی شده است.
قطعی هر یک ساعت برق در بعضی از شرکت‌های فولادی منجر به عقب افتادگی ۶ تا هشت ساعته در تولید می‌شود. با این اوصاف، طبق محدودیت‌ها در شرکت‌ها به صورت میانگین یک تا ۲ روز قطعی برق در هفته صورت می‌گیرد که این امر منجر به کاهش آمار تولید و به تبع صادرات و ارز‌آوری در کشور می‌شود. در همین راستا طبق ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، صنایع انرژی‌بر موضوع ماده (۳) این قانون با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مکلفند، حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵ درصد و یک‌هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی صنایع مذکور احداث کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی