صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

اخبار

 ضرورت ورود بیشتر زنان
به اکوسیستم دانش‌بنیان
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در بازدید از نمایشگاه خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) بر ورود بیشتر زنان به اکوسیستم دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: باید برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این موضوع، تلاش حداکثری انجام شود.
به گزارش ایرنا، زهرا بهروزآذر یادآورشد: باید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه مؤثرتر، بر مسائلی که حل می‌کنند، نیازهایی که رفع می‌کنند و ارزش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی که تولید می‌کنند، تمرکز کنند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور هم گفت: نمایشگاه ایجاد شده در مجموعه « آی هیت» یک برش کوچک از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان است که پتانسیل صادرات پیدا کرده‌اند. شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در اکوسیستم دانش‌بنیان رشد کرده‌اند و به بازارهای خارجی و صادرات محصول رسیده‌اند.
حسین افشین با اشاره به نقش زنان در فناوری‌های داخلی اظهار کرد: در صنایع خلاق از جمله انیمیشن و هنر، حضور زنان پر رنگ‌تر است و این صنایع از نقاط قوت ماست. در قانون برنامه هفتم هم توجه به این صنایع الزام شده و حضور زنان در آن حدود ۷۰ درصد برآورد شده است. وی افزود: این صنایع ظرفیت‌های صادراتی زیادی داشته و ارزآوری فراوانی نیز دارند بنابراین خواستار فعال‌کردن آنها با کمک معاونت زنان و امور خانواده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

سند ملی هوش مصنوعی
 بازبینی شود
رئیس انجمن هوش مصنوعی در نشست تخصصی بررسی و نقد سند ملی هوش مصنوعی در محل پژوهشگاه فضای مجازی بر ضرورت بازبینی و اصلاح سند ملی هوش مصنوعی تأکید کرد.
به گزارش ایرنا، محمدهادی زاهدی گفت: بزرگ‌ترین نقد به سند این است که هر سازمانی نمی‌داند چه وظیفه‌ای برای تحقق اهداف آن دارد. ازسوی دیگر وقتی کلیات سند تصویب و اعلام شد، امیدوار بودیم سند بازنگری و بعد ابلاغ شود ولی تیرماه بدون بازنگری ابلاغ شد. اکنون امیدواریم این سند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاح و بازنگری شود.
محمدرضا معبودیان، رئیس کمیسیون هوش مصنوعی سازمان نصر نیز گفت: نظامی برای اعمال و ارجاع به بازخوردهای همه ذی‌نفعان با رعایت منبع در این سند وجود ندارد و بخش‌های مختلف هوش مصنوعی در سند لحاظ نشده است. برای نمونه باید اهداف و اولویت‌های هوش مصنوعی صنعتی به صورت مشخص متمایز می‌شد.
همچنین در این سند جایگاه ایران در منطقه یا جهان مشخص نیست و تعیین نشده است که در کدام بخش هوش مصنوعی می‌خواهیم برتری و تسلط داشته باشیم، برنامه و اهداف هر کدام از سازمان‌ها چیست و چطور باید به آن اهداف دست یابند.

ثبت‌نام همایش ملی نخبگان
 آغاز شد
ثبت‌نام برای حضور در چهاردهمین همایش ملی نخبگان با شعار «نخبگان، حکمرانی دانش‌بنیان» از روز گذشته آغاز شد و تا ۲۱ شهریور ادامه دارد.
این همایش مهرماه با حضور ۷۰۰ نفر از نخبگان برگزیده به مدت دو روز برگزار می‌شود. نخبگان در روز نخست میزبان رئیس‌جمهور خواهند بود و در دومین روز با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد.
حوزه‌های پولی و مالی، حکمرانی و سیاستگذاری، محیط زیست و منابع طبیعی، نظام سلامت، امنیت غذایی، علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، فناوری‌ها و صنایع پیشران و راهبردی، نظم نوین (تحولات منطقه، جایگاه ایران) و فناوری‌های نرم، محورهای اصلی این همایش است.

تولید صنعتی سلول‌های خورشیدی سایز بزرگ
مدیرتوسعه فناوری‌های میکرو گفت: با تلاش فناوران ایرانی و حمایت‌های ستاد، موفق به تولید صنعتی سلول‌های خورشیدی سایز بزرگ شده‌ایم.
به گزارش مهر، مهدی نادری افزود: در نتیجه مأموریت‌های پژوهش‌گرا موفق به دستیابی به پروتایپ‌های موفق در زمینه سلول‌های خورشیدی نسل جدید و همچنین دستیابی به دانش فنی محصول در زمینه باتری‌های لیتیومی، سدیمی، منیزیومی، آلومینیومی و ابرخازن شده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی