صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

بلومبرگ: امریکا در دریای سرخ در حال شکست‌خوردن از یمن است

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: امریکا در برابر ارتش یمن در نبرد دریای سرخ در حال شکست است و این موفقیت ارتش یمن بار دیگر نشان داد که ایالات متحده از صحنه جهانی کنار گذاشته می‌شود.
این رسانه امریکایی افزود: «سال گذشته مملو از اتفاقات غیرمنتظره و شگفتی‌ساز بود و می‌توان به حملات حماس تا بزرگترین حملات موشکی ایران به اسرائیل در تاریخ اشاره کرد. اما یکی از آنها تحت عنوان بحران دریای سرخ نشان داد که چگونه بازیگران کوچک می‌توانند توانمندی‌های خود را نشان دهند.»
بلومبرگ در ادامه با اشاره به اینکه بحران دریای سرخ، امریکا را در وضعیت متزلزلی قرار داده است، می‌نویسد: «بحران دریای سرخ، ارتش امریکا را با خستگی اساسی مواجه ساخته و همچنین این کشور مقادیر کافی موشک‌های هدایت‌شونده، بمب‌های لیزری، جنگنده و ناو جنگی را ندارد.»
این رسانه نزدیک به محافظه‌کاران همچنین نوشت حملات ارتش یمن باعث ورشکستگی بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی شده است.
«عملیات نگهبان رفاه» به رهبری ایالات متحده توسط یک ائتلاف چند ملیتی در دسامبر ۲۰۲۳ در پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی که از دریای سرخ جنوبی عبور می‌کردند، اعلام شد.
هدف این بود که یک جبهه یکپارچه بین‌المللی ایجاد شود که هم یمنی‌ها را از حملات بیشتر باز دارد و هم به شرکت‌های کشتیرانی که به دلایل ریسک و هزینه‌ بیمه، دماغه امید نیک را دور می‌زدند، اطمینان خاطر دهد.
در مقابل، عملیات‌های ارتش یمن در راستای همبستگی با ملت فلسطین از جهت کمیت و کیفیت افزایش داشته است؛ طبق گزارش فوق، از ماه ژانویه، نه تنها تعداد حملات به‌طور پیوسته افزایش یافته، بلکه متنوع هم شده است. پهپادها و موشک‌های کروز با موشک‌های بالستیک همراه شده‌اند. یمن ماه آوریل اولین استفاده از پهپاد سطحی را انجام داد و از آن زمان به بعد این روش افزایش مداومی داشته است. اخیراً هم شلیک سلاح‌های سبک از قایق‌های تندرو به آنها اضافه شده و در چند هفته گذشته میزان حملات به بالاتر از میانگین ۲.۵ مورد در هفته افزایش یافته است.
در این میان هیچ نشانی از کشتی‌ها و ناوهای امریکایی و انگلیسی که ادعای حمایت و حفاظت از دیگر کشتی‌ها در دریای سرخ را داشتند، نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی