صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و نه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۶

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از ارزیابی کامل بیش از 3 هزار ساختمان خبر داد

ساختمان های پایتخت زیر ذره بین

مهسا قوی قلب
خبرنگار


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به ارزیابی ریسک و به روز‌رسانی جدید اقدامات، درباره ارتقای ایمنی شهر تهران گفت: موضوع جان مردم سیاسی نیست، نگاه ما نیز به موضوع حفظ جان انسان‌هاست و باید برای ایمنی شهروندان تلاش کنیم.
علی نصیری با اشاره به اینکه در فضای فناوری و فضایی که شهرنشینی توسعه پیدا می‌کند حوادث هم افزایش پیدا می‌کند، به «ایران» می‌گوید: آنچه ما باید انجام دهیم، کاهش ریسک است تا آسیب کمتری به شهروندان برسد. با ارزیابی ریسک و بروزرسانی اقدامات، ۱۴ مخاطره دارای اولویت تهران مشخص شد و این بحران‌ها ذیل قانون مدیریت بحران تعریف شدند. با این همه بار ریسک چند صدساله‌ای روی دوش شهر تهران است که باید با سرعت به سمت کاهش آن برویم. به عنوان نمونه در خصوص روددره‌ها، در تهران 7 رود دره وجود دارد و اختلاف ارتفاع بین مناطق شمال و جنوب شهر ۸۶۶ متر است و با از بین رفتن روددره‌ها احتمال وقوع سیل زیاد می‌شود. در خصوص گسل‌ها نیز تهران در پهنه‌ای با تعدد گسل است و نباید نزدیک گسل ساخت وساز انجام داد و اگر می‌سازیم باید ضوابط ساخت و ساز را رعایت کنیم.

ارزیابی ایمنی شماری از ساختمان‌های پایتخت
نصیری در ادامه با بیان اینکه از مجموع ۱۶ هزار ساختمان نیازمند ارزیابی ایمنی در پایتخت، تاکنون ۳۰۷۱ ساختمان به طور کامل ارزیابی شده است، توضیح می‌دهد: مدیریت بحران شهر تهران از نیمه سال ۱۴۰۰ به موضوع ایمنی ساختمان‌ها ورود کرد و تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران نیز یکی از اولین اقداماتی بود که در این خصوص انجام شد. در گذشته آتش‌نشانی اقداماتی را در مورد ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها از نظر حریق انجام داده بود که اسامی برخی از این ساختمان‌ها نیز منتشر شده است، ازاین رو ایمنی ساختمان‌ها را از نظر ایمنی در برابر زلزله ارزیابی کردیم و در واقع ایمنی سازه‌ای ارزیابی شد و در این خصوص تفاهمنامه‌ای را میان ۹ دستگاه در داخل و خارج مجموعه شهرداری با دستگاه‌های مرتبط امضا کردیم هرچند طبق قانون مدیریت بحران کشور وزارت مسکن و شهرسازی مسئول انجام این اقدامات بود. به هردلیلی از جمله کمبود بودجه این کار انجام نشد و از سال ۱۴۰۱ سازمان پیشگیری و مدیریت به این موضوع ورود کرد و بر اساس آن بنا شد ساختمان‌های بالای شش طبقه و اماکن مهم و پرتجمع مانند ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، اماکن دولتی و نظایر آن به لحاظ ایمنی ارزیابی شوند. براساس شاخص‌های موجود هم باید ۱۶ هزار ساختمان مورد ارزیابی ایمنی قرار بگیرد و تاکنون از ۵۵۷۳ ساختمان بازدید شده و ارزیابی ۳۰۷۱ ساختمان به طور کامل انجام شده است.

ایمنی بیمارستان‌ها اهمیت بالایی دارد
او با بیان اینکه موضوع ایمنی بیمارستان‌ها بسیار مهم است، می‌گوید: عملیات ایمن‌سازی در هفت بیمارستان حضرت رسول، فجر، فیروزآبادی، شهدای فیاض‌بخش، شهدای یافت آباد، بوعلی و لولاگر آغاز شده است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد ایمن‌سازی پل‌ها نیز توضیح می‌دهد: ۱۱ پل در سال گذشته ایمن‌سازی شد و هشت پل نیز درحال مقاوم‌سازی است. همچنین بهسازی ۴۶ پل درحال انجام است. او اضافه می‌کند: برنامه ایمنی کالبدی شهر تهران تهیه شده تا تمام ابعاد و شئون ایمنی شهری را بررسی کنیم. نصیری درباره اقدامات انجام گرفته در حوزه ایمنی کالبدی نیز در ادامه توضیحات خود، می‌افزاید: در قالب این برنامه، ۹ کمیته راه‌اندازی شد و ۱۵۸ اقدام در قالب ۲۵ خط تلاش صورت گرفت و اقدامات متعددی در حوزه ایمنی ابنیه، شریان‌های حیاتی، بافت‌های فرسوده، پل‌ها، گودهای پرخطر و ساختمان‌های ناایمن انجام داده‌ایم.

ارزیابی ایمنی بیش از 1000 مدرسه
 او در ادامه به تشریح اقدامات انجام گرفته در حوزه HSE پرداخته و می‌گوید: ما در این بخش روی مباحث ایمنی خرد و موضوعاتی مثل برق‌گرفتگی، بوستان‌ها، غرق‌شدگی در فضای شهری و موضوعاتی از این دست تمرکز کردیم. یکی از اقدامات این بود که نظام نامه HSE که ۱۱ سال پیش شورا، شهرداری را مکلف به انجام کرده بود، بعد از گذشت این همه سال در سال 1402 تدوین و در شورا تصویب و همچنین برای اولین بار بودجه اختصاصی HSE در شهرداری تهران و مناطق ۲۲ گانه در نظر گرفته شد. در این راستا در قالب اقدامات انجام گرفته از سوی دبیرخانه HSE، ارزیابی ایمنی ۲۸۰۰ مدرسه دولتی تهران در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ارزیابی ۱۰۱۰ مدرسه انجام شده است. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص ایمنی بوستان‌ها می‌گوید: ۲۵۰۰ بوستان و فضای سبز ارزیابی شده که ۷۵ هزار عدم انطباق آن مشخص شد و از این بین ۴۵ هزار مورد از عدم انطباق‌ها یعنی 60 درصد رفع عدم انطباق صورت گرفته است. همچنین از ۲۹۰۰ بازدید به عمل آمده در خصوص جرثقیل‌های برجی، تعداد ۶۴۶ دستگاه جرثقیل برجی شناسایی شده که ۳۱۱ دستگاه نسبت به اخذ استانداردهای لازم اقدام کردند.

 

بــــرش

نظارت مدیریت بحران بر رعایت اصول ایمنی از سوی پیمانکاران
رئیس دبیرخانه HSE سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تدوین سازکاری برای تشویق و تنبیه پیمانکاران در رعایت اصول ایمنی و اعمال محرومیت و محدودیت‌های جدید و سختگیرانه در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست خبر داد. سجاد موسوی با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی دبیرخانه HSE با حوزه فنی و عمرانی و حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: این جلسه‌ در راستای بهبود وضعیت و اصلاح فرآیندهای مرتبط با مدیریت HSE پیمانکاران و بهره‌برداران واحدهای تابعه شهرداری تهران برگزار شد. موسوی افزود: در این نشست، فرآیندهای موجود مدیریت HSE پیمانکاران در تمامی مراحل مدیریت پیمان شامل انتشار فراخوان، اسناد مناقصه، برگزاری کمیسیون معاملات و مناقصات، انتخاب پیمانکار، انجام پروژه، اتمام پروژه و برچیدن کارگاه مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار گرفت و راهکارهای مؤثری در راستای اصلاح این فرآیندها مطرح شد. از جمله تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه، بررسی دستورالعمل ارزشیابی عملکرد پیمانکاران شهرداری تهران و اعمال شاخص‌های HSE بود. رئیس دبیرخانه HSE سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: بر اساس این تصمیمات، پیمانکاران برتر از لحاظ عملکرد HSE مشمول سیستم‌های تشویقی خواهند شد، درحالی که برای پیمانکاران با عملکرد ضعیف، سیستم‌های تنبیهی همچون محدودیت در ظرفیت پیمان و محرومیت از ادامه فعالیت اعمال خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی