صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه - ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه - ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲۱

نیاز تیم ملی به حمایت و انتظارات منطقی

فرخ حسابی
روزنامه‌نگار

تیم ملی فوتبال ایران باید سه‌شنبه به مصاف امارات برود تا گامی دیگر در جهت رسیدن به جام جهانی 2026 بردارد. بعد از انتقاداتی که با وجود برد مقابل قرقیزستان از تیم ملی شد، به نظر می‌رسد که بازیکنان تیم تحت فشار افکار عمومی قرار گرفته‌اند. مصاحبه مهدی طارمی بعد از بازی نشان از آن داشت که از توهین عده‌ای از تماشاگران به بازیکنان تیم ملی و به کار بردن یک لفظ نامناسب علیه آنها شاکی بود و این حرف را به نمایندگی از کل تیم می‌زد. هرچند فیلم‌هایی که در یکی دو روز اخیر از سکوهای فولادشهر اصفهان منتشر شده نشان می‌دهد آن شعار و لفظ نامناسب به بازیکنان تیم ملی گفته نشده و مخاطب آن، چند لیدری بوده‌اند که رفتار زننده‌ای با برخی تماشاگران داشتند، تماشاگرانی که البته علیه سرمربی تیم ملی شعار می‌دادند و خواستار رها کردن تیم ملی از سوی او بودند. تیم ملی در هر مقطعی که بازیکنانش دور هم جمع می‌شوند تا بازی‌های بین‌المللی را برگزار کنند بیش از هر چیز به تمرکز و آرامش نیاز دارد. این آرامش البته به معنی انتقاد نکردن نیست و بازیکنان تیم نیز باید بپذیرند که عملکرد آنها بشدت زیر ذره‌بین قرار دارد و با حساسیت رصد می‌شود.
آنچه که در شرایط فعلی دیده می‌شود نوعی نارضایتی از کادر فنی تیم ملی در فضای عمومی است که در هر بازی بیشتر نمایان می‌شود. چیزی که آمار نشان می‌دهد این است که تیم ملی زیر نظر امیر قلعه‌نویی به هیچ وجه بد کار نکرده و با اینکه با ایده‌آل‌ها فاصله دارد اما همچنان روند مثبت و خوبی را از خود نشان داده است. شکست قطر مقابل امارات، تساوی عربستان مقابل اندونزی، باخت استرالیا در خانه به بحرین و تساوی خانگی کره جنوبی مقابل فلسطین همگی نتایجی به مراتب بدتر از برد یک-صفر  ایران مقابل قرقیزستان به حساب می‌آیند. اما به نظر می‌رسد جوی که علیه مربی ایرانی و در حمایت از مربی خارجی سال‌ها در فوتبال ایران راه افتاده، همچنان ادامه دارد و انتظار بردهای پرگل مقابل هر حریفی نیز وجود دارد. این یک واقعیت انکارنشدنی است که فوتبال آسیا پیشرفت کلی کرده و تیم‌های درجه دو، با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب در حال رساندن خود به قدرت‌های برتر قاره هستند و دست کم در
 تک بازی‌ها – و نه در همه مسابقات- می‌توانند یقه حریفان بزرگ خود را بگیرند.
حمایت از تیم ملی و داشتن توقع منطقی از این تیم می‌تواند به بهبود نتایج کمک کند، البته به شرطی که کادر فنی نیز در دعوت بازیکنان و استفاده از آنها روندی منطقی را در پیش بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی