صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

وزارت دفاع چین از پنجمین رزمایش مشترک با روسیه خبر داد

پکن اعلام کرد که روسیه در اواخر ماه جاری میلادی به رزمایش دریایی در اقیانوس آرام اضافه خواهد شد. به گزارش آناتولی، وزارت دفاع چین می‌گوید هدف از این تمرینات نظامی، تعمیق سطح همکاری استراتژیک بین نیروهای مسلح دو کشور و افزایش توانایی آنها برای پاسخگویی مشترک به تهدیدات امنیتی است.
چین روز گذشته اعلام کرد که روسیه در مانور نظامی آتی که اواخر این ماه در اقیانوس آرام برگزار خواهد شد، شرکت خواهد کرد.
وزارت دفاع ملی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش روسیه نیروهای دریایی و هوایی‌اش را به رزمایش «متحد شمالی-۲۰۲۴» اعزام خواهد کرد که در سپتامبر امسال در دریای ژاپن و دریای اوخوتسک در اطراف دریای ژاپن برگزار می‌شود.
این بیانیه می‌افزاید، نیروی دریایی روسیه و چین پنجمین رزمایش دریایی مشترک را انجام خواهند داد و پکن نیز در رزمایش راهبردی Ocean-2024  که توسط مسکو سازماندهی خواهد شد، شرکت خواهد کرد.
طبق این گزارش، بیانیه چین پس از آن صادر می‌شود که توکیو چندی پیش ادعا کرد که یک هواپیمای جاسوسی ارتش چین برای اولین بار حریم هوایی این کشور را نقض کرده و وارد حریم هوایی ژاپن بر فراز آب‌های دریای چین شرقی، در نزدیکی جزایری در جنوب غربی استان ناکازاکی شده است.
به تازگی چین و روسیه در ماه ژوئیه مانور نظامی مشترکی را در آب‌ها و حریم هوایی مجاور ژان جیانگ واقع در استان گوانگدونگ در جنوب چین انجام دادند. مانورهای مشترک چین و روسیه به عنوان نمایش قابل توجهی از مشارکت استراتژیک آنها تعریف می‌شود و تحلیلگران آن را پاسخی به تشدید حضور نظامی امریکا در منطقه و مناقشه با تایوان می‌دانند.
به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس ادعای چین، تنگه تایوان متعلق به چین است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز جمعه اعلام کرد کشورش اگرچه مخالف دریانوردی دیگران در این منطقه، یعنی یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای دریایی جهان نیست، اما با تحریکات کشورهایی که حاکمیت و امنیت چین را تحت عنوان «آزادی دریانوردی» به خطر می‌اندازند، بشدت مخالف است.
مائو نینگ این سخن را در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دو کشتی نیروی دریایی آلمان قرار است در این ماه برای اولین بار از دو دهه پیش، از تنگه عبور کنند، اظهار کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی