صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اتحادیه اروپا گزارش داد

امریکا دیگر سپر امنیتی اروپا نیست

 اتحادیه اروپا در ارزیابی گزارشی اعلام کرد، ایالات متحده به‌رغم عدم استقلال دفاعی اروپا، آماده تأمین چتر امنیتی برسر اروپا نیست. اتحادیه اروپا در این گزارش، با موضوع آینده رقابت‌پذیری این اتحادیه که روز دوشنبه منتشر کرد، اعلام کرد: «دکترین راهبردی ایالات متحده امریکا با انگیزه تهدید چین، از اروپا فاصله گرفته و معطوف به حوزه حاشیه اقیانوس آرام است که یک مثال آن انعقاد معاهده «آکس» (معاهده امنیتی مابین امریکا، انگلیس و استرالیا) است. در نتیجه این روند، اگرچه اروپا به‌طور فزاینده‌ای نیازمند تقویت توانمندی دفاعی است، اما با کاهش تأمین اقلام موردنیاز مواجه شده است؛ چنین شکافی را خود اروپا باید پر کند.»
طبق متن این گزارش، کشورهای اتحادیه اروپا در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۲۲، ۷۸ درصد خریدهای نظامی خود را از خارج انجام دادند.
طبق سند مذکور، اتحادیه اروپا دارای ۴۰ درصد اتکا به واردات فناوری و مواد خام ضروری از خارج است و این وابستگی‌اش ادامه پیدا خواهد کرد.
در متن این گزارش تصریح شد: «اروپا دارای وابستگی‌های خارجی گسترده در حوزه‌هایی اعم از تأمین مواد خام ضروری تا فناوری‌های پیشرفته است.
خیلی از این وابستگی‌ها پتانسیل تبدیل شدن به آسیب‌پذیری برای این قاره در وضعیت‌های بروز اختلافات تجاری پیرامون خط‌مشی‌های ژئوپولیتیکی را دارند.
منشأ حدود ۴۰ درصد از واردات اروپا برآمده از تعداد کوچکی از تأمین‌کننده‌هایی است که تعیین دقیق‌شان سخت بوده و حدود نیمی از این واردات مربوط به کشورهایی است که این اتحادیه با آنها به لحاظ راهبردی همسو نیست.»
این گزارش در حالی از سوی اتحادیه اروپا مطرح می‌شود که این اتحادیه در طول جنگ اوکراین هزینه‌های زیادی را صرف حمایت نظامی از کی‌یف و مقابله با روسیه کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی