صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۶

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد

ساخت‌وسازها در تهران رو به رشد

مهسا قوی قلب
خبرنگار


بحث مسکن و مشکلات مستأجران تهرانی، موضوعی است که سال‌هاست باعث در تنگنا قرار گرفتن شمار زیادی از شهروندان شده است. مسئولان و مدیران حوزه مسکن وعده‌های زیادی در این زمینه داده‌اند اما همچنان به نظر می‌آید ابعاد این مسأله وسعت زیادی دارد. با این همه در حال حاضر پروژه‌های متعدد شهری در حال اجرا هستند که می‌توانند در حل این مسأله کارگشا باشند. از سویی دیگر مشکلات ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده نیز حوزه پیچیده‌ای است که عبور از آن برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را می‌طلبد. بسیاری از ساکنان مناطق جنوب پایتخت درگیر حواشی و مشکلات ناشی از سکونت در بافت فرسوده هستند و لازم است هر چه سریع‌تر مشکلات این دسته از شهروندان با نوسازی و ساخت‌وسازهای جدید مرتفع شود.
سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به ورود شهرداری به قرارگاه جهادی مسکن و تسهیلگری در این خصوص گفت: در سال‌های گذشته تولید مسکن مناسب در شهر صورت نگرفت و قیمت‌ها بسیار افزایشی شد و مستأجران زیاد شدند. موضوعات و مشکلات بحث مسکن هم زیاد شد. بی‌شک بدون حضور شهرداری‌ها نمی‌توان موضوع مسکن را در هیچ شهری حل کرد.
به گفته او، بر اساس قانون، شهرداری اختیار ورود در این حوزه را دارد و باید از ظرفیت‌های خود استفاده کند تا موانع برای سرمایه‌گذارها رفع شود. در واقع شهرداری تنها مسکن معوض را در بافت‌های فرسوده می‌سازد و قسمت عمده کار توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. از این‌رو باید ظرفیت‌ها شناسایی می‌شدند و پای کار می‌آمدند. اکنون این کار انجام شده و تفاهمنامه‌های زیادی هم به امضا رسیده‌ و حدود ۵۳۲ هزار واحد در این تفاهمنامه‌ها قید شده است. هدایت در ادامه با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای در این خصوص تشکیل شده است در ادامه توضیحات خود افزود: پس از تشکیل کارگروه، طرف‌های مقابل معرفی شدند.

نوسازی در بافت فرسوده، دوو‌نیم برابر شد
به اعتقاد مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، موضوع مهم دیگر تأکید بر مسائل شهرسازی است. همه پروژه‌ها مراحل قانونی خود را طی کرده و محلات الگو نیز تعریف شده‌اند تا خدمات در کنار ساخت مسکن تأمین شوند. این در حالی است که در محدوده بافت‌های فرسوده هم موانع برداشته شده و آمار نوسازی به دوو‌نیم برابر رسیده است. وی افزود: محدوده‌هایی در بافت‌های فرسوده وجود داشت که با مطالعات دقیق و شناسایی آنها در سامانه شهرسازی، تک‌تک آنها قید و محدوده ناکارآمد شهر هم شامل مشوق‌های نوسازی شدند که در ماه‌های آینده شاهد نوسازی در این بافت‌ها خواهیم بود. محدوده‌های عارضه‌دار و ناکارآمد مانند ده ونک، گلابدره و کوره‌های آجرپزی منطقه ۱۹ و در منطقه ۲۰ و برخی مناطق دیگر هم بافت فرسوده داشتیم که سال‌ها نوسازی در آنها اتفاق نیفتاده بود. از این‌رو ۵۴ طرح موضوعی تهیه و پروانه نوسازی در این محلات صادر شد و اکنون پروژه‌های مسکونی خدماتی در این محلات در حال ساخت هستند.

آمار بالایی از ساخت‌وسازها
در مناطق جنوب است
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: از ۵۳۲ هزار واحد، تعداد ۲۷۸ هزار واحد به مراحل دستور نقشه رسیده و این واحدها مصوبات قانونی خود را اخذ کرده‌اند. از سویی ابزار فشار به سرمایه‌گذار وجود ندارد ولی موانع برطرف شده‌اند و بزودی شاهد آغاز به کار آنها خواهیم بود. قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران توانسته خروجی‌های خوبی داشته باشد و آمار نوسازی در بافت‌های فرسوده را افزایشی کرده است. بخشی از پروژه‌ها شروع شده و بخشی هم در کوتاه‌ترین زمان شروع می‌شوند که توسط بخش خصوصی در حال انجام است. هدایت افزود: تولید مسکن استطاعت‌پذیر عموماً در پهنه جنوب و مناطقی که ظرفیت تولید مسکن دارند، پیش‌بینی شده است که در حال کار هستند. البته پروژه‌ها با قیمت‌های مناسب ارائه می‌شوند، چون بسیاری از آنها در مناطق کم‌استطاعت قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی