صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و یک - ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۷

بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد

۲۰۰ مزرعه نوآور در مرحله راه‌اندازی

نفیسه امامی
خبرنگار

 ترویج آموزش در بخش کشاورزی تأثیر مثبتی در ارتقای بهره‌وری و جهش تولید در اقتصاد دارد  که به تضمین امنیت غذایی نیز کمک می‌کند.  کارشناسان و مروجان با حضور در مزارع، مباحث را شناسایی کرده و مورد مطالعه قرار می‌دهند و در ادامه داده‌های به دست آمده از سوی مروجان در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد. برای افزایش دانش کشاورزان باید از ظرفیت‌های مهندسان کشاورزی استفاده شود و به همین منظور کاروان‌های ترویجی کشت پاییزه هم باتوجه‌ به آغاز سال زراعی راه‌اندازی می‌شوند.
محمدمهدی قاسمی، معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در نشستی با اشاره به ضرورت تحول در حوزه کشاورزی گفت: دانش‌بنیان شدن کشت مورد تأکید حاکمیت است و ثمره نفوذ دانش در تولید، افزایش بهره‌وری است که یکی از وظایف سازمان تات، در همین حوزه تعریف شده است. قاسمی ادامه داد: بیش از ۷۶۰۰ مروج با این سازمان همکاری دارند و در کنار این کارشناسان ۱۲ هزار تسهیلگر زن روستایی و ۳۷ هزار مددکار روستایی نیز مشغول آموزش هستند. معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: این سازمان با در اختیار داشتن ۲۵۰۰ پژوهشگر در بخش کشاورزی کشور، مسأله‌یابی کرده و به پرسش‌های حوزه کشت پاسخ می‌دهند.
این مسئول دولتی با بیان اینکه بیش از ۷۶۰۰ مروج با این سازمان همکاری دارند، تصریح کرد: در کنار این کارشناسان ۱۲ هزار تسهیلگر زن روستایی و ۳۷ هزار مددکار روستایی نیز مشغول آموزش و کمک به حل مسائل کشاورزی هستند.
قاسمی یادآور شد: ۷۰ هزار کشاورز پیشرو نیز شناسایی شده و در کنار مروجان و تسهیلگران مجموعه‌ای را تشکیل داده‌اند که وظایف آموزش و ترویج بالغ بر ۵ میلیون بهره بردار را پیگیری می‌کنند تا بخش کشاورزی با سرعت بیشتر به سوی دانش‌بنیان شدن حرکت کند. وی افزود: از دیگر ذخایر ارزشمند سرمایه انسانی سازمان تات، ۱۰ میلیون زن روستایی و ۵۰۰ هزار زن عشایری توانمند بوده که با مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی همراهی و همکاری دارند.
توسعه دانش‌بنیان کشاورزی با به کارگیری یافته‌های علمی، فناوری‌های دقیق و نوآوری‌های توسعه یافته در نظام نوآوری کشاورزی محقق می‌شود. به همین منظور فعالیت آموزشی و ترویجی در این مؤسسه در حدود ۷ هزار پهنه کشاورزی انجام می‌شود و در هر پهنه یک کارشناس و آموزش دهنده حضور دارد. ضمن اینکه۳۷ هزار داوطلب به عنوان مددکار به طور مستمر ساماندهی می‌شوند تا امور به بهترین نحو پیگیری و انجام شود. همچنین در طرح اقتصاد مقاومتی، ۷ هزار و ۶۸۰ طرح اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی پیگیری شد.
از دیگر امور انجام شده در ۳ سال اخیر در این مؤسسه، ایجاد بانک دیجیتال و در اختیار قرار دادن دانش گردآوری شده به شکل رایگان است. این در حالی است که ۴۴ هنرستان کشاورزی در کشور فعالیت دارند و در حال حاضر ۲۷۰۰ هنرجو در این هنرستان‌ها مشغول آموزش هستند. در کشور ۱۵۰ مزرعه نوآور داریم که به این مجموعه ۲۰۰ مزرعه دیگر امسال اضافه خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی