فضای مجازی

ننگ حمایت و همراهی با کودک کش ها
در شرایطی که نسل‌کشی صهیونیست‌ها در نوار غزه، ماه‌هاست موجی از اعتراضات را حتی در قلب کشوری نظیر امریکا به پا کرده، یکی از بازیگران مهاجر ایرانی بابت همکاری با سینماگران اسرائیلی، سروصدای زیادی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. زهرا ابراهیمی، بازیگری است که طی یکی دو روز اخیر ماجرای همکاری‌اش در تولید فیلم سینمایی «تاتامی» وایرال شده است. او که چند سالی است با نام زر ابراهیمی فعالیت می‌کند، در ساخت این فیلم با «گای ناتیو» کارگردان اسرائیلی همکاری کرده، آن هم با فردی که به وضوح رویکردی غیرایرانی در کارنامه هنری‌اش دارد. این فیلم که با تمرکز بر نگاهی ضدایرانی ساخته شده، و بر سیاست‌های ضداسرائیلی ورزشکاران ایرانی، به نحوی برای حمایت از فشارهای جهانی علیه کشورمان کوشیده است. از آن بدتر اینکه بخشی از تلاش این فیلم بر موجه جلوه دادن رژیم غاصب صهیونیستی استوار شده، آن هم در شرایطی که از ماه‌ها قبل، اسرائیل، قتل عام فلطسینی‌ها را با شدت بیشتری در پیش گرفته‌است. بازتاب این انتقادها در شبکه‌های اجتماعی نه تنها ابراهیمی را بابت همکاری تازه‌اش شرمنده نکرده، بلکه او حتی به دفاع از کار خود برخاسته و در مصاحبه‌ای اعلام کرده که همکاری با کارگردان مذکور را کاملاً آگاهانه انتخاب کرده و می‌داند که دیگر نمی‌تواند به ایران بازگردد؛ اما این انتخاب را به عنوان بخشی از تعهد خود به هنر و حقیقت پذیرفته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی این اعتراف را تلاش آشکاری برای استفاده از ابزارهای هنری با حمایت از صهیونیست‌ها عنوان کرده‌اند. او در ادامه توضیحات خود به یک خبرگزاری اسرائیلی گفته که سفرش به اسرائیل برای کار روی فیلم مذکور و همکاری با تیم اسرائیلی برای او بسیار احساسی بوده! این اقدام با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است. یکی از کاربران نوشته: «این خانم داره انتقام چی رو از مردم کشور خودش می‌گیره؟» دیگری نوشته: «در این چند سالی که مهاجرت کرده غربی‌ها تحویلش نگرفتند حالا اومده دنبال جلب توجه!»، کاربر دیگری نوشته: «معلومه که حتی یک مرتبه هم تصاویر کودکان غزه و ویرانه‌هایی که اسرائیلی‌ها درست کردند رو ندیده! شاید هم دیده اما موافقشونه!» دیگری گفته: «به این نگید هنرمند، هرکسی لایق این عنوان نیست.» دیگری خطاب به افرادی که او را بی‌وجدان می‌خوانند، نوشته: «خیلی عجیبه که می‌گید بی‌وجدانه! اصلاً باید از ابراهیمی بپرسید که می‌تونه وجدان رو معنی کنه؟!»

انتقاد به برخی انتخاب‌های تئاتری
سیدمحمد طباطبایی، روزنامه‌نگار و نمایشنامه‌نویس، تازه‌ترین نوشته خود را به انتقاد از برخی نگاه‌های تجاری به هنر تئاتر اختصاص داده است؛ در بخشی از نوشته او که در فضای مجازی هم وایرال شده آمده است: «هفته گذشته در فضای مجازی تصویری از یک تئاتر دست به دست شد. تصویر در واقع چیز خاصی نیست؛ یک خواننده شناخته شده که روی صحنه تئاتر رفته و نقشی را به عهده گرفته، از عهده اجرای نقش برنیامده و بسیار ضعیف آن را بازی می‌کند. این به خودی خود اصلاً چیز عجیب و غریبی نیست. در تئاتر بسیار اتفاق افتاده و می‌افتد که بازیگرانی نقشی ضعیف و حتی بد اجرا کنند. اما چه می‌شود که بازی ضعیف این خواننده این اندازه به چشم می‌آید و واکنش‌ها به آن، این اندازه زیاد می‌شود؟ موضوع را باید طور دیگری نگاه کرد؛ چرا یک خواننده روی صحنه تئاتر می‌آید؟ در واقع چرا یک کارگردان از یک خواننده پاپ برای اجرای نقشی دعوت می‌کند؟» او در بخش دیگری این طور ادامه داده که: «اگر حضور یک سلبریتی به اجرای بهتر تئاتر کمک کند و به گیشه تئاتر هم کمک کند طبیعتاً باید از این حضور استقبال کرد اما اگر حضور او فقط برای فروش بیشتر باشد، ماجرا دیگر ربطی به تئاتر ندارد. موضوع ابتذال(به معنای تهی شدن) اما به همین جا ختم نمی‌شود.» او در ادامه به تبعات حضورهای اینچنینی در تئاتر اشاره کرده، از جمله تنزل سطح سلیقه مخاطبان و... اگر علاقه‌مند مطالعه متن کامل این یادداشت هستید، سری به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بزنید.

وسوسه‌های چندمیلیونی فضای مجازی
تبلیغاتی که کاربران شبکه‌های اجتماعی را به کمک سلبریتی‌ها، بلاگرها و اینفلوئنسرهای مشهور به انجام کارهای زیبایی تشویق می‌کنند از جمله عناوین مشهور صفحات فضای مجازی هستند. به تازگی آرایشگاه‌های مردانه بخشی از این فضای تبلیغاتی را از آن خود کرده‌اند. نکته جالب توجه اینکه اغلب این آرایشگرها در تلاش برای وسوسه مخاطبان هستند و دامادها برای انجام گریم‌های سنگین در مراسم ازدواجشان و البته آرایش‌هایی که به نظر اغراق شده می‌آیند تشویق می‌کنند. در این بین یکی از آرایشگرهای مشهور مردانه، بیش از دیگر رقبای خود توجه کاربران را به خود جلب کرده است. این آرایشگر مردانه، پکیج‌های مختلفی برای دامادها در نظر گرفته و در برابرش پول هنگفتی هم می‌گیرد. در همین رابطه صفحه همشهری هم دست به انتشار پکیج‌های این آرایشگر و مبالغ آن زده و نوشته: «پکیج اقتصادی 7 میلیون تومانی، شامل کوتاهی مو، آنالیز چهره، پاکسازی پوست به‌صورت تخصصی توسط تکنیسین، گریم دامادی و رفع نواقص صورت و استایل موهاست.» نکته جالب‌تر، پکیج ویژه‌ای است که آن را برای سخت‌پسندها توصیه کرده، اینطور که خود این آرایشگر گفته، او برای افراد سخت‌پسند هم یک پکیج VIP دارد که چیزی حدود ۹ میلیون تومان برای آقادامادها خرج برمی‌‌دارد و شامل پدیکور دست و پا هم می‌شود! انتشار این مطالب صدای کاربران را درآورده است.

جستجو
آرشیو تاریخی