جشنواره‌ای با چاشنی شـــــــــور، نشــــــاط و انگـــــــیزه بالای هنرمندان جوان ایران

مینا صدری
دبیر سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکی از رویدادهای مهم برای شناسایی استعدادهای درخشان هنری جوانان است. هنرمندان راه یافته به جشنواره سی و یکم تجسمی فجر با حضور در کارگاه‌های این رویداد ملی «همان به که نیکی بود یادگار» که شعار این دوره از جشنواره و برگرفته از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است را روایت و از نگاه هنری خود به خلق اثر پیرامون آن می‌پردازند. خاصیت و ویژگی مهم هنر، ماندگاری است. در این دوره از جشنواره نیز صحبت از زیبایی، ماندگاری، نیکویی و خوبی است.
این جشنواره به‌واسطه‌ برپایی در استان‌های گوناگون کشورمان، از تکاپو و پویایی خاصی برخوردار است. اکنون، دوره سی و یکم جشنواره در استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد که یکی از نقاط عزیز کشورمان ایران است، برپا شده و خصوصیات ویژه اقلیم شمال خراسان، موجب ایجاد تکاپو، حرکت و انگیزه مضاعف در این رویداد هنری شده است.
 تمام جشنواره‌ها و بی‌ینال‌ها نوعی گردهمایی جمعی هنرمندان در رده‌های مختلف است. جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به این شکل است که اساتید در کنار هنرمندان نوعی مضمون هنری را در رشته‌های مختلف تجسمی دنبال کنند. با توجه به اینکه جامعه هنری و هنرجویان جوان مشتا‌قند در این مسیر رشد کنند و با قرار گرفتن در کنار استادان شاخص هنر به کسب تجربه بپردازند، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق این مهم باشد.
ماندگاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به خاطر حضور هنرمندان جوانی است که در هر دوره، خاطره‌ای ماندنی و شور و شعفی وصف‌ناپذیر را رقم می‌زنند. البته این ویژگی از تنوع فرهنگی در استان‌های کشورمان هم ناشی می‌شود.
همان‌طور که جشنواره از حیث کمیت آثار ارسالی و تعداد شرکت‌کنندگان، رکورد بی‌سابقه‌ای را برجا گذاشت تا بتواند زمینه‌سازی لازم را برای ایجاد انگیزه بیشتر و خلق آثار باکیفیت‌تر فراهم آورد و فرصت مغتنمی باشد تا از حضور استادان گرانقدر، نهایت بهره‌برداری صورت پذیرد،
 شناسایی هنرمندان مستعد استانی و ارتباط تنگاتنگ میان جوانان و استادان در جریان برگزاری این جشنواره شکل می‌گیرد که ویژگی مهمی به شمار می‌آید. برپایی جشنواره می‌تواند زمینه‌ مشارکت گسترده‌تر هنرمندان جوان در سال‌های آینده را فراهم آورد. با توجه به اینکه هر رویداد فرهنگی و هنری باید آورده‌ای برای استان به ارمغان بیاورد، سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز بستری برای تحول هنرهای تجسمی استان خراسان شمالی قلمداد می‌شود.
از میان ۱۲۳۳ هنرمند شرکت‌کننده در جشنواره سی و یکم، ۱۷۷ نفر منتخب شده‌ و به مرحله نهایی راه‌ یافتند که نخبگان آینده هنر و نسل بالنده هنرمندان تجسمی ایران زمین را قوام می‌بخشند.
رشد هنرمندان بومی این استان یکی از اهداف برگزاری جشنواره است و برگزاری سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در بجنورد موجب رشد و پرورش استعدادهای هنرمندان جوان بومی ما می‌شود.
پویایی و حرکت جشنواره برخلاف سایر جشنواره‌هاست، هر دوره از جشنواره یک خاطره به یادماندنی را در خودش ایجاد می‌کند، به واسطه خصوصیتی که هر استانی یک شرایطی را برای جشنواره رقم می‌زند.
ماندگاری، همه‌فهم بودن و مخاطب‌محوری ویژگی مهم هنر است. بدون شک، آنچه امروز توسط هنرمندان جوان خلق می‌شود، تا سال‌ها بعد نیز در خراسان شمالی باقی خواهد ماند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی