صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعاهای واهی درباره «جزایر ایرانی» و «میدان آرش»:

بیانیه‌های تکراری ادعاهای یکجانبه را اثبات نمی‌کند

ادعاهایی واهی درباره «جزایر ایرانی» و «میدان آرش» که مطرح‌کنندگان تصور دارند می‌توانند با تکرارشان مبنای جعلی حقوقی برای تعبیر آرزوهای خود بسازند همچون همیشه با پاسخ قاطع دستگاه دیپلماسی مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته برخی مفاد مرتبط با کشورمان در بیانیه پایانی یکصد و شصت و یکمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در ریاض را محکوم و آنها را تکراری، غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.
ناصر کنعانی نخست بند مربوط به جزایر ایرانی در خلیج فارس را مطلقاً مردود دانست و با تأکید بر اینکه جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر در خصوص مسکونی سازی، سفر مقامات کشوری و لشکری به جزایر متعلق به ایران و همچنین برگزاری رزمایش نظامی در مرزهای سرزمینی خود را دخالت در امور حاکمیتی خود تلقی نموده و آن را محکوم می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درج ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزرای خارجه این شورا را مردود دانست و گفت: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.‌ کنعانی تنها راهکار منطقی و نتیجه بخش در خصوص میدان آرش را بازگشت به میز مذاکرات فنی و حقوقی و گفت‌و‌گوی دوجانبه به منظور دستیابی به توافقی پایدار براساس حسن همجواری و احترام به منافع مشترک اعلام کرد.
وی همچنین با اشاره‌ به‌بند موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین و تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده، فلذا اظهارات بی‌اساس در ارتباط با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را فاقد ارزش می‌داند.
سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) نیز از مقاماتی بود که روز گذشته در موضعی صریح ضمن تأکید بر مشترک بودن میدان گازی آرش میان دو کشور ایران و کویت، منافع ایران در توسعه «میدان گازی آرش» را کوتاه نیامدنی دانست و گفت: توسعه میدان آرش از نان شب ما واجب‌تر است چون این میدان مشترک است.

اختلافی که راهی جز گفت‌و‌گو ندارد
بر خلاف ادعای امارات درباره جزایر ایرانی که بارها از سوی مقامات کشورمان ادعایی واهی و غیرقابل گفت‌و‌گو و مذاکره اعلام شده است؛ موضوع اختلاف ایران و کویت درباره میدان گازی آرش امری است که می‌تواند با اتکا به حقوق و کنوانسیون‌های بین‌المللی درباره آن به گفت‌و‌گو پرداخت و رفع اختلاف کرد. چه اینکه در این مورد رجوع به ماده ۷۶ کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق بین‌الملل دریاها و توافق بر سر خطوط مبدأ طرفین برای تعیین مرز ساحلی می‌تواند راهگشا باشد.
تأکید بر همکاری منطقه‌ای برای تأمین امنیت جمعی
بیانیه وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس در موضوع ایران یک نیمه پر هم داشت. کشورهای عضو این شورا در این بیانیه ضمن استقبال از ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بر مواضع و تصمیمات قاطع خود برای برقراری روابط و احترام به حاکمیت ایران و حل و فصل اختلافات از راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید کردند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز بر همین مبنا امنیت در منطقه را مقوله‌ای یکپارچه و غیرقابل تفکیک دانست و با تأکید بر اهمیت همکاری منطقه‌ای به منظور تأمین امنیت جمعی افزود: دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران در استمرار رویکرد راهبردی و سیاست‌های اصولی نظام، با تأکید بر استمرار سیاست همسایگی به عنوان اولویت سیاسی خارجی خود، همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارهای سازنده در زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند. وی بر همین مبنا یادآور شد که مواضعی از جنس برخی مواضع ادعایی مطرح شده در بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس کمکی به فرایند تعامل و همکاری منطقه‌ای نمی‌کند و باید از آنها پرهیز کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی