صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

تحریم‌ ایران با استناد
به ادعاهای بی‌اساس
اتفاقی که پیش‌بینی می‌شد رخ داد. ایالات متحده امریکا سودای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در سر دارد. این را روز گذشته وزیر خارجه امریکا اعلام کرد. آنتونی بلینکن در جریان نشست مطبوعاتی مشترک با دیوید لامی همتای انگلیسی خود، از وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان، از جمله تحریم شرکت هواپیمایی ایران‌ایر خبر داد. وزیر خارجه امریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس غرب در ارتباط با نقش ایران در جنگ روسیه و اوکراین، اظهار کرد که وضع تحریم‌های جدید، پاسخی به تهران است که با ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، در جنگ این کشور با اوکراین دخالت می‌کند.
همزمان با اظهارات وزیر خارجه امریکا، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تکرار ادعاهای بی‌اساس خود درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، از وضع تحریم‌های جدید علیه تهران خبر دادند.
سه کشور اروپایی، همکاری نظامی ادعایی ایران و روسیه را تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا توصیف و تأکید کرده‌اند که برای لغو قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران، اقدامات فوری انجام خواهند داد و علاوه بر این، افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی ایران و کسانی که در زمینه انتقال آن و سایر تسلیحات به روسیه نقش داشته‌اند، تحریم خواهند کرد و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر نیز توسط این سه کشور تحریم خواهد شد.
از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، امریکا و دولت‌های اروپایی چندین مرتبه با اتهام زنی به ایران، مدعی دخالت تهران در جنگ شده‌اند. اتهاماتی که هیچ زمانی اسناد و مدارک آن از سوی غربی‌ها منتشر نشد و صرفاً در حد یک اتهام زنی باقی ماند. در روزهای اخیر نیز مقامات غربی مدعی شدند که ایران با ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، مسکو را در جنگ با اوکراین یاری می‌کند. ادعایی که به صراحت چه توسط ایران و چه از سوی روسیه تکذیب شد.
چه آنکه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشت: انتشار اخبار غلط درباره انتقال تسلیحات ایرانی به برخی کشورها، با هدف مخفی‌سازی حمایت‌های گسترده تسلیحاتی غیرقانونی امریکا و برخی کشورهای غربی از نسل‌کشی در نوار غزه است.
جدای از این، وضع تحریم‌های جدید امریکا و سه کشور اروپایی علیه ایران درحالی است که چند روز قبل رسانه‌های خبری به نقل از روزنامه گاردین انگلیس گزارش دادند که ویلیام برنز رئیس سازمان سیا، ارسال موشک بالستیک از ایران به روسیه را تأیید نکرده است.
اما نکته قابل توجه ماجرا این است که ادعای ارسال موشک بالستیک ایرانی به روسیه توسط اوکراین که یک طرف درگیری‌ها است نیز تأیید نشده است. چه آنکه روز گذشته دنیس شمیگال نخست‌وزیر اوکراین اظهار کرد؛ کی‌یف هیچ اطلاعاتی در مورد انتقال موشک‌های بالستیک از تهران به مسکو و استفاده از آنها توسط نیروهای مسلح روسیه در اختیار ندارد.
با این حال امریکا و تروئیکای اروپایی کاسه داغ‌تر از آش شده و بدون ارائه هیچ سندی دال بر کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، تصمیم به وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان گرفته‌اند. از همین رو به نظر می‌رسد امریکا و متحدان اروپایی‌اش مدتها پیش از این تصمیم به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، از جمله ایران‌ایر گرفته‌ بودند و به میان کشیدن موضوع بی‌اساس کمک تسلیحاتی ایران به مسکو، صرفاً بهانه‌ای برای عملی کردن این تصمیم بوده است.
امریکا و تروئیکای اروپایی اعلام کرده‌اند که ترس از به خطر افتادن امنیت شهروندان اروپا در پی استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک ایرانی باعث شده تا تصمیم به تحریم ایران بگیرند. ابراز نگرانی امریکا و متحدانش از به خطر افتادن امنیت شهروندان اروپایی از تهدیدی که اساساً وجود ندارد، در حالی است که از زمان آغاز جنگ طوفان‌الاقصی، روزانه ده‌ها نفر از مردم فلسطین با تسلیحاتی که امریکا و کشورهای غربی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند، توسط این رژیم به شهادت می‌رسند. به طوری که تاکنون قریب به 40 هزار نفر از مردم فلسطین در پی بمباران‌های اسرائیل به شهادت رسیده‌اند. اما نه تنها کمک‌های تسلیحاتی غرب به اسرائیل متوقف نشده که به رغم اعتراضات مردم دنیا، تداوم هم داشته است.
جستجو
آرشیو تاریخی