صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و دو - ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۶

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مطرح کرد

۴۵ درصد پرونده‌های قضایی ناشی از نداشتن سند رسمی است

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه در منطقه ۲۲، همچنین تهرانپارس، مرتضی‌گرد، اسلامشهر و... املاک فاقد سند مالکیت داریم، گفت: اگر این املاک سنددار شوند، می‌توانند اثرگذاری ویژه‌ای در رفع مشکلات داشته باشند. علی خندانی صبح روز گذشته با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی در مورد اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول با بیان اینکه قوانین دقیقی در خصوص اسناد رسمی داشتیم اما چون الزامی برای اجرا نداشت، اجرایی نمی‌شد، گفت: متأسفانه قوانین در کتاب‌ها باقی مانده و اجرایی نشده اما بر اساس قانون فعلی که امسال اجرایی شده است، معاملات اموال غیرمنقول باید با سند رسمی باشد در غیر این صورت در مراجع قضایی و نظامی بلااثر خواهد بود. وی با بیان اینکه اجرای قانون به زیرساخت‌های الکترونیکی نیاز دارد که زمانبر خواهد بود، افزود: به سازمان ثبت فرصت یک‌ ساله داده شده که قراردادهای خود را ثبت کند که با دستور رئیس قوه قضائیه کمتر از مهلتی که در قانون مشخص شده، سامانه‌ها راه‌اندازی خواهند شد و از زمان راه‌اندازی سامانه‌های مربوطه، افراد دو سال فرصت دارند معاملات فاقد سند خود را ثبت کنند و ممکن است برخی از املاک معارض داشته باشند و افراد دیگری هم ادعایی در این خصوص مطرح کنند که در این مورد نیز فرصت دو ساله برای اقدامات قضایی پیش‌بینی شده است و هر کس هر ادعایی داشته باشد می‌تواند در زمان مربوطه دعاوی خود را پیگیری کند. رئیس کانون سردفتران و دفتریاران یادآور شد: صدور سند رسمی برای مردم مشکل بود اما همه سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول همچون تأمین اجتماعی، شهرداری‌ها، وزارت کشور و... ملزم به برخط شدن در این سامانه‌ها هستند.

برخی برج‌ها سند ندارند
خندانی با تأکید بر اینکه در تهران با برخی از املاک همچون برج‌هایی مواجه هستیم که سند مالکیت ندارند و مشکلات جدی برای مردم و شهرداری ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: دادگاه‌های ویژه‌ای در مورد جنگل‌خواری، کوه‌خواری و تعرض به املاک اشخاص برگزار شده اما نتیجه‌ای نداشته است در حالی که این سامانه‌ها در کنار کاداستر می‌توانند انقلابی بزرگ در خصوص اموال غیرمنقول ایجاد کنند چراکه ۴۵ درصد از پرونده‌های قضایی به دلیل نداشتن اسناد رسمی است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه با بیان اینکه در منطقه ۲۲ و همچنین مناطقی همچون اسلامشهر، مرتضی‌گرد، تهرانپارس و... املاکی داریم که سند مالکیت ندارند، گفت: اگر این املاک سنددار شوند، می‌توانند بخش زیادی از مشکلات را رفع کنند و باید بگویم همان‌طور که هشت سال زمان برد تا قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول تصویب شود، اجرای این قانون هم سخت و زمانبر خواهد بود و به ضرر برخی از افراد است که این قانون اجرایی شود، اما مدیریت شهری در راستای تبیین افکار عمومی نقش مهمی دارد و اگر مردم با قوانین جدید آشنا شوند، اثرگذاری مثبتی خواهد داشت.

لزوم آگاهی‌بخشی به مردم
در مورد قانون جدید
اعضای شورای شهر تهران نیز بعد از استماع گزارش رئیس کانون سردفتران قوه قضائیه نظرات خود را در خصوص اظهارات ایشان بیان کرده و بر لزوم ارتباط شهرداری با کانون سردفتران و تبلیغات گسترده اجرای قانون جدید سند املاک غیرمنقول تأکید ‌کردند. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره قانون ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به تصویب رسید، گفت: از این به بعد باید همه معاملات املاک غیرمنقول ثبت شود، در غیر این صورت از اعتبارات قانونی برخوردار نیستند و تصویب این قانون بسیاری از مشکلات را در این حوزه رفع می‌کند؛ چراکه عدم ثبت معاملات املاک غیرمنقول برای شهر و شهروندان مشکلات زیادی ایجاد کرده بود و اگر شهروندان بدانند که چنانچه معاملاتشان را ثبت نکنند وجهه غیرقانونی دارد، حتماً در راستای اجرای این مهم اقدام می‌کنند. مهدی عباسی هم در این مورد گفت: پیشنهاد می‌شود اطلاع‌رسانی گسترده‌ای به مردم شود تا آنها هم در جریان مزایای اجرای این قانون جدید قرار گیرند. وی افزود: به نظر می‌رسد تنها افرادی که با املاک سروکار دارند از اجرای این قانون باخبر هستند؛ باید از طریق صدا‌وسیما و تولید آثار تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد. مهدی چمران نیز در این مورد گفت: دقیقاً باید این موضوع اطلاع‌رسانی شود تا مردم با قولنامه و سند غیررسمی پای معامله ننشینند و لازم است اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این خصوص صورت گیرد. ناصر امانی نیز تأکید کرد: بیشتر از ما، شهرداری و سازمان‌های تابعه مخاطب این قانون هستند و باید ارتباط سیستماتیکی بین کانون سردفتران و شهرداری شکل بگیرد تا مشکلات حقوقی فعلی که در این حوزه وجود دارد حل‌وفصل شود.

 

بــــرش

سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد
لزوم توجه ویژه به کارکنان بهشت زهرا(س) و آتش‌نشانی

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به  لزوم توجه ویژه شهرداری تهران به کارکنان سازمان بهشت زهرا(س) و آتش‌نشانی گفت: سازمان بهشت زهرا(س) یا سازمان آتش‌نشانی شرایط خاص دارند و نیروها دچار سختی کار هستند و لازم است که شهردار در پرداخت حقوق و موارد رفاهی کارکنان توجه ویژه‌تری داشته باشد. به گزارش «ایران»، علیرضا نادعلی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه تعدادی از کارکنان سالن تطهیر سازمان بهشت زهرا(س) در اعتراض به پرداخت حقوق و موارد رفاهی تجمع کرده بودند، تصریح کرد: مدیران ارشد سازمان بهشت زهرا (س) در جمع کارکنان حاضر شدند و خط تطهیر پس از ورود مدیرعامل به موضوع، فعالیت داشت و بنابر هماهنگی با معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری، بلافاصله اقدامات لازم انجام و این موضوع حل شد.

 

بــــرش

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران خبر داد
برخورد با مافیای دستفروشی

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه با مافیای دستفروشی در محور چهارراه ولیعصر برخورد می‌شود، گفت: دستفروشی در تهران ظرف دو سال گذشته به یکی از موضوعات جدی شهرداری تهران تبدیل شده است. سعید بیگی در حاشیه دویست و شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در نتیجه مطالعات، ۱۵ تا ۲۰ نقطه به عنوان نقاط بحرانی دستفروشی شناسایی شده است. آنچه که مانع تردد شهروندان می‌شود به عنوان سد معبر مورد توجه قرار گرفت؛ لذا با پیگیری اعضای شورا و شهرداری تهران، کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد که ۲۰ نقطه را شناسایی کرد و تاکنون ۱۵ نقطه با تلاش شهرداران مناطق، نیروی انتظامی و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ساماندهی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی