صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و سه - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و سه - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

از کاهش کیفیت تا ریزش محصول قبل از برداشت

خسارت‌های میلیاردی قطع برق به نخلستان‌های جنوب کرمان

کرمان – قطعی پی‌در‌پی برق همراه با گرمای بی‌سابقه خسارت‌های گسترده‌ای به نخلستان‌های جنوب کرمان وارد کرده است. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از خرمای تولیدی جنوب کرمان صادر می‌شود، آبیاری نامنظم به دلیل خاموشی موتور‌های پمپ، باعث افت کیفیت محصول و همچنین ریزش آنها پای نخل‌ها می‌شود. از سوی دیگر آبیاری نامنظم باعث شده است بخش عمده‌ای از محصول پسته کشاورزان پوک شود. مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت، خاموشی‌های موتور پمپ و گرمای بی‌سابقه همراه با رطوبت نسبی بالا در سال‌جاری مطمئناً بین ۳۰ تا ۶۰ درصد به محصول خرمای جنوب کرمان خسارت زده  است. صادق حسین‌زاده ادامه داد: در سال گذشته از ۳۱ هزار هکتار حدود ۲۲۰ هزار تن خرما شامل ارقام تجاری مضافتی، کلوته و مرداسنگ و سایر ارقام خشک و‌نیمه خشک از منطقه جنوب کرمان که شامل ۸‌شهرستان است، برداشت شد.
وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به نوسان برق و خاموشی‌های اجباری موتور پمپ‌ها، آبیاری نخل‌ها با مشکل مواجه شده و با توجه به عارضه خشکیدگی خوشه خرما در رقم مضافتی تصریح کرد: یکی از راهکار‌های توصیه شده توسط محققین مرکز تحقیقات جنوب کرمان برای کاهش خسارت این عارضه آبیاری منظم و تا حد امکان در ساعت‌های خنک شبانه‌روز است، اما در اثر خاموشی و قطعی از قبل پیش‌بینی نشده خسارت ریزش محصول خرما بیشتر شده است.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در‌ برخی از شهرستان‌ها (مانند قلعه گنج و منوجان) خسارت ریزش رقم مضافتی تا ۶۰ درصد هم گزارش شده است. وی اظهار کرد: احتمال از بین رفتن ۶۰ هزار تن محصول در اثر گرمای بی‌سابقه و عدم آبیاری منظم و استرس بی‌آبی به محصول سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود. محمدرضا ترابی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان هم درباره تأثیر قطعی برق بر کشاورزی استان گفت: متأسفانه هر روز برق موتور‌های کشاورزی قطع می‌شود و این امر خسارت سنگینی به کشاورزی استان وارد کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی