صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و سه - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و سه - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

نخست‌وزیر اسبق فرانسه: غزه بزرگ‌ترین رسوایی تاریخی است

نخست‌وزیر اسبق فرانسه وضعیت غزه را «بزرگ‌ترین رسوایی تاریخی» توصیف و از موضع فرانسه در این زمینه انتقاد کرد.«دومینیک دو ویلپن» نخست‌وزیر اسبق فرانسه به شبکه «فرانس اینتر» گفت: «ما دیگر صدایی در صحنه بین‌المللی نداریم. زیرا استانداردهای دوگانه و عدم اقدام در رابطه با غزه را در کارنامه خود داریم».
به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی افزود: غزه بدون شک بزرگ‌ترین رسوایی تاریخ است. این یک رسوایی واقعی از نظر دموکراسی است. سکوت فرانسه درباره آنچه در غزه می‌گذرد رسوایی واقعی از نظر دموکراسی است که نشان می‌دهد فرانسه در پوچی زندگی می‌کند و این منجر به محو شدن آن می‌شود. همه اینها به نام چیست؟ به نام جنگ است. این جمعیت غیرنظامی هستند که می‌میرند.
دو ویلپن که از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ نخست‌وزیر فرانسه بود، کشتار غیرنظامیان را محکوم کرده و گفت، مردم در غزه هر روز دارند جان خود را بابت حملات رژیم صهیونیستی از دست می‌دهند.
وی همچنین رژیم صهیونیستی را به خاطر ایجاد شرایط با هدف اشغال مجدد نوار غزه که در ۲۰۰۵ از آن خارج شده بود، مورد انتقاد شدید قرار داد و افزود: «اسرائیل دوباره غزه را به تصرف خود درآورده است. غزه کاملاً محاصره شده است. همان‌طور که در شمال و جنوب کرانه باختری شاهد هستیم، منطقه در حال تجزیه است. ما با یک بمب ساعتی واقعی روبه‌رو هستیم».
وی در پاسخ به این سؤال که فرانسه و اروپا چه کاری می‌توانند برای کمک به حل مناقشه انجام دهند، گفت که آنها اهرم‌هایی از نظر تسلیحاتی و اقتصادی دارند و ادامه داد: «اما راه‌حل‌های احتمالی مانند محدودیت‌های تجاری به دلایل متعددی اجرا نمی‌شود چون اسرائیل هیچ هدف سیاسی ندارد و زمانی که اهداف سیاسی ندارید، تنها چیزی که می‌دانید این است که جنگ کنید».
جستجو
آرشیو تاریخی