صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و چهار - ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۶

معاون اول رئیس‌جمهور:

باب برخورد سلیقه‌ای با اساتید و دانشجویان بسته می‌شود

 
محمدرضا عارف صبح روز گذشته ۲۴ شهریور ۱۴۰۳، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر در کیفیت دانشگاه‌ها در منطقه جایگاه دوم را داریم، تصریح کرد: آیا با این روندی که طی کردیم، می‌توانیم رتبه دوم‌مان را حفظ کنیم؟ باید رتبه اول را می‌داشتیم؛ نه منطقه نه دنیا صبر نمی‌کند ما پیشرفت کنیم، ما در منطقه پویا زندگی می‌کنیم که شاخص‌های پیشرفت بتدریج روند خوب و خوب‌تری را طی می‌کند.
وی افزود: خارج از دانشگاه، نهادهای دیگر کوتاهی کرده و دانشگاه را همراهی نکرده‌اند چون در صنعت، نگاه ما واردات و مونتاژ است، چون سرمایه‌گذار می‌خواهد بسرعت به نتیجه برسد. «آر اند دی» (تحقیق و توسعه) در صنایع ما جایگاهی ندارد.
عارف تأکید کرد: در نشستی که در دانشگاه طی دوره قبل داشتیم این تصمیم را گرفتیم که با توجه به فرهنگی بودن انقلاب‌مان، معروف‌ترین و مخوف‌ترین زندان قبل از انقلاب را به دانشگاه تبدیل کنیم که در دولت هم تصویب شد که زندان اوین به دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز تأسف نسبت به اینکه مصوبه قانونی و جدی دولت اجرایی نشد، گفت: در سال اول منابعی برای آن گذاشتیم ولی اجرا نشد. آمادگی داریم مصوبه واگذاری زندان اوین به دانشگاه را احیا کنیم، این به نفع کشور است و این پیام را به دنیا می‌دهیم که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کنیم.
 
شورای عالی عتف فعال شود
عارف در بخشی از سخنانش گفت: آنچه مهم است تقسیم کار ملی است، از وزیر علوم می‌خواهم شورای عالی عتف را فعال کند، در سال ۱۳۸۰ قانون مترقی تأسیس وزارت علوم بازنگری شد و در نهایت به ایجاد شورای عالی عتف رسیدیم.
وی افزود: موضوع مهاجرت نخبگان، هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی باید در دستورکار قرار گیرد. مبنای ما باید اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان باشد. باید حداقل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی در پایان برنامه هفتم بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان باشد.
عارف در بخشی از سخنانش با تأکید بر اینکه دانشگاه باید مستقل باشد، گفت: رئیس دانشگاه در حد وزیر است و در شأن دانشگاه نیست که برای کوچک‌ترین مسأله‌ای با مسئول دفتر وزرا چانه بزند.
وی اظهار داشت: نگهبانی و حراست از دانشگاه بر عهده مدیریت دانشگاه است و باید از همکارانی استفاده کنید که این ظرفیت و پتانسیل را داشته باشند، بی‌هنری رئیس دانشگاه است که مسائل دانشگاه را به بیرون از دانشگاه منتقل کند.
 
نباید با اساتید برخورد سلیقه‌ای شود
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: یک سری از اساتید و دانشگاه‌ها این احساس را دارند که به صورت فراقانونی با آنها برخورد شده است. باید این مسأله دنبال شود و مسأله برخورد سلیقه‌ای با اساتید تمام شود. باید کمک کرد مشکل حل شود و اگر احیاناً با افرادی برخورد سلیقه‌ای شده سریع حل شود.
عارف با تأکید بر اینکه به فضای صمیمی و با‌نشاط در دانشگاه‌ها نیاز داریم، بیان کرد: دانشجوی فعال پرخاش هم می‌کند، عین دختر و پسر ماست مگر دختر و پسر ما در خانه پرخاش می‌کند، از خانه اخراجش می‌کنیم؟ حتی اگر فرار کند می‌رویم دنبالش و التماس می‌کنیم برگردد.
 عارف تصریح کرد: رئیس‌جمهور یک چهره دانشگاهی است و می‌خواهد با سازکارهای فقط و فقط علمی و فرهنگی مشکلات کشور را حل کند؛ رویکردی که ما در این دولت داریم این است که ان‌شاءالله حتی مسائل امنیتی و مرزهایمان را از طریق سازکارهای فرهنگی حل کنیم و سامان دهیم نه عکسش.

جستجو
آرشیو تاریخی