صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲

دیدار معاون وزیر دفاع روسیه با دریادار سیاری در چین

تقویت همکاری‌ها در دستورکار تهران و مسکو

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس امنیتی شیانگ‌شان پکن به عنوان نماینده کشورمان به چین سفر کرده، در دیدار با «الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه با بیان اینکه دریای خزر، دریای صلح و دوستی است، بر ضرورت اهتمام کشورهای حاشیه دریای خزر برای مشارکت در تأمین امنیت جمعی این دریا بدون نیاز به حضور بیگانگان تأکید کرد. بر اساس این گزارش، توسعه همکاری در حوزه دریایی (در شمال و جنوب) نظیر گشت دریایی مشترک و برگزاری رزمایش‌های تخصصی مرکب از دیگر موارد مطرح‌شده در این دیدار بود. همچنین در این دیدار، دو طرف بر ارتقای تعاملات در موضوعات آموزشی از جمله تبادل استاد و دانشجو تأکید داشتند.
ضرورت تقویت راه‌های گسترش همکاری و حفظ منافع راهبردی دو کشور در بهره‌برداری از کریدور شمال‌-‌جنوب از دیگر موارد مطرح‌شده در این دیدار بود. تأکید دریادار سیاری و معاون وزیر دفاع روسیه بر تقویت همکاری‌ها و تقویت روابط نظامی با یکدیگر درحالی است که طی روزهای اخیر شاهد تلاش همه‌جانبه غرب برای تخریب روابط فی‌مابین تهران-مسکو بودیم. چه آنکه امریکا و کشورهای اروپایی با طرح ادعای واهی ارسال موشک بالستیک ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کردند. به رغم ادعاهای کشورهای غربی و تأکید ایران و روسیه بر روابط دوجانبه، هر نوع ارسال موشک از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تکذیب شده است. ایران و روسیه به‌عنوان کشورهای مقابل امریکا، در سال‌های اخیر به سمت تقویت همکاری و گسترش روابط تجاری، سیاسی و نظامی پیش رفته‌اند و حالا با عضویت ایران در گروه بریکس، این همکاری‌ها بیش از پیش تداوم خواهد داشت. بویژه آنکه دولت چهاردهم نیز همکاری با روسیه را در دستور کار خود قرار داده است.
جدای از مسائل سیاسی، ایران و روسیه و در برخی موارد چین، با برگزاری رزمایش‌های متعدد دریایی نشان داده‌اند که گسترش روابط نظامی، بیش از هر زمان دیگری در دستور کار سه کشور قرار دارد. حضور دریادار سیاری در اجلاس امنیتی شیانگ‌شان نیز نشان از همین موضوع دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی