صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

نسلی که دیگر تکرار نشد
درگذشت صدرالدین حجازی در فضای مجازی با واکنش اهالی فرهنگ و هنر همراه بود. علاوه بر همکاران این بازیگر پیشکسوت، برخی چهره‌های شناخته شده عرصه‌های دیگر هم از او نوشتند. محمدحسین پویانفر، مداح، که این روزها در کوفه به سر می‌برد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دم غروب مسجد کوفه کنار ضریح مختار ثقفی برای صدرالدین حجازی و همه آنهایی که اهل تبری بودند یا قدمی در این راه برداشتند دو رکعت نماز خواندم.
حشر محبان علی(ع) با علی(ع)» سینا حجازی برای مرگ پدرش نوشت: «برو به سلامت رفیق، شاید یه روزی، یه جایی دوباره همدیگه رو دیدیم و دوباره رفیق شدیم»؛ مهرزاد دانش منتقد شناخته شده سینما درباره توانایی‌های این بازیگر نوشته است: «خدا رحمت کند صدرالدین حجازی را. مثل اغلب هم‌نسلانش می‌دانست چگونه صدا و نگاه و مکث و لحن و حرکت و سکون را بپروراند و چگونه در بازی‌های مختلفش از آنها بهره ببرد. نسلی که دیگر تکرار نشد.»
 
نبرد نیمه‌کاره رستم و سهراب زیر بارش شدید باران
بارش شدید باران در شامگاه شنبه 24 شهریور ماه مردم تهران را غافلگیر کرد. این اتفاق خوشایند اما دردسرهایی هم داشت، از جمله ناتمام ماندن اجرای نمایش «رستم و سهراب» که در فضای باز استادیوم تنیس باشگاه انقلاب برگزار می‌شود. عوامل اجرایی این نمایش بر اساس این تجربه و با توجه به احتمال تداوم بارش باران و طوفان اجرای یکشنبه شب خود را تعطیل کرده‌اند.
آن طور که امیر آقایی از بازیگران این نمایش نوشته: «افرادی که بلیت تهیه کردند می‌توانند از طریق سایت ایران تیکت روز دیگری را برای تماشا انتخاب کنند. همچنین برای تماشاگران شنبه شب (24 شهریور) که به خاطر بارندگی شدید نتوانستند اجرای کامل نمایش را ببینند تمهیداتی در نظر گرفته شده که از طریق سایت ایران تیکت اطلاع‌رسانی می‌شود.»
 
قصه قصه داریوش نبود
علی علایی از منتقدان پیشکسوت سینما از تجربه تماشای سریال «داریوش» هادی حجازی‌فر به شیوه قابل توجهی بازی یکی از بازیگران این سریال یعنی محسن قصابیان را ستوده است. او نوشته: «سلام آقای محسن قصابیان خواستم چند قسمتی از سریال «داریوش» رو ببینم اشتباه رفتم. قصه، قصه داریوش نبود، بود اما اصل جنس یکی دیگه بود که بهرام صداش می‌کردند.
کاریزماتیک بود و سینه سوخته هم ترسناک بود و سیطره داشت و پای کار بود هم برای حفظ خاطره یک عشق قدیمی قلبش می‌شد قاعده یک گنجشک. خشونت و سبعیت مدیریت شده‌ای داشت حتی وقتی انگار بی‌اختیار نعره می‌زد و عربده می‌کشید. موتیف قشنگی داشت، توی شرایط مخمصه دستشو روی سرش می‌کشید شبیه آسید مرتضی بهروز وثوقی تو فیلم طوقی...... با سر پایین به بالا نگاه می‌کرد و گاهی هم چشم‌ها و صورتش با هم می‌خندیدند اینجور موقع‌ها هم مخوف می‎شد هم مرموز.... رنگ صدا و خش و تغییر حجم و ارتفاع صداش عین خود بهرام‌های همون محله‌ها بود. فیگور راه رفتنش منحصر این کاراکتر بود، ادای کاراکتر و تیپ دیگه‌ای نبود و خیلی چیزها بود از طرف من بهشون تبریک بگین.»
 
«جادوی سفید» آیدا پناهنده
آیدا پناهنده که با ساخت فیلم‌هایی چون «ناهید»، «اسرافیل»، «تی‌تی» و... برای مخاطبان جدی سینما شناخته شده بود با ساخت سریال موفق «در انتهای شب» برای مخاطبان عام هم آشناست و خبر تازه درباره فعالیت او کنجکاوی‌برانگیز است. آن طور که روزنامه اینترنتی سینما خبر داده این فیلمساز برای ساخت سریال تازه‌اش دورخیز کرده و در تدارک ساخت سریالی با عنوان «جادوی سفید» است.
این سریال که مدتی است در مرحله پیش‌تولید و البته ساخت دکور قرار دارد طبق پیش‌بینی‌های انجام شده نیمه دوم امسال جلوی دوربین می‌رود. نکته قابل توجه درباره «جادوی سفید» قصه آن است که در دوران قاجار روایت می‌شود و به همین دلیل بخشی از صحنه‌های آن احتیاج به ساخت دکور دارد. دیگر خبر ترغیب‌کننده این سریال ترکیب جذاب بازیگران آن است.
پارسا پیروزفر، علی شادمان، پردیس پورعابدینی و ندا جبرئیلی بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در این سریال قطعی شده است. «جادوی سفید» سریالی ۸ قسمتی است و گفته می‌شود پناهنده قصد دارد یک فیلم سینمایی نیز در کنار این سریال جلوی دوربین ببرد.
جستجو
آرشیو تاریخی