صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و پنج - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۶

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران:

ارائه خدمات مشاوره مطلوب می‌تواند از بروز طلاق پیشگیری کند

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

پیچیدگی‌های دنیای امروز گاهی زوج‌ها را در زندگی مشترک به بن‌بست طلاق می‌رساند. طلاق یکی از انواع آسیب‌های اجتماعی است و همه جوامع با روش‌های مختلف سعی در کاهش آمارهای طلاق دارند. بدیهی است یکی از مؤثرترین راه‌های کاهش آمار طلاق در جامعه توجه به اهمیت مشاوره روانشناسی بهنگام و دقیق به زوجین است. سامانه تصمیم زیر نظر سازمان بهزیستی کشور و سامانه مسیر زیر نظر مرکز مشاوران خانواده قوه قضائیه، در این حوزه در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند. به گفته معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران با راه‌اندازی سامانه مسیر604 مورد سازش پایدار رقم خورده است.

برطرف شدن 15 درصد اختلافات زوجین با مشاوره
 ابوالفضل نیکوکار معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» از دستیابی به 281 مورد سازش موقت و 604 مورد سازش پایدار با عملکرد مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه در سال 1403 خبر داد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری تهران گفت: طلاق یک آسیب اجتماعی تلقی می‌شود که ریشه در تغییر و تحولات گوناگون اجتماعی، فرهنگی، زیستی دارد. وی افزود: در چند دهه گذشته، طلاق در جامعه ما که جامعه‌ای اسلامی و حافظ ارزش‌های اخلاقی است، آهنگی رو به رشد داشته و توجه کارشناسان را به خود معطوف داشته است. این نگرانی‌ها هم از رشد سریع طلاق و هم از تحول در شیوه‌های طلاق و هم از فقدان مکانیزم‌هایی است که به کاهش طلاق یا کم کردن پیامدهای مخاطره‌آمیز آن بینجامد. براین اساس، در سال‌های اخیر کنترل و کاهش آسیب‌های طلاق یکی از اولویت‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوده است. نیکوکار تصریح کرد: بسیاری از اختلافات خانوادگی که منجر به طلاق می‌شود ناشی از هیجانات زودگذر و یا لجبازی‌هاست. تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل 15 درصد این اختلافات، ارائه خدمات مشاوره مطلوب می‌تواند از بروز طلاق پیشگیری کند.

604 مورد سازش پایدار
در پرونده‌های طلاق
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران با اشاره به اینکه براساس ماده 16 قانون حمایت خانواده، مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه در معیت دادگاه‌های خانواده استان تهران از سال 1401 ایجاد شده است، گفت: با توجه به دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت مراکز مشاوره خانواده، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران وظیفه بررسی و نظارت بر مراکز را با مشارکت و همکاری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با هدف بهبود عملکرد آنها و دستیابی به صلح و سازش زوجین متقاضی طلاق برعهده دارند.
این مقام قضایی اذعان داشت با توجه به بررسی‌های بعمل آمده، میزان پرونده‌های ارجاعی به مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه در سال 1403، تعداد 3634 مورد بوده است که تاکنون از این تعداد 281 مورد به سازش موقت رسیده‌اند. منظور از سازش موقت شامل پرونده زوجینی می‌شود که شش ماه از سازش و انصراف از طلاق آنان گذشته است.
نیکوکار درپایان گفت: با سنجش نسبت زوجین سازش یافته به تعداد زوجین متقاضی طلاق در مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه در استان تهران مشخص شد که تاکنون تعداد 604 مورد سازش پایدار حاصل شده است. منظور از سازش پایدار شامل پرونده زوجینی می‌شود که 12 ماه از سازش و انصراف از طلاق آنان گذشته است و تاکنون به مراکز مشاوره خانواده جهت ثبت مجدد درخواست طلاق مراجعه نکرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی