صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و شش - ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و شش - ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

تورم ماهانه ایلام؛ پایین‌ترین حد میانگین کشوری

اصفهان بیشترین نرخ تورم کشوری را دارد

ایران زمین- اصفهان در مردادماه سال‌جاری رکورد بیشترین نرخ تورم کشور را شکسته و صدرنشین شد. بیشترین نرخ تورم این شهر در مردادماه مربوط به هزینه‌های مسکن و در بخش هتل و رستوران با رقم ۵۸.۱ و کمترین آن مربوط به ارتباطات با رقم ۱۹.۸ افزایش داشت. در مقابل، تورم ماهیانه ایلام در تیرماه سال‌جاری به ۲.۱ درصد رسیده و در پایین‌ترین حد از میانگین کشوری قرار گرفت.

نرخ تورم ماهانه در اصفهان
طبق گفته «سید‌علی قرشی نوش‌آبادی» معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، بنا بر آمار موجود، نرخ تورم استان اصفهان هر چند با رقم ۱.۱ روند کاهشی داشته است؛ اما طی دو ماه گذشته، استان‌های اصفهان و یزد بیشترین نرخ تورم کشور را داشته‌اند که بخشی از آن مربوط به هزینه مسکن بوده است.
وی افزود: نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان اصفهان در ماه مرداد در مقایسه با ماه قبل از آن، به ترتیب ۰.۶ و ۱.۵ درصد کاهش داشته است. طبق گفته این مقام مسئول، نرخ تورم ماهانه کشور و استان اصفهان در مردادماه گذشته، به ترتیب ۲ و ۲.۳ درصد رسیده که در ماه تیر سال‌جاری برای کل کشور، ۰.۲ درصد واحد کاهش نشان می‌دهد، اما در استان اصفهان این رقم بدون تغییر مانده است .‌معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، تصریح کرد: نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان اصفهان در مردادماه گذشته به ترتیب به عدد ۳۱.۶ و ۳۳.۹ درصد بود یعنی به همین نسبت بیشتر از مرداد سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند. وی در مورد نرخ تورم سالانه گفت: منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است که نرخ تورم سالانه کشور و استان اصفهان در مردادماه ۱۴۰۳ برای کل خانوارها به ۳۴.۸ و ۳۹.۱ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل در کشور ۰.۷ درصد واحد و در استان ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، افزود: شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان اصفهان در ماه مرداد نسبت به ماه گذشته، در بخش خوراکی‌ها ۰.۴، پوشاک و کفش ۱.۶، مسکن و انرژی ۴.۶، بهداشت و درمان ۱.۳، حمل و نقل ۱.۵، تفریح و فرهنگ ۲.۴، آموزش ۳، هتل و رستوران ۱.۷ و در بخش کالا و خدمات متفرقه ۲.۶ درصد رشد داشته است.‌ وی گفت: درصد تغییرات شاخص نسبت به دوازده ماه منتهی به مرداد امسال نسبت به دوره مشابه در سال قبل برای شاخص کل ۳۹.۱ افزایش داشته است که برای خوراکی‌ها ۳۴.۴، پوشاک و کفش ۴۱.۲، مسکن و انرژی ۴۲.۱، بهداشت و درمان ۴۷.۹، فرهنگ و تفریح ۴۴.۴ و آموزش ۳۴.۶ درصد بوده است.

کاهش تورم ماهانه در ایلام
میانگین تورم ماهانه در تیرماه سال‌جاری در کشور ۲.۲ درصد بود که بر این اساس تورم ماهانه در استان ایلام در پایین‌تر از میزان میانگین کشوری قرار گرفته و طبق گفته «حسن بهرام‌نیا» استاندار ایلام، در تورم نقطه به نقطه نیز نرخ تورم استان ایلام به ۳۴.۴ درصد رسیده و در رتبه هفتم کشور‌ی قرار گرفته است. همچنین نرخ تورم سالانه در استان ۳۸ درصد و میانگین کشوری ۳۵.۵ درصد بوده که از این نظر نیز استان در رده ششم تورم کشور قرار دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی