نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان برگزار شد

تأکید دست اندرکاران یک رویداد موسیقایی به جوانگرایی

ندا سیجانی
خبرنگار


به گفته حمید رضا اردلان؛ موضوع جوانگرایی در جشنواره ملی موسیقی جوان بسیار اهمیت دارد. کما اینکه بسیاری از برگزیدگان دوره‌های قبل جشنواره اکنون به عنوان داور در کنار دیگر هنرمندان پیشکسوت حضور دارند و این فرآیند از گذشته تا به امروز مورد توجه دست‌اندرکاران جشنواره بوده وهست.

این یک جشنواره نیست
«آزمون» است
او در نشست رسانه‌ای هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که روز گذشته (دوشنبه 26 شهریور) برگزار شد درباره اقدامات انجام‌گرفته مجموعه تحت مدیریت خود برای برگزاری هرچه مؤثرتر این رویداد ملی بیان داشت: بنده از دوره شانزدهم مسئولیت برگزاری این جشنواره را به عهده گرفتم و با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی هم به عنوان مشاور حضور داشتم درجریان مباحث و چالش‌های مربوط به این رویداد قرار داشتم و باید بگویم مدیریت در این رویداد کار بسیارسختی است چرا که در مواجهه با معرفت موسیقایی جامعه موسیقی است و این موضوع بسیار مهمی است که می‌توانیم در حوزه موسیقی به آن اشاراتی داشته باشیم. به اعتقاد من این جشنواره نیست بلکه یک «آزمون» است که در دوره اول می‌توانست به همین نام پیش روی مخاطبان قرار گیرد.
حمیدرضا اردلان در ادامه افزود: این جشنواره عنوان «ملی» هم دارد که من آن را گسترده‌تر از فرهنگ تمدنی ایران می‌دانم چون می‌تواند فراتر از این حرف‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و وقتی این عبارات در کنار کلیدواژه «جوان» قرار می‌گیرد ماجرا بسیار گسترده می‌شود. شرایطی که وابسته به تعاریف زمان، مکان و هویت است و نسل جوان می‌تواند اینها را به راهی ببرد که یا به گذشته وابسته است و یا به غیر از موضوع ربط دارد. من مفاهیم «جشن»، «ملی»، «موسیقی» و «جوان» را به خاصیت رسانه می‌برم چرا که معتقدم رسانه است که می‌تواند امکانی برای موسیقیدانان نسل جوان باشد که بتوانند حقیقت نسل خود را بروز بدهند. این تم رسانه می‌تواند حتی در سرنوشت جشنواره تغییرات اساسی ایجاد کند.

رسانه ملی نباید جوان‌ها را به برنامه‌های استعدادیابی هدایت کند
او درباره نحوه حضور موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی جوان گفت: متأسفانه صدا و سیما در حوزه موسیقی پاپ آنچنان که باید خوب عمل نکرده در حالی که لازم است در این حوزه به مسائل تئوریک و بنیادینی بپردازیم. من از رسانه ملی خواهش می‌کنم که بیاید و برای یک بار هم که شده این فستیوال را به گوش و چشم مردم برساند. این درست نیست که این جوان‌ها را به تلنت‌ها و برنامه‌های استعدادیابی هدایت کنید که اصلاً به صلاح‌شان نیست. ضمن اینکه من هنوز جرأت واردکردن موسیقی پاپ به جشنواره را ندارم. چون این موضوع دربرگیرنده پیچیدگی‌های بسیاری است که نه تنها توسط من که باید توسط ۹۰ داور حاضر در جشنواره مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. کما اینکه اکنون تمام رسانه‌های مجازی و تصویری در اختیار موسیقی پاپ است. آنچه مهم است حضور مهم سازهای ملی و نواحی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: من از ابتدا در جریان برگزاری این فستیوال بوده‌ام و خدمت استادانی چون حسین علیزاده ارادت دارم. استاد حسین علیزاده در مصاحبه‌های مختلف خود گفته است که جشنواره نیازمند تغییرات اساسی است و نباید آن را ثابت نگه داشت. پس یکی از بخش‌های توسعه، آموزش درست است یعنی همان گونه که استاد علیزاده به آن اشاره داشته است. ما سعی کردیم و تصمیم داریم طی سال مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی و تکمیلی را برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان داشته باشیم. موضوعاتی که می‌تواند یکی از اقدامات دبیرخانه جشنواره پس از برگزاری آن باشد. امسال قرار است ۲۰ فیلم را از ۲۰ برگزیده جشنواره موسیقی جوان تهیه ‌کنیم و آنها را در اختیار مراجعی قرار ‌دهیم که می‌توانند واجد شرایط مؤثری برای ارائه این هنرمندان در عرصه‌های حرفه‌ای باشند.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع پژوهش در این جشنواره اشاره کرد و گفت: این بحث پژوهش در جشنواره موسیقی نواحی بسیار مهم است. در این راه موضوع جوانگرایی هم از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. فرآیندی که شاید برای شما جالب باشد که بسیاری از برگزیدگان دوره‌های قبل جشنواره اکنون به عنوان داور در کنار دیگر هنرمندان پیشکسوت حضور دارند. مسیری که نشأت گرفته از پژوهش است همچنان مورد نظر ماست چون شخصاً برای تشکیل پرونده‌های پژوهشی برای هنرمندان شرکت‌کننده تأکید دارم که باید به آن توجه زیادی داشت.

چالش‌های بین‌المللی شدن یک جشنواره
حمید رضا اردلان در پاسخ به «ایران» درباره حضور هنرمندانی از کشورهای دیگر برای شرکت در جشنواره ملی موسیقی جوان و عنوان بین‌المللی گفت: بین‌المللی شدن جشنواره برای ما مشغله‌ای ایجاد می‌کند و ما را از راهی که داریم خارج می‌کند. این مسیر واقعاً پیچیدگی‌هایی دارد که من به عنوان دبیر فستیوال اصلاً پیشنهاد نمی‌کنم.
او در سؤال دیگری درباره توجه ستاد برگزاری جشنواره به حضور سازهای موسیقی نواحی در این رویداد با هدف فراموش نشدن آنها، گفت: از زمانی که بنده در جشنواره به عنوان مشاور حضور داشتم تمام تلاش‌مان را کردیم از هنرمندانی که کمتر در رویداد حضور دارند دعوت‌های شخصی بکنیم که در جریان این جشنواره حضور داشته باشند. کما اینکه در این زمینه چه در حوزه‌ سازهای مرتبط با موسیقی نواحی و چه در حوزه موسیقی کلاسیک برای حضور سازهای کمتر شناخته شده برنامه‌هایی تدارک دیده شده که شما در جشنواره شاهد اجرای آنها هستید.

حضور ۲۱۱۷ نفر از ۳۱ استان کشور
محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم در این نشست خبری بیان داشت: به اعتقاد من این جشنواره یکی از فاخرترین جشنواره‌های موسیقی کشور است که امسال با درخشش خاصی برگزار می‌شود.
او با اشاره به اینکه ۲۱۱۷ نفر از ۳۱ استان در این جشنواره شرکت کردند، گفت: این تعداد شرکت کننده بزرگ‌ترین دستاورد است، جشنواره افت نکرده است و هر سال جوانان از آن استقبال کردند. این جشنواره نشان‌ دهنده بالندگی نسل جوانی است که بازگشت خوبی به فرهنگ‌های اصیل خود دارند.
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران افزود: جشنواره موسیقی جوان همچون یک کنکور و مسابقه‌ای است که ما امسال تلاش کردیم با حضور ۹۰ هنرمند در بخش‌های مختلف به عنوان داور، شرایط تخصصی و ویژه‌ای را برای هنرمندان شرکت‌ کننده ایجاد کنیم. ۲۸۹ نفر به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند. همچنین در این رویداد میزبان ۸۵ نوع ساز و ۱۲ نوع آواز هستیم.
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره مراسم اختتامیه جشنواره و بودجه آن نیز بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته روز پنجم مهر مراسم اختتامیه را برگزار می‌کنیم و امیدوارم این رویداد دربرگیرنده ارزش‌های فنی زیادی برای جامعه موسیقی کشور باشد. البته امسال بودجه جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته ۲ برابر و نیم افزایش یافته و چون هنوز میزان آن قطعی نشده فعلاً نمی‌توانم به صورت دقیق عدد را بگویم.

جستجو
آرشیو تاریخی