صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

نگران شادی مردم نباشیم
عزت‌الله ضرغامی، وزیر سابق میراث فرهنگی و گردشگری در صفحه ایکس خود این توئیت را منتشر کرده است که:« غایت موفقیت در حکمرانی، نشاندن لبخند بر چهره مردمان خود است. خنده پسران و دختران جوانی که به رغم مشکلات فراوان زندگی، هر از چندگاهی بر چهره آنان می‌نشیند، سرمایه بزرگ اجتماعی است. اگر در شاد کردن مردم، کارنامه درخوری نداریم، لااقل نگران برخی شادی‌های آنان نباشیم.»
 
سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل «شرح حال» رهبر انقلاب
علیرضا قزوه همزمان با روز شعر و ادب فارسی در تازه‌ترین سروده خود به استقبال غزل تازه منتشر شده رهبر انقلاب با عنوان «شرح حال» رفته است. در جریان دیدار رمضانی امسال شاعران با رهبر انقلاب در فروردین‌ماه1403، حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد از شعرای کشور که به تازگی کتابی با عنوان «امین شعر انقلاب» تدوین و منتشر کرده، از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کرد تا غزل منتشر نشده‌ای از سروده‌هایشان را برای انتشار در چاپ جدید این کتاب در اختیار وی قرار دهند. رهبر انقلاب نیز با تقدیر از آقای انصاری‌نژاد با این پیشنهاد موافقت و غزلی از سروده‌های معظم‌له در اختیار این شاعر قرار گرفت. این غزل چندی پیش منتشر شد. در همین روزهای اندک پس از انتشار غزل، شاعران بسیاری با سرودن غزلی مرتبط به استقبال غزل رهبر انقلاب رفته‌اند.
علیرضا قزوه نیز در شعری تازه به استقبال این سرودن رفته‌ است که به شرح ذیل است:‌

گامی به راه و گامی در انتظار دارم                           
بی برگ و بارم اما شوق بهار دارم
اصل و اصالت من از ملک لامکان است
هم درد‌های بسیار از زندگی چشیدم
هرکس رسید ما را با تیر عافیت زد
آوازخوان دردم در کوچه‌های غربت
تیر سه شعبه دارد دنیا اگر، غمی نیست
حتی ندید دنیا یک چشم سیر ما را

سرگشته روزگاری پَرگاروار دارم
لبریز آرزویم با غم چه کار دارم
گمنام عشقم اما ایل و تبار دارم
هم شکوه‌های بی‌حد از روزگار دارم
چون آهوان زخمی حالی نزار دارم
دستی به موی دلدار، دستی به تار دارم
من هم به دست تیغی چون ذوالفقار دارم
با مرگ امشب اما قول و قرار دارم

 

اهتزاز پرچم فلسطین در یک پل تاریخی
دانش‌آموزان شرکت‌کننده در اختتامیه جشنواره کشوری «کتابنوش» که به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار شد در جریان بازدید از پل تاریخی زمان‌خان پرچم بزرگ فلسطین را به اهتزاز درآوردند. این برنامه به‌ یاد شهدای مدرسه تابعین غزه، در پل تاریخی زمان خان شهرکرد صورت گرفت. این پل تاریخی که قدمتش به دوره صفویه برمی‌گردد و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر سامان در استان چهارمحال‌و‌بختیاری محسوب می‌شود، روی رودخانه زاینده رود احداث شده است.

پیشنهاد رسول جعفریان برای تعطیلات مدارس
رسول جعفریان، استاد دانشگاه و از رؤسای سابق کتابخانه و مرکز اسناد مجلس در تازه‌ترین فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی، مطلبی پیشنهادی را درباره تعطیلات سالانه دانش‌آموزان به نظرسنجی گذاشته است؛ متنی با این مضمون که: «تعطیلی سه ماهه تابستان که در عمل از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد تا چه اندازه هوشمندانه است؟ فرضاً اگر سه ترم تحصیلی سه ماهه طراحی می‌شد و بین هر کدام یک ماه تعطیلی، بهتر نبود؟ فروردین و مرداد و آذر ماه‌های تعطیل اعلام می‌شد. ممکن است ساده‌اندیشانه باشد. نظری دارید؟» کاربران واکنش‌‌های مختلفی به گفته او نشان داده‌اند؛ یکی از آنان نوشته: «اصلاً با تعطیلی فروردین موافق نیستم! به نظرم فقط دو روز عید رو تعطیل کنند و تعطیلات اصلی از اردیبهشت شروع بشود.» کاربر دیگری نوشته: «من برای تحصیلات تکمیلی دانشگاه به کشور دیگری رفتم، آنها هم تعطیلات تابستانی داشتند. تنها تفاوتش این بود که از اوایل خرداد شروع شده و اوایل شهریور هم تمام می‌شد. تعطیلات سال نو میلادی‌ کشورهای غربی و امریکایی هم شبیه تعطیلات نوروزی خودمان است. اما پیشنهادی را که آقای جعفریان در صفحه‌اش نوشته هیچ کجای دنیا ندیده و درباره چیزی نشنیده‌ام. به نظرم اصلاً اصولی نیست.» فرد دیگری این طور نوشته که: «قبل از تغییرات اینچنینی، مسئولان آموزش و پرورش باید فکری به حال کیفیت آموزشی کنند. از طرفی فضای مدارس دولتی هم به تغییراتی برای جذاب شدن نیاز دارند. مدارس باید دارای فضای مناسب جهت تفریح و بازی و ورزش باشند تا کودکان حوصله حضور سر کلاس را داشته باشند.» کاربر دیگری به گلایه گفته: «تجربه سه ترم در یک سال تحصیلی در عربستان درحال اجراست و منتقدان سرسختی هم دارد، به جای این تغییرات غیرضروری، آموزش و پرورش باید سعی کند تا کلاس‌ها به شکل استاندارد و در ساعت‌های اصولی برگزار شوند.» البته نوشته جعفریان تنها یک پیشنهاد از سوی چهره‌ای فرهنگی است و درج آن در فضای مجازی را نباید شروع تغییر خاصی تلقی کرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی