صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

امریکا ده‌ها شخصیت گرجستانی را تحریم کرد

هوس دوباره برای انقلاب رنگی

گروه جهان/ وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه امریکا تحریم‌ها و ممنوعیت‌های جدیدی علیه چندین مسئول و شخصیت گرجستانی اعمال کرد. به گزارش رویترز، امریکا این محدودیت‌ها را به دلیل آنچه «سرکوب اعتراضات» خواند، اعمال کرده است.
روز دوشنبه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های مالی علیه «زویاد خرازیشویلی»، رئیس اداره وظیفه ویژه گرجستان و معاون او، «میلری لاگازاوری» - که بر عملکرد نیروهای امنیتی در جریان برخورد با معترضان نظارت داشتند - و دو عضو جنبش راستگرای طرفدار روسیه اعمال می‌کند. به گزارش پولیتیکو، این دو چهره اخیر، با رسانه راستگرای گرجستان Alt-Info که از همجنس‌بازان انتقاد کرده بود، ارتباط داشتند. اعتراضات خیابانی گرجستان به دنبال تصویب قانون «عوامل خارجی» توسط پارلمان این کشور و با تحریک کشورهای غربی و اتحادیه اروپا در ماه مه، آغاز شد.
وزارت خارجه امریکا نیز محدودیت‌های جدیدی در حوزه صدور روادید علیه بیش از 60 شخصیت گرجی و خانواده‌هایشان که به گفته دولت امریکا «مسئول تضعیف دموکراسی» هستند، اعمال کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای بدون نام بردن از افرادی که با این ممنوعیت‌ها مواجه شدند، مدعی شد: «این افراد شامل مقامات دولتی، رهبران تجاری و اعضای مجری قانون می‌شوند که در ضرب و شتم معترضان دخیل بودند.» دولت بایدن پیش از این نیز برای اعضای حزب «رؤیای گرجستان»، نمایندگان پارلمان، مجریان قانون و شهروندان گرجی به دلیل تصویب قانون «عوامل خارجی» و ناآرامی‌های پس از آن، ممنوعیت صدور روادید اعمال کرده بود.
حزب حاکم (رؤیای گرجستان) که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، اعلام کرده بود که این قانون برای تضمین شفافیت در تأمین مالی خارجی سازمان‌های غیردولتی و حفاظت از حاکمیت کشور لازم است.
با این حال، دولت‌های غربی و اتحادیه اروپا، به بهانه آزادی بیان، دموکراسی و نقض حقوق بشر و همجنس بازان، فشارهای زیادی به تفلیس تحمیل کرده‌اند. به تازگی اتحادیه اروپا روند درخواست گرجستان برای پیوستن به این بلوک را به دلیل همان قانون موسوم به «عوامل خارجی» که مسأله‌ای داخلی و برای شفافیت گردش مالی است، مسدود کرد. امریکا و اتحادیه اروپا درحالی گرجستان را بنا به اتهاماتی همچون «تضعیف دموکراسی» و «نقض حقوق بشر» در تنگنا قرار داده‌اند که رژیم صهیونیستی به عنوان همپیمان اصلی آنها در غرب آسیا نزدیک به یک سال است که بیش از 41 هزار فلسطینی را شهید و نزدیک به 100هزار نفر را مجروح کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی