صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۵

اخبار

تأیید استیضاح مکرون

رسانه‌های فرانسوی از به جریان انداختن طرح استیضاح مکرون به ابتکار حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» در اوایل ماه جاری میلادی خبر دادند، طبق این گزارش‌های دفتر مجلس ملی فرانسه که به عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر در مجلس ملی فرانسه شناخته می‌شود روز سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه با موضوع آغاز فرآیند استیضاح «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را تأیید کرد.
مکرون بعد از تجربه شکست غیرمنتظره حزبش در انتخابات ماه ژوئن پارلمان اروپا و جهش آرای راستگرایان افراطی احساس خطر کرده و تصمیم به قمار سیاسی با صدور فراخوان برای انتخابات زودهنگامی در ماه ژوئیه گرفت. پیش از این چپگرایان فرانسه از جمله حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» بعد از مخالفت مکرون با کاندیدای آنها برای نخست‌وزیری، او را تهدید به استیضاح کرده بودند و حالا این تهدید را اجرایی کرده‌اند. چپ‌های فرانسه همچنین با تأکید بر نپیوستن به دولت تحت رهبری بارنیه او را نیز تهدید به طرح رأی عدم اعتماد در پارلمان کرده‌اند.

 

پیشنهاد اغواگرانه امریکا
برای توقف حملات یمن

ایالات متحده امریکا به جنبش انصارالله یمن پیشنهادهای اغواکننده‌ای مبنی بر توقف حملات آنها در حمایت از نوار غزه و مردم فلسطین که به مدت ۱۱ ماه متوالی تحت حمله و نسل‌کشی قرار گرفته‌اند، داده است.
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی این جنبش در یک مصاحبه تلویزیونی در خصوص این پیشنهاد گفت: «این گروه از واشنگتن پیشنهاداتی دریافت کرده که شامل به رسمیت شناختن دولت آنها در صنعا، در ازای توقف حملاتشان است.
این اظهارات یک روز پس از آن منتشر شد که اولین موشک بالستیک شلیک شده توسط جنبش انصارالله یمن به قلب سرزمین‌های اشغالی فلسطین رسید و در منطقه‌ای باز در نزدیکی «تل‌آویو» سقوط کرد.
رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، پیامی به عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله فرستاد که این پیام در پی حملات موشکی اخیر آنان به تل‌آویو بود.
السنوار در این پیام گفت که این پیام پس از آغاز مرحله پنجم عملیات‌های انصارالله ارسال شده و اظهار کرد که عملیات «طوفان الاقصی» با هدف ضربه زدن به پروژه صهیونیستی در فلسطین و منطقه آغاز شده است.

 

گلوله‌ای به سمت ترامپ شلیک نشد

سرویس مخفی امریکا بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای اطلاعات جدیدی درباره حادثه شب گذشته در سوءقصد نافرجام به نامزد حزب جمهوری‌خواه منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «مظنون سوءقصد به ترامپ، هیچ گلوله‌ای شلیک نکرد. کار تیم امنیتی ترامپ و تمامی مجریان قانون فلوریدا را ستایش می‌کنیم.»
این نهاد امنیتی امریکا توضیح داد: «تیم حفاظت ترامپ روز گذشته یک تخلیه امن را انجام داد. حمایت‌ها از ترامپ افزایش یافته و بایدن نیز بر اهمیت این موضوع تأکید کرده است».
از سوی دیگر، دادستان ناحیه جنوبی ایالت فلوریدا نیز بامداد سه‌شنبه گفت: «فرد متهم به سوءقصد به ترامپ در کارولینای شمالی، پیشتر مرتکب جنایت شده و حق حمل سلاح را ندارد».
این مقام قضایی امریکایی همچنین افزود: «شخصی که دستگیر شده، به اقدام برای قتل رئیس‌جمهور سابق امریکا با تیراندازی متهم شده است».

 

جی دی ونس: ترامپ به دنبال مذاکره صلح بین روسیه و اوکراین است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: جی دی ونس سناتور ایالت اوهایو و نامزد معاونت ریاست جمهوری دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایالات متحده طرح صلحی را برای پایان جنگ در اوکراین ارائه کرده که بسیار شبیه به برنامه صلح ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است.
ونس همچنین از طرح صلح خود برای جنگ اوکراین رونمایی کرده است؛ طرح صلحی که بر اساس آن روسیه اراضی ضمیمه شده را همچنان به عنوان قسمتی از خاک خود حفظ خواهد کرد، یک منطقه غیرنظامی در امتداد خطوط مقدم فعلی نبرد ایجاد خواهد شد و بخشی از اوکراین به عنوان یک کشور مستقل باقی خواهد ماند اما در عین حال به روسیه ضمانت بی‌طرفی خواهد داد.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، طرح صلح ونس که بسیار شبیه به برنامه صلح پوتین است، باعث شده که منتقدان وی بسرعت او را به ارائه یک کپی از برنامه صلح رئیس‌جمهور روسیه متهم کنند اما حامیان وی معتقدند که طرح صلح ونس تنها راه واقع‌بینانه برای برقراری صلح میان مسکو و کی‌یف است.

جستجو
آرشیو تاریخی