صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۸

انتظار 12 ساله برای خانه‌دار شدن به پایان می‌رسد؟

بودجه و حمایت از مدیران دلسوز درمان درد مسکن مهر پردیس

الهام عالی
خبرنگار

 اردیبهشت سال 1391 بود که ثبت‌نام مسکن مهر پردیس در فاز 11 و سایر فازهای جدید این شهرستان آغاز شد و از آبان‌ماه همان سال هم متقاضیان به امید خانه‌دار شدن شروع به واریز مبالغ اعلام‌شده کردند.
 
همچنان اندر خم یک کوچه
مسکن مهر، طرحی بود که به نیت خانه‌دار شدن قشر مستضعف جامعه پایه‌ریزی شد. همان قشری که انقلاب اسلامی همیشه بر رسیدگی به آنها تأکید داشته و دارد. همان قشری که در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشقدم بودند، اما پس از گذشت بیش از 12 سال، خانه‌هایی که قرار بود در کمتر از 3 سال تکمیل و تحویل شوند، باز هم تمام و کمال به سرانجام نرسیده و هزاران واحد و مالکان آنها همچنان اندر خم یک کوچه‌اند. آنچه در پی می‌آید، شرحی بر احوال اخیر این واحدهای مسکونی است که متقاضیان واقعی، همچنان چشم‌انتظارند تا سرانجام بتوانند با گذشت بیش از یک دهه به رؤیای خانه‌دار شدن خود جامه عمل بپوشانند.
 
چالش کمبود بودجه و عهدشکنی
در دو سال اخیر و پس از خلعیت شرکت ترکیه‌ای کوزو و سایر پیمانکاران متخلف از بخش ساخت و تکمیل مسکن مهر پردیس و جایگزینی آنها با پیمانکاران خوشنام داخلی و حمایت نهادهای متولی و مدیریت درخشان مدیران راهبردی در فازهای 11، 9، 8 و 5، بسیاری از واحدها به سرانجام رسیدند. در این میان، هنر مدیر راهبردی فاز 11 و همکارانشان زبانزد شده است. طی دو سال اخیر و با حجم کارهایی که انجام شد و به‌رغم مطالبات زیادی که پیمانکاران دارند، شأنیت مدیران راهبردی سبب پای کار ماندن پیمانکاران در سایت‌های مساکن مهر پردیس شده است، اما اکنون این مساکن در مرحله‌ای از کمبود بودجه هستند که دیگر توانی برای ادامه کار پیمانکاران نمانده و هنوز هزاران واحد نیمه‌تمام در انتظار تحویل به مالکانی است که همچنان چشم‌انتظار خانه‌دار شدن هستند. قرار بود بودجه قابل توجهی از سوی صندوق ملی مسکن با قرار دادن وثیقه و تهاتر اموال غیرمنقول شرکت عمران پردیس، در اختیار این طرح گذاشته شود که با همکاری ضعیف این صندوق به سرانجام نرسید و مقداری هم که رسید بسیار ناچیز بود. اکنون با توجه به همه مصایبی که مدیران راهبردی و مردم طی سال‌های گذشته متحمل شدند و در حالی که واحدهای نیمه‌کاره باقی‌مانده بیش از 12 سال قدمت دارند و نیز مدیریت بهره‌برداری و نگهداری پس از ساخت هم برای آنها تعریف نشده، لازم است با حمایت از مدیران دلسوز و همچنین تزریق فوری بودجه مناسب، واحدهای باقی‌مانده تکمیل و تحویل متقاضیان شوند.
 
مالکین رنجدیده در بحران
لازم به ذکر است، صبر و توان مالکین لبریز شده است، چرا که قرار بود واحد‌های مذکور سه ساله به متقاضیان تحویل داده شوند ولی با عدم تحقق این امر، همچنان متقاضیان، مستأجر هستند و با توجه به تورم موجود در بازار رهن و اجاره، توان پرداخت اجاره‌بها را ندارند، پس باید اذعان داشت که تحویل این واحدها به مالکین رنجدیده در حکم مرگ و زندگی است.
 
جلوگیری از هدررفت سرمایه مردم
در نتیجه، متولیان امر باید با استفاده از تجربه، پتانسیل و آگاهی و حفظ مدیران راهبردی مساکن مهر پردیس که طی دو سال اخیر هر آنچه در توان داشتند به کار برده‌اند و با اختصاص بودجه مناسب و کافی، یاری کنند تا مساکن مهر پردیس یک‌بار برای همیشه تکمیل و پرونده‌شان بسته شود، زیرا همان‌طور که گفته شد، این مدیران طی دو سال، شبانه‌روز خاک این طرح را خورده و با چنگ و دندان از هدررفت سرمایه مردم جلوگیری کرده‌اند و اکنون شایسته است دولت جدید با تزریق بودجه کافی و حمایت از مدیران راهبردی در جهت اتمام این پروژه‌ها کمک کند.
در نهایت وظیفه هر ایرانی انقلابی در هر پست و مقامی، آن است که در شکل‌گیری رضایت عمومی کوشا باشد و ناخواسته با تصمیمات نادرست آب به آسیاب دشمن نریزد.

جستجو
آرشیو تاریخی