صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هفت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۹

«ایران» از دومین «کنگره موبایل ایران» گزارش می‌دهد

قلب تپنده اقتصاد دیجیتال

دومین دوره کنگره «موبایل ایران»، به عنوان تنها رویداد زیست‌بوم موبایل کشور، روز 26 شهریور در مرکز دائمی نمایشگاهی ایرانمال تهران آغاز به کار کرد. این رویداد که تا روز جمعه 30 شهریور ادامه دارد، بخش زیادی از ذی‌نفعان زیست‌بوم موبایل شامل واردکنندگان و توزیع‌کنندگان، ارائه‌دهندگان زیرساخت، منتشرکنندگان نرم‌افزار و تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنفی و پارک‌های فناوری را گرد هم آورد. در این رویداد با برگزاری۴۰ پنل چالشی تلاش شد فرصتی برای توسعه اهداف و برنامه‌های اقتصاد دیجیتال خلق شود.

 یاسمن صادق شیرازی
خبر نگار

ضرورت حمایت از تولید داخل
محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت در مراسم افتتاحیه دومین کنگره «موبایل ایران» با اشاره به اینکه با هیچ انحصار داخلی و خارجی همراهی نکرده‌ و نخواهیم کرد، گفت: نمی‌توانیم مردم را از مصرف گوشی‌های خاصی محروم کنیم. وی با تأکید بر ضرورت حمایت از تولید داخلی افزود: درابتدا من هم با تولید موبایل داخلی مخالف بودم اما پس ازموفقیت تولیدکنندگان در بخش‌های اشتغال و کاهش ارزبری، حمایتگر آنها شدیم. برادران یادآور شد: سالانه بیش از ١۵میلیون گوشی وارد می‌شود. ازسوی دیگر در سال ١٣٩٩ حدود ٢٠ هزار گوشی تولید شد و این رقم در سال ١۴٠٢ به ٩٠٣ هزار عدد رسید.
 معاون وزیر صمت قیمت موبایل را با وجود تحریم‌ها در کشور رقابتی دانست و ادامه داد: جز در مواردی که در ثبت دچار محدودیت هستیم، واردات انجام می‌شود. همچنین باید تلاش کنیم فعالان حوزه تجارت موبایل بتوانند به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کنند و بهترین کیفیت و خدمات ویژه را به مشتریان ارائه دهند.

 واردات3 میلیارد دلاری
تلفن همراه
 مهدی اسدی، رئیس انجمن موبایل ایران نیز با اشاره به اینکه سالانه 3میلیارد دلار نیاز ارزی برای واردات موبایل در کشور وجود دارد، گفت: باوجود چالش‌ها و تحریم‌ها موفق به برگزاری دومین کنگره موبایل شدیم که موضوع اصلی آن تکنولوژی است.
 علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید موبایل تأکید کرد و گفت: برای ورود به حوزه تولید موبایل باید سرمایه‌گذاری مبنایی از سمت دولت انجام شود. چراکه حوزه‌ای که 14میلیون خریدار در طول روز به آن مراجعه می‌کند از زندگی جدا نمی‌شود درنتیجه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

ضرورت رسیدن به فهم مشترک در اقتصاد دیجیتال
پنل «موبایل و اقتصاد دیجیتال» نخستین پنل تخصصی کنگره موبایل بود که با حضور مسئولان وزارت صمت، مرکز توسعه تجارت الکترونیک و جمعی از کارشناسان حوزه کسب‌وکار، هوش مصنوعی، استارتاپ‌ها و موبایل برگزار شد.
امین کلاهدوزان، به عنوان نخستین سخنران این پنل گفت: باید به بینش واحدی درباره اقتصاد دیجیتال برسیم. هم‌اکنون اقتصاد دیجیتال درحال تبدیل شدن به اقتصاد پیشرو در جهان است در حالی که هنوز به فهم و بینش درست در این باره نرسیده‌ایم. وی افزود: برای مثال وقتی از فناوری بلاکچین با مسئولان کسب‌وکارها صحبت می‌کنیم آنها تصور می‌کنند که این حوزه فقط به رمزارزها محدود می‌شود درحالی که رمزارز فقط بخش کوچکی از این دنیای فناوری است.
کلاهدوزان یادآور شد: در حوزه خدمات الکترونیک و تجارت برون مرزی تقریباً صفر هستیم. تخمین زده می‌شود حدود ۵٠ هزار همت گردش مالی تجاری داریم که حدود ٣ هزار همت از این عدد به تجارت الکترونیک اختصاص دارد و بقیه این عدد، فرصتی برای کسب‌وکارها است. وی افزود: درحال حاضر از حکمرانی سامانه‌ای رد شده‌ایم و باید به سمت حکمرانی زیست‌بومی برویم.

نقش بازیگران صنعت موبایل در توسعه اقتصاد دیجیتال
کلاهدوزان همچنین اظهارداشت: در سازمان توسعه تجارت الکترونیک، به موبایل به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد دیجیتال نگاه می‌شود. بنابراین باید بدانیم موبایل زیرساخت اقتصاد دیجیتال است نه‌جزئی از آن. البته بازیگران اصلی این صنعت از جمله واردکنندگان و تولیدکنندگان نقش تأثیرگذاری در این حوزه و اقتصاد دیجیتال دارند.
 کلاهدوزان از ظرفیت افزایش دوبرابری تجارت الکترونیک در کشور خبر داد و گفت: بر اساس هدفگذاری مرکز تجارت الکترونیک، در 5 سال آینده باید به عدد ٩ هزار همت اقتصاد دیجیتال در بخش تجارت الکترونیک برسیم. این آمار درحال حاضر
٣ هزار همت است درحالی‌که اقتصاد دیجیتال در بخش تجارت الکترونیک ظرفیت سه برابر شدن را دارد.  وی با انتقاد از نبود سرمایه‌گذاری لازم در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار در 8‌سال گذشته، گفت: در اکوسیستم موبایل حوزه حاکمیت و سرمایه‌گذاری، نقش قابل‌ توجهی دارد. در این زمینه همچنان فرصت برای رشد وجود دارد که باید از آن بهترین استفاده را برد.

لزوم تعدیل قیمت‌گذاری دستوری
 مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهروری اتاق بازرگانی تهران نیز در این پنل، تحریم، نوسانات ارز، ثبت سفارش و قاچاق را از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه دانست و گفت: مهم‌ترین درخواست ما از دولت چهاردهم تعدیل قیمت‌گذاری دستوری است. چراکه این موضوع سبب ناترازی و رانت می‌شود.  وی با تأکید بر رشد و تحولات گسترده آینده موبایل گفت: نباید اصرار کنیم که تولیدکننده همه چیز باشیم. باید دولت شفاف کند که حمایت‌های دولت در حوزه تولید چگونه است. آیا منابع و مزیت‌های رقابتی فقط باید تولید سخت‌افزاری باشد و نمی‌شود در حوزه هوش‌مصنوعی و نرم‌افزار وارد شد؟ نوربخش فیلترینگ را مهم‌ترین موضوع کشور دانست و گفت: موضوع فیلترینگ بسیار جدی است که باعث عقب رفتن کشور می‌شود.

تعدد سازمان‌های رگولاتوری
 رضا عالیان، دبیر کنگره موبایل هم با انتقاد از تعدد نهادهای تنظیم‌گر در این حوزه گفت: معتقدم تعداد تنطیم‌گران نباید زیاد باشد. درحال حاضر تنها نهاد تنطیم‌گر در این حوزه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و سایر کمیته‌ها اضافه هستند.
 وی، آینده اقتصاد دیجیتال را پر از فرصت دانست و گفت: از این رو، صادرات کسب‌وکارهای مجازی به خارج می‌تواند سبب رشد این حوزه شود. عالیان با اشاره به حرکت کشورهای دنیا به سمت اقتصاد دیجیتال، عنوان کرد: فعالیت‌های اقتصادی کشورهای دنیا روز به روز به سمت دیجیتالی شدن حرکت می‌کند که سرعت این تغییر و تحولات بسیار زیاد است.

 

بــــرش

بازنگری در قانون تجارت الکترونیک

 سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی در این پنل، اقتصاد دیجیتال را مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور دانست و گفت: تا وقتی وضعیت اقتصاد کشور درست نشود، وضعیت اقتصاد دیجیتال هم همینطور خواهد بود.
 وی تعدد نهادهای تصمیم‌گیر و رگولاتور را مانع توسعه این حوزه دانست و ادامه داد: کسب و کارهای دیجیتال با ریزش مشتریان خود روبه‌رو هستند و تعدد نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه نیز کار را برای آنها سخت‌تر کرده است. ما در این زمینه قانون‌های لازم را داریم ولی قانون تجارت الکترونیک مربوط به سال ٩٨ است و از این رو بازنگری آن، امری ضروری است.
 آبایی، زیرساخت را مهم‌ترین پارامتر اقتصاد دیجیتال دانست و عنوان کرد: در اقتصاد دیجیتال، میزان سرمایه‌گذاری، ورود سرمایه، واردات و صادرات اهمیت بسزایی دارد. مسأله دیگری که باید توسط دولت به آن توجه بیشتری شود تنظیم‌گری و تسهیلگری است. در حال حاضر فقط در تنظیم‌گری قوی ظاهر شدیم و در بخش تسهیلگری ضعف‌های زیادی داریم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی