صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هشت - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هشت - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

از دعوت به کار فرهنگیان بازنشسته تا جذب سربازمعلم و دانشجومعلم

جبران کمبود معلم در خوزستان

شیما جهان‌بخش
خبرنگار


«رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تیرماه امسال در صحن علنی مجلس از کمبود حداقل ۱۷۶ هزار معلم در سال تحصیلی جدید در مدارس خبر داد.» مشکلی که سال‌هاست نظام آموزشی با آن مواجه شده اما هر ساله نزدیک به مهر ماه این زخم دیرینه بار دیگر به خصوص در استان‌هایی که با مشکلات آب و هوایی و مهاجرت معلم‌ها مواجه هستند، سر باز می‌کند. این موضوع در خوزستانی که این روزها غرق در گردوغبار شده، پررنگ‌تر است. به گفته مسئولان آموزش و پرورش بیشتر معلمان خوزستانی که تجربه چندین سال کار در این استان را دارند درخواست انتقالی به استان‌های دیگر را داشته و همین موضوع کمبود معلم در خوزستان را به دنبال داشته است.
البته بنا بر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان حل این موضوع از 7 ماه مانده به شروع سال تحصیلی آغاز و تلاش شده مشکل کمبود نیرو با به‌کارگیری نیرو‌های حق‌التدریس، همکاران بازنشسته، دانشجومعلمان سال آخر تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و کنترل درخواست نقل و انتقالات تا حدود زیادی برطرف شود.

جبران کمبود معلم خوزستان با معلمان بازنشسته
«عبدالله حبیبی»، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در گفت‌و‌گو با«ایران» ضمن تأیید کمبود معلم در این استان می‌گوید: درست است که در استان به دلیل شرایط خاص اقلیمی با پدیده مهاجرت و به تبع آن کمبود معلم مواجه هستیم اما باید این خبر را به والدین بدهم که با اقدامات انجام‌شده، از اول مهرماه کلاس بدون معلم نخواهیم داشت.
وی می‌افزاید: در کنار شرایط جغرافیایی، برخی دیگر از مشکلات که غالباً ارتباطی هم با حوزه آموزش و پرورش ندارند سبب شده همکاران و معلمان عزیز درخواست نقل و انتقال برون‌استانی داشته باشند. البته درادوار مختلف وضعیت کمبود معلم در نواحی و مناطق ۴۰ گانه استان جداگانه بررسی و در خصوص آن اقدامات لازم انجام شده است.
 حبیبی با تأکید بر اینکه آموزش صحیح و سلامت فکری دانش‌آموزان خط قرمز ما در آموزش و پرورش است، می‌گوید: از اسفند سال گذشته و 7 ماه قبل از شروع سال تحصیلی با تشکیل «اتاق‌های بررسی وضعیت»، موضوع جبران کمبود معلم در استان را بررسی کردیم و تلاش شد با استفاده از تجربه معلمان قدیمی که سال‌ها تجربه دارند بهترین راه‌حل را ارائه دهیم. در این راستا مصوب شد از ابتدای مهرماه جاری در مدارسی که کمبود معلم دارند امکان به کار‌گیری معلمان بازنشسته تا ۲۴ ساعت در هفته فراهم شود. همچنین با رایزنی با همکارانی که در موعد بازنشستگی بوده‌اند، بخشی از این معلمان فداکار متقاعد شده‌اند بازنشستگی خود را به سال‌های بعد موکول کرده تا کودکان استانمان دغدغه‌ای در خصوص آموزش نداشته باشند.

 استفاده از دانشجومعلمان برای سال تحصیلی جدید
 مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، شهرستان‌های «ماهشهر»، «امیدیه»، «آبادان» و دزفول را دارای بیشترین کمبود معلم عنوان کرده و می‌افزاید: مدیران مدرسه در مناطق و شهرستان‌های مختلف استان با اعلام کمبود خود به اداره کل منطقه می‌توانند درخواست به کار‌گیری معلمان بازنشسته را داشته باشند. در این راستا برای سال تحصیلی جدید بیشترین مجوز به کار‌گیری معلمان بازنشسته برای این شهرستان‌ها صادر و کمبود معلم در این مناطق مدیریت شده است.
وی استفاده از دانشجومعلمان سال آخر را از دیگر راهکار‌های ارائه شده برای کمبود معلم در استان می‌داند و تأکید می‌کند: ما در استان بیش از ۴ هزار نفر نیروی استخدامی ماده ۲۸ (دانشجو معلمان سال آخر تحصیل در دانشگاه فرهنگیان) داریم که امسال با کنترل نقل و انتقالات و خروج آنها از خوزستان وضعیت کمبود معلم را مدیریت کرده‌ایم. از سوی دیگر سقف اضافه‌کاری معلمان شاغل را نیزافزایش داده‌ایم. در مجموع می‌توان این‌گونه اعلام کرد که با اقدامات انجام شده از اول مهرماه کلاس بدون معلم نخواهیم داشت. البته از آنجایی که همچنان در شهرستان ماهشهر 30 کلاس بدون معلم است، ناچار شده‌ایم حتی معاون آموزشی مدرسه را راهی کلاس درس کنیم.

اجرای «پروژه مهر» برای اولین‌بار
در خوزستان
 مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان یکی از چالش‌های هر ساله در آغاز سال تحصیلی را صدور ابلاغ همکاران اعلام کرده و می‌گوید: ابلاغ احکام، تعیین ضوابط، برنامه هفتگی کلاس‌ها و سایر موارد مشابه هر ساله دچار سردرگمی‌هایی شده اما امسال برای نخستین‌بار در استان خوزستان این موضوع تحت عنوان «پروژه مهر» تا پایان ۳۱ مردادماه تعریف و انجام شد. همچنین صدور ابلاغ همکاران شاغل در مقطع ابتدایی از تیرماه سال‌جاری آغاز شد و پس از آن متوسطه اول و دوم نیز در دستور کار قرار گرفت. در مجموع با همکاری بخش‌های مختلف حدود ۹۰ درصد ابلاغ همکاران در مقطع ابتدایی صادر شده است. ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز مربوط به کلاس‌های چندپایه و نقل و انتقال همکاران بوده که در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود.

خروج نیرو، چالش آموزش و پرورش خوزستان
وی با بیان اینکه نقل و انتقالات نیروها برای ما یک بحران بوده، می‌افزاید: با اینکه این موضوع آموزش و پرورش استان را بسیار تحت فشار گذاشته اما شرایط همکاران را نیز درک می‌کنیم. آنها باید بدانند که تقاضای انتقال معلم بسیار زیاد است و ما به ترتیب اولویت آنها را بررسی خواهیم کرد. نکته‌ای که در این دو سال اخیر این فشار را افزایش داده این بوده که در دوران کرونا به دلیل اینکه یک معلم می‌توانست چند کلاس را هدایت کند، نقل و انتقالات راحت‌تر انجام شده و تأثیر این نقل و انتقالات اکنون خود را نشان می‌دهد.
وی درخصوص لباس فرم مدارس نیز می‌گوید: با نظارت مدیر هر آموزشگاه لباس‌های فرم مدارس باید تا پایان شهریورماه آماده باشند و دانش‌آموزان با لباس فرم، وارد مدرسه شوند. یکی دیگر از مباحث مهم سال تحصیلی جدید سرویس مدارس و ترافیک است از این رو از مدیران خواسته‌ایم در صورت امکان فعالیت مدارس ابتدایی 7:15، متوسطه اول 7:30 و متوسطه دوم 8:00 باشد تا این مشکل برطرف شود.
این مقام مسئول با اشاره به بازدیدهای میدانی مدیران از تمام مناطق استان تصریح می‌کند: نیرو‌های معین که از طرف اداره کل به مناطق و نواحی اعزام می‌شوند نواقص و مشکلات را بررسی می‌کنند. با مانورهای صورت گرفته در سطح مدارس، آمادگی مدارس مورد ارزیابی قرار گرفته است. امیدوارم با تمهیدات صورت گرفته جشن بازگشایی مدارس به صورت شایسته برگزار شود. مهر امسال همزمان با میلاد پیامبر اکرم(ص) است از همین رو سال تحصیلی جدید را «مهر محمدی» نامگذاری کرده‌ و امیدواریم این سال را به شیوه‌ای آغاز کنیم که هیچ معلمی بدون کلاس و هیچ کلاسی بدون معلم نباشد.

جستجو
آرشیو تاریخی