صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هشت - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هشت - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

استانداران کهگیلویه و بویراحمد و کردستان انتخاب شدند
با معرفی وزیر کشور و با رأی اعضای هیأت دولت، استانداران کهگیلویه و بویراحمد و کردستان انتخاب و منصوب شدند. «آرش زره‌تن لهونی» استاندار جدید کردستان که حالا عنوان اولین استاندار اهل تسنن را به خود اختصاص داده، متولد 1354 در شهر پاوه و دارای دکترای اقتصاد بین‌الملل است. وی در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماینده حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر به مجلس راه یافته بود. سرپرستی جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، فرمانداری جوانرود و عضویت در شورای اسلامی سنندج از دیگر سوابق اوست.
«یدالله رحمانی» استاندار جدید کهگیلویه و بویر احمد نیز متولد سال ۱۳۴۲ در ایل قشقایی است. او دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم اقتصادی دانشگاه شیراز به پایان رساند و سرپرستی استانداری فارس، معاونت استانداری فارس و عضو هیأت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از جمله سوابق اجرایی اوست.
 
نظر متفاوت دو عضو مجمع
درباره سرنوشت FATF
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در نشست خبری روز دوشنبه از تصمیمش برای ارسال نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام با هدف حل موانع پیوستن ایران به FATF درراستای تسهیل تجارت خارجی و حل مشکلات پیش روی تجار و تولیدکنندگان خبر داد.
پس از این اعلام موضع، برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام طرف پرسش رسانه‌ها پیرامون نظرشان در قبال این خواست رئیس‌جمهور قرار گرفتند. از جمله غلامرضا مصباحی‌مقدم که در پاسخ به «ایلنا» با اذعان به اینکه از سال‌ها پیش موضوع پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی FATF در مجمع متوقف و مسکوت مانده است، گفت: از 41 توصیه FATF تنها دو توصیه CFT و پالرمو به اجرا نرسیده که منطق این بود این دو خود منشأ تحریم داخلی هستند.
وی در عین حال تصریح کرد «آقای پزشکیان خودشان عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند و در جلسات حضور پیدا می‌کنند، از FATF دفاع خواهد کرد و مجمع هم آن را تصویب می‌کند».
این موضع مصباحی مقدم در حالی مطرح شد که همزمان سیدمصطفی میرسلیم دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بررسی مجدد FATF در مجمع وجود دارد یا خیر؟ به «شفقنا»، گفت: موضوع پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی یا FATF، پس از بررسی در هیأت عالی نظارت، بنا به مصلحت‌سنجی دولت دوازدهم مسکوت ماند و البته همواره بنا به درخواست دولت قابل بررسی مجدد است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مواضع اعضای مجمع نسبت به FATF تغییر کرده و یا امکان تغییر موضع آنها وجود دارد یا خیر؟ با بیان اینکه ما در تعریف مصادیق گروه یا سازمان یا اقدام تروریستی با امریکا و دنباله روهایش اختلاف نظر حقیقی داریم، تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد تا موقعی که آنها در موضع خصومت آشکار خود باقی باشند به نتیجه جدیدی بتوان دست یافت. همه معتقدند که نپیوستن به گروه مالی اقدام مشترک خساراتی برای ما دارد ولی پیوستن به آن، بدون رفع تحریم‌ها، ضررهای بیشتری دارد و طبیعی است که بین بد و بدتر نباید بدتر را برگزید. در کنار این نظرات متفاوت روز گذشته غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با اعلام این موضع که FATF تسهیل کننده مبادلات بانکی ما در عرصه بین‌المللی است و پیوستن ما به آن مشکلات پیش روی ما را در این حوزه برطرف می‌کند، ابراز امیدواری کرد رئیس‌جمهور هرچه سریع‌تر پیوستن به آن را پیگیری کند.

طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت بزودی در صحن مجلس
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با پیش‌بینی پایان بررسی طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت در این کمیسیون طی هفته آینده و ارائه آن به هیأت رئیسه برای مطرح شدن در صحن مجلس، گفت: اعضا با کلیات این طرح موافقت کردند و تعدادی از مواد آن نیز به تصویب رسیده است.
به گزارش مهر، ولی‌الله بیاتی با اشاره به برخی از مفاد طرح مذکور، گفت: در طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت پیش‌بینی کردیم که اقامت اتباع خارجی در کشورمان موقت است و ما اقامت دائم نداریم. همچنین ما شرایطی را برای پذیرش اتباع خارجی در این طرح پیش‌بینی می‌کنیم تا اگر آنان قانون را رعایت نکنند، بسرعت از کشور اخراج شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی