صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هشت - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هشت - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

نگرانی اندیشکده امریکایی
از توان فضایی ایران
 خبر اول اینکه، روز ۱۴ سپتامبر ایران پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ خود به فضا با استفاده از موشکی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران) ساخته شده بود، را رسانه‌ای کرد که این موضوع با نگرانی کشورهای غرب همراه شد.
اندیشکده امریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در گزارشی تحلیلی به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره چمران1 پرداخت و نوشت: پس از این پرتاب، یکی از مقامات وزارت امور خارجه امریکا به آسوشیتدپرس اظهار داشت که ایالات متحده از مدت‌ها قبل نگرانی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده است زیرا برنامه‌های پرتاب فضاپیمای ایران مسیر گسترش سامانه‌های موشکی دوربردتر این کشور را هموار می‌کند.
این اندیشکده حامی صهیونیست‌ها با تکرار ادعاهای غرب در ارتباط با صنعت موشکی کشورمان آورده است که ایران از مدت‌ها قبل به استفاده از برنامه فضایی خود به عنوان بستر آزمایش فناوری موشک‌های بالستیک قاره پیما متهم شده است.
بهنام بن طالبلو، عضو ارشد این بنیاد نیز اعتقاد دارد که برنامه فضایی نظامی ایران به آرامی و پیوسته از حالت مخفی در آمده است و پیشرفت تهران در زمینه ساخت موتورهای سوخت جامد در ابعاد بزرگ به این کشور اجازه داده است تا یک وسیله پرتاب فضایی که به طور کامل سوخت جامد استفاده می‌کند مانند ماهوراه بر قائم را تولید کند.
وی مدعی شد که ایران اکنون یک گام تا تکمیل یک وسیله نقلیه برای حمل یک سلاح هسته‌ای بالقوه فاصله دارد که با آن می‌تواند قاره اروپا و سرزمین امریکا را تهدید کند.
«تایلر استاپلتون»، مدیر رابط بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها با کنگره نیز با تکرار اتهامات همیشگی مقام‌های کاخ سفید ادعا کرد که برنامه فضایی ایران برای مدت طولانی پوششی برای توسعه و آزمایش اجزای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بوده است و این پیشرفت‌ها در کنار شتاب هسته‌ای ایران قابلیت‌های تهاجمی گسترده‌ای را علیه امریکا به تهران می‌دهد.

تکذیب ادعای مشارکت ایران در آموزش پهپاد به روسیه
 خبر دیگر اینکه، یک منبع آگاه در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ادعای دادستان اوکراین مبنی بر مشارکت ایران در آموزش پهپاد به نیروهای روسیه را تکذیب و آن را توطئه برخی از کشورهای غربی و اروپایی برای توجیه دخالت مستقیم خود در مناقشه بین روسیه و اوکراین ارزیابی کرد.
این مقام آگاه نظامی عنوان کرد: ادعاهای مطرح شده توسط برخی از کشورهای غربی و رسانه‌های معاند با جمهوری اسلامی ایران فاقد هرگونه اعتبار بوده و بهانه‌ای برای خبرسازی، شایعه افکنی و توجیه دخالت‌های مستقیم کشورهای غربی بویژه امریکا و انگلیس و دامن‌زدن به اختلافات در آن منطقه است و هیچ‌گونه سند، قرائن و شواهدی بر چنین ادعای کذبی وجود ندارد.
این مقام آگاه نظامی در پایان خاطرنشان کرد: تأکید می‌شود سیاست ایران همچون گذشته همواره بر اصل بی‌طرفی و نفی هرگونه جنگ و خشونت بوده و تنها راه‌حل پایان مناقشات را از طریق اقدامات دیپلماتیک و گفت‌وگو، امکان‌پذیر دانسته و دخالت کشورهای غربی، فرامنطقه‌ای و استعمارگر در درگیری میان روسیه و اوکراین را به نفع هیچ یک از طرفین نمی‌داند.

هیچ نیروی سپاه در ماجرای پیجرها شهید نشده است
 دست آخر اینکه، خبرسازی برخی رسانه‌ها مبنی بر شهادت اعضای سپاه پاسداران در لبنان در ماجرای حمله تروریستی با پیجرها کذب است. در همین رابطه سردار علی محمد نائینی، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که برخلاف شایعات بعضی رسانه‌ها و حساب‌های فضای مجازی، هیچ کدام از نیروهای سپاه پاسداران در حمله تروریستی اخیر که از طریق پیجرها در لبنان صورت گرفت، به شهادت نرسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی