صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هشت - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و پنجاه و هشت - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

ترکیب جدید کمیسیون اروپا توسط فون‌درلاین اعلام شد

متن و حاشیه کمیسیون دوم

پس از آنکه اورزولا فون درلاین برای بار دوم به ریاست کمیسون اروپا رسید، ترکیب جدید این کمیسیون را اعلام کرد. این افراد در صورت تأیید پارلمان اروپا به عنوان کمیسر‌های جدید اتحادیه، عهده‌دار امور مختلف و بعضاً کلیدی خواهند بود. به گزارش پالیتیکو، روز سه‌شنبه خانم فون درلاین تیم منتخب جدید خود را معرفی کرد: ترکیبی از 26 نامزد به نمایندگی از هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به علاوه خودش که کمیسر آلمان است.
اتحادیه اروپا دارای سه نهاد اصلی است؛ کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و شورای اتحادیه اروپا که کمیسیون توسط یک تیم 27 نفره به نام «کالج کمیساریا» اداره می‌شود. این کمیسیون که نقش اجرایی و نظارتی دارد، اموری از جمله تهیه بودجه سالانه اتحادیه اروپا، تنفیذ پیمان‌نامه‌ها و اطمینان از اجرای قوانین اتحادیه توسط اعضا را برعهده دارد. در کمیسیون اروپا، هر کشور عضو یک نماینده دارد که این نمایندگان، طبق سوگندی که هنگام تصدی مقام خود یاد می‌کنند، نماینده منافع اتحادیه اروپا به عنوان یک کل واحد هستند و نه منافع کشور متبوع خود.
 
زنان در کمیسیون خانم رئیس
در این ترکیب پیشنهادی، 9 کمیسر خانم در صورت تأیید، فعالیت خواهند کرد: خانم حجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک در تیم جدید رئیس کمیسیون اروپا به عنوان کمیسر تدارک و مدیریت بحران فعالیت خواهد کرد. یکاترینا زاخاریه‌وا از بلغارستان دیگر سیاستمدار زن معرفی شده برای ایفای نقش به عنوان کمیسر تحقیق، نوآوری و استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های نوپا حضور خواهد داشت. خانم دوبرافکا زویتسا، دیپلمات کروات کمیسر امور مدیترانه خواهد بود. هنا ورکونن، سیاستمدار فنلاندی به عنوان کمیسر فناوری‌های دیجیتال و پیشرفته فعالیت خواهد کرد. ماریا لوئیس آلبوکِرک، سیاستمدار زن و عضو حزب سوسیال دموکرات پرتغال کمیسر امور مالی خواهد بود. رکسانا مائینزاتو، سیاستمدار زن رومانیایی به عنوان کمیسر مهارت‌ها، آموزش، مشاغل با کیفیت و حقوق اجتماعی منصوب شده است. مارتا کاس، روزنامه‌نگار، دیپلمات و سیاستمدار زن اسلونیایی کمیسر گسترش اتحادیه و همچنین مسئول همسایگی شرقی و بازسازی اوکراین خواهد بود. ترزا ریبرا،‌ سیاستمدار زن اسپانیایی عهده‌دار امور رقابتی خواهد بود و جسیکا روزوال، سیاستمدار زن سوئدی به عنوان کمیسر محیط ‌زیست فعالیت خواهد کرد.
 
مردان همچنان در اکثریت
سایر کمیسیون‌ها در اختیار این کمیسرها خواهند بود: مگنیوس برونر از اتریش کمیسر امور داخلی و مهاجرت، کوستاس کادیس از قبرس کمیسر شیلات و اقیانوس‌ها، جوزف سیکلا از جمهوری چک‌ کمیسر مشارکت‌های بین‌المللی، دان یورگنسن از دانمارک کمیسر انرژی و مسکن، کایا کالاس از استونی معاون اجرایی در سیاست خارجی و امنیت، آپوستولوس تزیتزیکوستاس از یونان کمیسر حمل‌ و نقل پایدار و گردشگری، الیور وارهلی از مجارستان کمیسر بهداشت و رفاه حیوانات، مایکل مک‌گراس از ایرلند کمیسر دموکراسی، عدالت و حاکمیت قانون، رافائله فیتو از ایتالیا‌ معاون اجرایی مسئول همبستگی و اصلاحات، کمیسر سیاست همبستگی، توسعه منطقه‌ای و شهرها، والدی دومبروفسکیس از لتونی کمیسر اقتصاد و بهره‌وری، اجرا و ساده‌سازی، آندریوس کوبیلیوس از لیتوانی کمیسر دفاع و فضا، کریستوف هانسن از لوکزامبورگ کمیسر کشاورزی و تغذیه، گلن میکالف از مالت کمیسر امور عدالت بین‌نسلی، فرهنگ، جوانان و ورزش، ووپکه هوکسترا از هلند کمیسر اقلیم، پیوتر سرافین از لهستان کمیسر بودجه، مبارزه با کلاهبرداری و مدیریت عمومی، ماروش سفکوویچ از اسلواکی کمیسر تجارت و امنیت اقتصادی و استفان سژورنه از فرانسه معاون اجرایی و مسئول رفاه و استراتژی صنعتی، کمیسر صنعت، شرکت‌های کوچک و متوسط و بازار واحد.
طبق گزارش یورونیوز، سژورنه که وزیر خارجه دولت مستعفی گابریل اتال در فرانسه است، پس از کناره‌گیری تیه‌ری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بازار داخلی به نمایندگی از فرانسه عهده‌دار این سمت شده است.
 
برندگان کمیسیون جدید
وبگاه پالیتیکو در گزارشی، به بررسی ترکیب جدید کمیسیون اروپا پرداخته و برخی حوزه‌ها مانند بالتیک را برنده و برخی کشورها مانند مجارستان و فرانسه را بازنده این چینش ارزیابی کرده است. در این گزارش آمده است: با وجود جمعیت و اندازه کشورهای منطقه بالتیک، تالین و ریگا موفق شدند در کمیسیون دوم فون درلاین، سمت‌های کلیدی‌ای را به دست آورند. این، بازتابی از افزایش ارتباط سیاسی منطقه پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ است.
در مجموع، چهار کشوری که تحت تهدید روزانه تهاجم احتمالی روسیه فعالیت می‌کنند، در موقعیت‌های کلیدی برای شکل دادن به پاسخ کمیسیون به مسکو قرار دارند.
این گزارش می‌افزاید، ترزا ریبرا معاون نخست وزیر اسپانیا، با حمایت نخست وزیر پدرو سانچز، می‌تواند تعداد بی‌سابقه‌ای از حوزه‌های کلیدی سیاست را به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور برای انتقال پاک، عادلانه و رقابتی و مسئول هماهنگی سیاست رقابتی بلوک کنترل کند.
حزب سیاسی فون درلاین، حزب راست میانه «مردم اروپا»، در انتخابات ژوئن پارلمان اروپا پیروز شد و تیم پیشنهادی او نیز همین را منعکس می‌کند. 14 عضو از 27 کمیسیونر متعلق به EPP (مردم اروپا) هستند، از جمله خود فون درلاین که ریاست بر آنها را برعهده دارد.
حزب «تجدید اروپا» که در انتخابات ژوئن شکست بزرگی خورد و از رتبه سوم به پنجم در پارلمان اروپا سقوط کرد، علیرغم آن نتایج وحشتناک، موفق شد پنج کمیسیون را به دست آورد. مهاجرت یکی از موضوعات مهم سیاسی در اتریش است، جایی که حزب راست رادیکال «آزادی» در حال مبارزه برای کنترل شدیدتر مرزها است. تصمیم به اعطای امور داخلی و پرونده مهاجرت به حزب راست میانه اتریش را می‌توان به عنوان موفقیتی برای این جریان تلقی کرد.

 

برش

فرانسه بازنده اصلی است
این گزارش درباره تیه‌ری برتون، کمیسر پیشین فرانسه به عنوان بازنده اصلی کمیسیون دوم فون درلاین می‌نویسد: این امکان وجود دارد که اگر کمیسر فرانسوی با فون درلاین رفتار بهتری داشت، امروز به یک معاون اجرایی قدرتمند ارتقا می‌یافت.
با این حال، در طول پنج سال گذشته، برتون بارها با رئیس خود درگیر شد. اوایل امسال، او آشکارا خود را به عنوان جایگزین بالقوه او معرفی کرد. در روزهای اخیر، فون درلاین با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تماس گرفت و به او قول داد در صورت جایگزینی برتون با شخص دیگری، سمت بهتری به او بدهد. پاریس در پاسخ به درخواست فون درلاین استفان سژورنه را به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور در بخش رونق و استراتژی صنعتی نامزد کرد. در همین حال، برتون اکنون بیکار است و احتمالاً از اینکه تحولات این‌گونه پیش رفته، عصبانی است.

جستجو
آرشیو تاریخی