رهاورد بزرگ مدیریت انرژی شرکت پالایش نفت تهران

افزایش سود با ارتقای بهره‌وری و بهینه‌سازی تولید، توزیع و مصرف حامل‌های انرژی، یکی از اهداف کلان و از ارکان توسعه پایدار شرکت پالایش نفت تهران محسوب می‌شود.
 
اولویت کاهش هزینه
محمدرضا مولوی، رئیس مدیریت انرژی شرکت پالایش نفت تهران با بیان این مطلب گفت: این شرکت با آگاهی از سهم بالای انرژی در هزینه‌های عملیاتی و همچنین نقش بارز آن در کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، همواره سعی داشته با ایجاد یک ساختار نظام‌مند و رویکردی سیستماتیک نسبت به پایش مصرف انرژی، شناسایی فرصت‌های بهبود عملکرد انرژی و بهبود مستمر عملکرد انرژی اقدام کند.
رئیس مدیریت انرژی شرکت پالایش نفت تهران پیرامون مهم‌ترین اقدامات انجام شده شرکت در چند سال اخیر، در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی با هدف کاهش هزینه‌های اجتماعی و عملیاتی گفت: جایگزینی برق واحدهای کنترل یک شمالی از توربین‌های بخاری(ST0G) به توربین‌های گازی (GTG+HRSG)، برطرف کردن ایرادات و در سرویس قرار گرفتن HRSG02، نصب اکونومایزر روی بویلرهای 2C و 2A، نصب سرامیک فایبر روی کوره 2H-151، تعویض سر مشعل‌های کوره‌ 2H-405، مدیریت تله‌های بخار، استقرار و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت انرژی بر اساس استاندارد ایزو 50001:2018، شروع پروژه بازیابی گازهای ارسالی به فلر و همچنین شروع پروژه بزرگ احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 500 مگاوات را می‌توان از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته شرکت برشمرد.
 
 تمرکز بر افزایش سود خالص
رئیس مدیریت انرژی شرکت پالایش نفت تهران بیان داشت: بررسی و مقایسه شاخص‌های عملکرد انرژی شرکت در سال‌های 1402 در مقایسه با سال 1398 نشان‌دهنده کاهش حدود 1.5 درصدی در مصرف انرژی و حذف کامل مصرف سوخت مایع سبک و سنگین از سبد سوخت مصرفی شرکت است. این موضوع علاوه بر کاهش هزینه‌های انرژی و عملیاتی و افزایش سود خالص شرکت، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش انتشار آلاینده‌های کربن ‌دی‌اکسید به میزان حدوداً 34 میلیون کیلوگرم و همچنین اکسیدهای گوگردی به میزان حدوداً 5 میلیون و 500 هزار کیلوگرم در سال 1402 به محیط زیست داشته است. بالطبع این میزان کاهش انتشار آلاینده‌ها به محیط زیست باعث کاهش هزینه‌های اجتماعی بالغ بر 3500 میلیارد ریال در سال 1402 شده است.
وی تأکید کرد: انتظار می‌رود با استقرار کامل ارکان سیستم مدیریت انرژی و حرکت در مسیر برنامه‌ریزی شده مطابق با نقشه راه و برنامه‌های استراتژیک شرکت، میزان انرژی مصرفی پالایشگاه نفت تهران تا مقادیر قابل توجهی کاهش یابد که این موضوع تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر کاهش انتشار آلاینده‌های محیط زیستی و کاهش هزینه‌های اجتماعی خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی