معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان، در دستور کار دولت سیزدهم

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به گفته‌های اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه بر حل مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان تمرکز دارد و بتازگی هم سامانه‌ای طراحی شده تا بیکاران کشور را بر اساس واقعیت‌ها با اطلاعات جزئی و دقیق در جای‌جای کشور شناسایی کند.
به گزارش تسنیم، محمود کریمی ‌بیرانوند، تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل را حدود یک‌‌ میلیون نفر برشمرد و گفت: نبود اطلاعات دقیق و تکمیلی از جمله مدرک تحصیلی، رشته، سن، محل زندگی، تراکم جمعیتی استان‌ها و مهارت‌های تخصصی، مهم‌ترین چالش اساسی رفع این مسأله است. وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده برای اشتغال فارغ‌التحصیلان تاکنون، اجرای طرح کارورزی بود. در این طرح، کارفرما در صورتی که به مدت دو سال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی را به کار گیرد، مشمول معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرما به ازای این مدت می‌شود.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تعداد بنگاه‌های ثبت‌نام‌کننده در طرح کارورزی از سال 1398 تا 1401 را حدود 13 هزار و 849 مورد، تعداد بنگاه‌های حائز شرایط جذب کارورز را 9 هزار و 315 مورد و تعداد قراردادهای منعقده برای پذیرش کارورز از سوی کارفرما را 42 هزار و 81 مورد اعلام کرد.
وی طرح پرداخت یارانه دستمزد (مشوق کارفرمایی) را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده دانست و گفت: تاکنون 6 هزار و 995 بنگاه خصوصی و تعاونی در این طرح مشارکت ‌کرده‌اند و تعداد قراردادهای کار منعقده برای مدت یک‌سال و تعداد کارجویان ثبت‌نام‌شده در این طرح هم 56 هزار و 500 مورد است.
کریمی‌ بیرانوند تصریح کرد: وجود 1300دفتر مشاوره شغلی و کاریابی داخلی و به‌کارگرفتن 11هزار و 666 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جوینده کار در سال 1401 از دیگر اقدامات است.
وی همچنین یادآور شد: با افزایش تعداد فارغ‌التحصیلانی که در جست‌و‌جوی یک کار مناسب هستند، بیش از پیش موضوع فقدان مهارت به چشم می‌آید. شاید در گذشته کمتر فارغ‌التحصیلی دچار بیکاری می‌شد اما در حال حاضر با توجه به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان، شرط یافتن شغل «مهارت» است؛ موضوعی که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است. کریمی بیرانوند افزود: تلاش‌های بسیاری برای افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان فعلی دانشگاه‌ها صورت گرفته و برنامه‌هایی هم در نظر داریم تا از این پس دانشجویان در طول تحصیل، مهارت‌های مناسب برای ورود به بازار کار را کسب کنند.

شفاف‌سازی آمار اشتغال در کشور با راه‌اندازی سامانه ملی رصد
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به تردیدها درباره آمار رسمی اشتغال و بیکاری در کشور، گفت: سامانه رصد می‌تواند به شفاف‌سازی آمار اشتغال کمک‌ کند. در سال 1401، یک میلیون و 380 هزار فرصت شغلی و خدمات اشتغال در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت شده است.
کریمی بیرانوند افزود: با وجودی که برخی معتقدند این رقم با واقعیت همخوانی ندارد و کاهش نرخ بیکاری در جامعه احساس نمی‌شود، اما باید گفت که این آمار توسط رابطان دستگاه‌ها و نهادهای متولی ایجاد اشتغال به صورت بر خط و بر اساس کد ملی یکتا، ثبت شده و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چندین سطح مورد پایش قرار می‌گیرد، پس خطای چندانی در آن دیده نمی‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی