معرفی کتاب «ماجراهای کلاس پرحاشیه» اثر محمدحسین حاجی‌علیان

تشابه اسمی پرحاشیه

ابراهیم کاظمی مقدم
روزنامه نگار و طنزپرداز

یکی از معلمان مدرسه مریض می‌شود و باید مدتی به مرخصی برود. او از دوست بازنشسته‌ی خود می‌خواهد که چند روزی را با بچه‌ها سر و کله بزند. اینگونه است که ماجراهای کلاس پرحاشیه به وجود می‌آیند. کلاسی چهارده جلسه‌ای که در هر جلسه کلاس یکی از فصل‌های کتاب «ماجراهای کلاس پرحاشیه»، اثر «محمدحسین حاجی‌علیان» را روایت خواهد کرد.
کلاس‌هایی که با موضوعات جذاب و دل‌نشین شروع شده و با حاشیه‌های طنزآمیز و خنده‌داری که بچه‌ها و معلم به وجود می‌آورند ادامه می‌یابد. این کتاب به درخواست ستاد اقامه نماز نوشته شده. پس نباید تعحب کرد که نتیجه‌ی همه‌ی چهارده کلاس به نماز ختم می‌شود. اما نگران نباشید. برعکس نام کتاب، همه موضوعات حاشیه‌ای از کتاب حذف شده است.
ریتم تند و جذابیت شوخی‌ها و غافلگیری‌های زیاد، آنقدری هست که تا انتهای کتاب خسته نشوید. بعضی کلاس‌ها شبهات رایج را پاسخ‌ می‌دهند و برخی بچه‌ها را تشویق به خواندن نماز می‌کنند. در پایان هر کلاس هم پرسش و تمرین‌هایی برای آن روز به بچه‌ها داده می‌شود که حتی از خود کلاس خنده‌دارتر هستند. تمرین‌هایی که بهتر است در خانه انجام ندهیم!
ریتم تند کتاب باعث شده حتی اسم افراد هم ذکر نشود و اسم‌هایی مثل مشکوک و سرسام‌آور و امثال آن برای بچه‌ها انتخاب بشود. خود معلم هم آقای عجیب و غریب است و کلاس هم می‌شود کلاس عجیب و غریب. معلمی که هر جلسه بچه‌ها را با موضوعی خارق‌العاده غافلگیر می‌کند. در جلسه آخر هم خودش غافلگیر می‌شود.
با این اوصاف کتاب ماجراهای کلاس پرحاشیه که این روزها به چاپ سوم رسیده، می‌تواند هدیه خوبی برای نوجوانان و همچنین کسانی که به هر نحوی با نوجوانان سر و کار دارند، باشد. یک کتاب خوب برای یک هدیه خوب.
رویکرد استفاده از طنز و شوخی برای جذاب کردن مفاهیم دینی و پاسخ به شبهات معنوی یکی از ملزومات حوزه علمیه و تمام ارگان‌های مشابه ستاد اقامه نماز است. مقالات زیادی در مورد لزوم استفاده از طنز و مطایبه در آموزش این گفته به چاپ رسیده. آموزش دینی نیز از این لزوم مستثنا نشده. البته این رویکرد اوایل انقلاب با ورود پرقدرت حجت‌الاسلام محسن قرائتی و مرحوم حجت‌الاسلام راستگو، جان گرفت اما این روزها نیاز به تقویت بیشتری دارد.
***
پ.ن: جالب است که این کتاب در فروشگاه‌ کتاب مجازی طاقچه و اکثر سایت‌های دیگر به نام نویسنده دیگری به نام محمداسماعیل حاجی‌علیان به ثبت رسیده. البته اگر کتاب را خریداری کرده و صفحه شناسنامه کتاب را مشاهده کنید نام نویسنده همان «محمدحسین حاجی‌علیان» است. این اشتباه که احتمالا به خاطر تشابه اسمی این دو نویسنده به وجود آمده در سایت‌های زیادی به چشم می‌خورد که جالب‌ترین آن‌ها سایت انتشارات جمکران است!
سایت انتشارات جمکران تصویر جلد کتاب و نام نویسنده را به صورت صحیح نوشته. اما چند خط پایین‌تر، در معرفی کتاب نام محمداسماعیل حاجی‌علیان را به جای اسم نویسنده این کتاب آورده است!
انتظار می‌رود این اشتباه به زودی اصلاح شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی