توصیه‌هایی برای «روز ترویج فرهنگ میهمانی‌ و پیوند با خویشان» یعنی درواقع همان شب یلدای سابق!

علیرضا عبدی
طنزپرداز

چون که شب یلدا یک آیین قدیمیِ سنت ما است، بهتر است حواسمان باشد تا خیلی دقیق و درست و حداکثری آن را به‌جا آوریم تا نکند روان پاک نیاکان آریایی‌مان از ما ناراضی باشند. برای همین، ما احساس وظیفه کرده و یک آیین‌نامه اجرایی برایتان آماده کردیم تا یک یلدای خاطره‌انگیز را برای خود و خانواده محترمتان در کنار خود و خانواده محترمتان رقم بزنید.
یک. اول از همه حواستان به تِم مهمانی باشد. نکند خدایی نکرده با لباس‌های آبی و زرد و رنگ‌های بی‌ربط در مراسم حاضر شوید. پاییز که نیست، فقط یا سبز باشید یا قرمز. ترکیب هردو هم باشد که چه بهتر. عین هندوانه و انار شبِ (یا شاید هم روزِ) ترویج فرهنگ میهمانی‌ و پیوند با خویشان (یلدای سابق).
تبصره از بند یک. اگر وضعیت بودجه‌تان تعریفی ندارد و به سراغ تم نمی‌روید باید بدانید که سال بعد همین تم خیلی گران خواهد شد. امسال بخرید، به‌نفع‌تان است؛ از ما گفتن بود.
دو. فال حافظ عنصر جدایی‌ناپذیر مراسم یلداست. می‌دانیم که شما دلتان می‌خواهد حتما این بخش را به‌جا آورید و قصدتان هم خیر است؛ اما خود حضرت حافظ هم راضی نیست شما برای خواندن یک غزل این‌قدر به خودتان فشار بیاورید و آخرش حتی نصفی از یک مصرع را هم درست نخوانید. در صورتی که خواندن یک غزل حافظ برای سلامتی‌تان ضرر دارد و خیلی هم بر این موضوع اصرار دارید، توصیه می‌کنیم یک برگه‌ای چیزی از قبل لای کتاب بگذارید و شعرش را هم چندبار تمرین کنید. این‌جوری آبرویتان حفظ می‌شود و به چندین قسمت نامساوی تقسیم نمی‌شوید.
تبصره از بند دو. خیلی نگران آینده و فال خود نباشید.‌ حضرت حافظ حدود پانصد غزل دارد و جمعیت کشور حدود نود میلیون نفر، پس بنابر اصل لانه کبوتری حدودا هجده هزار نفرمان سرنوشتی یکسان داریم.
سه. اگر فکر کرده‌اید مراسم یلدا با عیددیدنی تفاوت دارد و این‌جا دیگر از شما در مورد ازدواج و کار و تحصیل و سربازی و برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت‌تان سوال نمی‌پرسند، کور خوانده‌اید. این موضوع بخش لاینفک تمام مهمانی‌های ایرانی و یک رسم سفت و سخت است. یعنی اگر روزی با پیشرفت علم و تکنولوژی یلدا از بین برود، چنین رسمی از بین نمی‌رود. حفظ حریم خصوصی و این مسخره‌بازی‌ها را بیگانگان به ما آموخته‌اند. شما حتی در کتیبه‌ها و تصاویر حکاکی شده تخت جمشید هم که دقت کنید، حتی یک نفر را در حال رعایت حریم خصوصی دیگران نمی‌بینید. همگی سرشان در حوالی نیزه یکدیگر است.
تبصره از بند سه. می‌توانید برای همه سوال‌ها جواب دندان‌شکن در آستین داشته باشید، فقط حرف بد نزنید که خانواده نشسته است.
چهار. لذت یلدا (یا همان ترویج فرهنگ میهمانی‌ و پیوند با خویشان) به شب‌نشینیِ آن است. در واقع در ایران باستان، برنامه این بوده که مردم در بلندترین شب سال که طولانی‌ترین نبرد سپاه روشنایی و تاریکی محسوب می‌شود، بیدار می‌ماندند و تا سحر برای پیروزی روشنایی دعا می‌کردند. حالا از بخت خوب ما، امسال شب یلدا افتاده پنجشنبه شنبه شب و فردایش ایرانیان نباید بروند سرکار و دانشگاه. پس همه‌ی تلاشتان را انجام دهید.
تبصره از بند چهار. اگر بعد‌ها مشغول خواندن این متن هستید و شب ترویج فرهنگ میهمانی‌ و پیوند با خویشان (همان یلدای خودمان) شب دیگری بود (مثلاً شنبه شب) که فردایش باید می‌رفتید مدرسه و دانشگاه و سر کار و... بهتر است آن سال خیلی زیاده‌روی نکنید. این‌جوری صبح یکشنبه حالتان بهتر است و چون خوب خوابیده‌اید، سرگیجه نخواهید داشت. روشنایی هم قول می‌دهد که همین‌جوری همه‌ی تلاشش را برای پیروزی بر تاریکی انجام دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی