معرفی کتاب چاپید شاه

فاطمه سادات رضوی علوی       روزنامه نگار و طنزپرداز

 

«فساد درباریان، خیانت حکمرانان، بی‌کفایتی پادشاهان، خوشگذرانی شاهزادگان و نارضایتی مردم» که از کتاب تاریخ دبستان تا دبیرستان همین سه عبارت به جا مانده و خودش را در قالب لطیفه و توییت طنز جا کرده است. جمله‌ی پرتکراری که اگر در جواب 50درصد سوال‌های تاریخ نوشته می‌شد، نمره‌ی قبولی را می‌آورد. بارها و بارها از تئوریسین‌ها، جامعه‌شناسان، سیاستمداران و حتی راننده‌های تاکسی شنیده‌ایم: هرچه می‌کشیم از ندانستن تاریخ مملکت‌مان است و ملتی که تاریخ کشورش را نداند شکست می‌خورد چرا که تاریخ تکرار می‌شود! حالا برای مسئله‌ای تا این حد مهم هزاران کتاب تاریخی نوشته شده اما درباره‌ی اینکه چند درصدش خوانده شده اطلاعی نیست!
کتاب «چاپید شاه» اما گویا برای پر کردن این خلأ آمده است. هم تاریخ می‌گوید هم اگر به مخاطب، ولو مخاطب نوجوان شناسانده شود، به راحتی خوانده می‌شود. کتابی که می‌تواند جایگزین کتاب‌های تاریخ مدارس هم بشود و دانش آموزان را از دست جملات مبهم و تکراری خلاص کند! سپیده انوشه با هدف دور کردن تاریخ از زمختی، تاریخ معاصر ایران را به زبانی امروزی و با چاشنی طنز بیان کرده است؛ هدفی که در آن موفق ظاهر شده است. وی پژوهشگر تاریخ است و بیش از نویسندگی، در تاریخ پژوهش می‌کند. انوشه در نگارش کتاب «چاپید شاه» هم به پژوهش‌های انسیه جهان شاهلو بسنده نکرده و سراغ پژوهش‌های شخصی نیز رفته است.
از نکات ویژه چاپید شاه آن است که یک کتاب مصور است؛ اما فقط یک کتاب مصور با بریده‌هایی از عکس‌های تاریخی گوگلی نیست! سحر صدارت که تصویرگر این کتاب است از خلاقیت خودش استفاده کرده و در صفحات کتاب آلبوم‌هایی مصور از پهلوی به تصویر کشیده است.
کتاب چاپید شاه که انتشارات جمکران آن را در سال 1400 منتشر کرده، یک کتاب مستند روایی است که در بیست و سه فصل، امانت‌داری و مملکت‌داری رضاشاه و محمدرضاشون (به نقل از خود کتاب) را در قالب متون نسبتاً کوتاه و روان بیان کرده است. تمام این بیست و سه فصل در 118 صفحه مملو از عکس و تصویر و اینفوگرافی جمع می‌شود.
اگر اطراف خود نوجوانی می‌شناسید با چاپید شاه سراغش بروید تا تصویر درست‌تری از تاریخ برایش بسازید.

جستجو
آرشیو تاریخی