کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در گفتگو با ”ایران آنلاین” مطرح کرد؛

تشریح آخرین وضعیت رژیم اسرائیل بعد از حمله انتقامی ایران / فروپاشی کابینه نتانیاهو نزدیک است؟

آرزو نوروزجم

آرزو نوروزجم

بین‌الملل

63599
تشریح آخرین وضعیت رژیم اسرائیل بعد از حمله انتقامی ایران / فروپاشی کابینه نتانیاهو نزدیک است؟

منصور براتی کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: شکست اطلاعاتی این رژیم در دو عملیات مهم طوفان‌الاقصی و وعده صادق باعث شد مسیر استعفاها همچنان ادامه داشته باشد و کابینه اسرائیل را با وجود استعفاها و اختلاف‌نظرها به یک فروپاشی درونی برساند.

«منصور براتی»، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل ایران آنلاین، با اشاره به اتفاقات اخیر در کابینه رژیم اسرائیل و آثار حمله نظامی ایران به سرزمین‌های اشغالی، گفت: به نظر می‌رسد واکنش انتقامی ایران نسبت به حمله به کنسولگری در دمشق، به یک نقطه عطف در جنگ غزه تبدیل شده است. از طرفی دیگر اسرائیلی‌ها معتقدند این حمله فشار را از روی گروه‌های فلسطینی برداشته و فضا را برای یک تنفس و ادامه جنگ مهیا کرده است.

وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق باعث شده کابینه رژیم اسرائیل در خصوص ادامه جنگ و مدیریت آن دچار اختلاف شوند، اظهار داشت: سردرگرمی برای چگونگی ادامه این روند با وجود ویرانی‌های گسترده در غزه و بالا رفتن تعداد شهدا و مجروحان در حال حاضر، یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث و جدل در این کابینه است.

براتی تصریح کرد: با این همه دستاورد ویرانگر رژیم صهیونیستی، این جنگ همچنان ادامه داشته و گروه‌های مقاومت تسلم نشده‌اند. 

همچنین تونل‌های غزه به عنوان یک شبکه ارتباطی انحصاری، این امکان را فراهم کرده تا حماس نیروهای خود را بدون اینکه دیده شوند، جابه‌جا و به نتیجه رسیدن جنگ به نفع رژیم صهیونیستی را سخت کنند.

این کارشناس مسائل رژیم اسرائیل، با تأکید بر اینکه در حال حاضر اولویت برای اسرائیلی‌ها برقراری آتش‌بس موقت و حمله زمینی به رفح حمله است، خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون نفر آواره به اطراف این شهر پناه آورده‌اند، ارتش رژیم اسرائیل چندباری به این شهر حمله کرده، اما برنامه حمله مجدد به این شهر آن‌ هم به طور گسترده، افکار عمومی جهان را علیه این اقدام تحریک و قطعا حمله به این منطقه می‌تواند یک فاجعه انسانی را رقم بزند.

وی شدت گرفتن اعتراضات دانشجویی در شهرهای مختلف آمریکا را ناشی از موضوع حساس حمله به رفح دانست و گفت: بخشی از این جنبش اعتراضی دانشجویی به دلیل اصرار رژیم اسرائیل برای حمله به رفح است و نگرانی جامعه جهانی به ویژه قشر فرهیخته دنیا برای اقدام بعدی این رژیم و شروع عملیات نظامی است.

باید و نباید اسرائیل برای حمله به رفح

براتی ادامه داد: رژیم صهیونیستی تلاش دارد حمله نکردن به رفح را به عنوان یک گزینه روی میز مذاکره به طرف مقابل بفروشد و آتش‌بس موقت و تبادل اسرای در دست حماس را به عنوان هزینه این مذاکره مطالبه کند.

وی افزود: اسرائیل برای حمله به رفح با محدودیت‌هایی روبرو است و «بنی‌گانتس»، یکی از اعضای این کابینه تأکید دارد که «نتانیاهو»، هر چه سریعتر بر سر جان اسرای اسرائیلی توافق کند. این باید اقدام بعدی کابینه باشد نه حمله به رفح. چرا که اگر این چنین نشود او از کابینه خارج خواهد شد.

این پژوهشگر مسائل اسرائیل، گفت: در مقابل این تفکر اما برخی از وزرای راست افراطی، مانند «بن گویر» و «اسموتریچ»، معتقدند توقف جنگ به هر دلیلی قبل از حمله به رفح خطرناک است.

براتی با بیان اینکه تضادهای به وجود آمده در اسرائیل باعث شده تا نتانیاهو در یک دو راهی و سردرگمی باشد، گفت: ممکن است کابینه اسرائیل با تصمیم حمله به رفح به پیشنهاد وزرای راست افراطی خود و یا اقدام برای برقرای آتش‌بس موقت با حماس، قبل از حمله به رفح، به یک فروپاشی درونی برسد.

وی با اشاره به حوادث پیش آمده برای دو وزیر اسرائیلی و وجود برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص عادی نبودن این تصادفات، گفت: نمی‌شود خیلی ظن را بر این مسئله گذاشت که این حوادث یک اقدام برنامه‌ریزی شده و هدفمند برای حذف فیزیکی این دو وزیر بوده باشد، چرا که بررسی‌ها نشان داده «بن‌گویر» تا کنون با خودروی وزارتخانه، ۷۹ بار تخلف رانندگی داشته و این تصادف اخیر هم بعد از یک تخلف راهنمایی رانندگی اتفاق افتاده است.

استعفاهای پر سروصدای اسرائیل و پیامدهایش برای بی‌بی

این کارشناس همچنین اظهار داشت: این گمانه‌زنی‌ها برای حذف فیزیکی وزرای کابینه اسرائیل به این دلیل بیشتر مطرح می‌شود که این دو حادثه رانندگی در فاصله زمانی کمی نسبت به هم اتفاق افتاده است و از این دو وزیر از منتقدان برخی سیاست‌های نتانیاهو بوده‌‌اند. بنابراین باید منتظر ماند و دید این اتفاق مجدد تکرار می‌شود یا خیر.

 

براتی با اشاره به استعفای برخی از فرماندهان نظامی ارتش رژیم صهیونیستی که جایگاه مهمی در ارتش دارند، گفت: از همان هفته‌های ابتدایی عملیات طوفان‌الاقصی به این دلیل که دستگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل موفق به پیش‌بینی حمله نشدند و نتوانستند آن را خنثی کنند، برخی از رهبران نظامی و امنیتی این رژیم، مانند رئیس اطلاعات ارتش، فرمانده کل ارتش، فرمانده سرویس امنیت داخلی اسرائیل اعلام کردند ما در حوزه فعالیت خود شکست خوردیم و به زودی از سمت خود کناره‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: اتفاقی که باعث کناره‌گیری «آهارون هالیوا»، رئیس اطلاعات ارتش از سمت خود شد، ضعف این اداره در پیش‌بینی حمله ایران به اسرائیل بود. ارتش رژیم صهیونیستی اداره اطلاعات ارتش را که یکی از اصلی‌ترین نهادها برای پیشنهاد گزینه حمله به کنسولگری ایران در دمشق بود موظف به بررسی واکنش‌های احتمالی ایران بعد از حمله به کنسولگری کرد تا میزان ارزشمندی این حمله تروریستی را بررسی کنند.

براتی همچنین گفت: اداره اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تهران در صورت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، واکنش مستقیم نخواهد داشت، و عملیات وعده صادق این پیش‌بینی را با شکست روبرو کرد.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی ناتوانی اسرائیل در برابر عملیات وعده صادق را دومین شکست اداره اطلاعات ارتش در هفت ماه گذشته دانست و گفت: شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در دو عملیات مهم طوفان الاقصی و وعده صادق باعث شد فرمانده اداره اطلاعات ارتش اسرائیل از سمت خود کناره‌گیری کند و انتظار می‌رود با توجه به عدم پیروزی این رژیم در برابر مقاومت فلسطین، مسیر استعفاها همچنان ادامه داشته باشد.

اعتراضات خیابانی علیه نتانیاهو دستاورد هزینه‌تراشی برای جنگ غزه

وی با اشاره به بازگشت مجدد اعتراضات داخلی اسرائیل مبنی بر استعفای کابینه این رژیم، اظهار داشت: این مسئله باعث شده برخلاف هسته درونی ارتش اسرائیل که تمایل دارد جنگ غزه هرچه زودتر به پایان برسد و یا عملیات نظامی مداوم متوقف شود، نخست وزیر این رژیم میلش بیشتر برای ادامه جنگ است. چرا اگر شرایط عادی شود اعتراضات چند برابر خواهد شد.

براتی با تأکید بر اینکه نظرسنجی‌های داخلی اسرائیل هم می‌گویند کابینه این رژیم باید استعفا دهد، خاطرنشان کرد: بیش از ۶۵ درصد جامعه اسرائیل خواستار کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو از قدرت است و در این شرایط اگر او کنار برود فضایی برای بازگشت مجددش به میدان سیاست وجود ندارد و باید برای همیشه از این فضا خداحافظی کند. اتفاقی که مشابهش بعد از جنگ سال ۱۹۷۳، برای نخست وزیر وقت «گلدا مایر» افتاد و همه سران ارتش، نخست وزیر و وزیر دفاع محاکمه شدند.

کمیته حقیقت‌یاب مهر پایان کار کابینه نتانیاهو است؟

وی تأکید کرد: اگر کابینه فعلی اسرائیل تغییر کند و شرایط از این حالت اضطرار خارج شود، قطعا ما شاهد تشکیل کمیته‌‎های حقیقت‌یاب برای بررسی علل شکست در هفتنم اکتبر و عدم توانایی در پیش‌بینی حمله انتقامی ایران به سرزمین‌های اشغالی خواهیم بود.

این پژوهشگر مسائل اسرائیل با بیان اینکه اگر به سمت پایان جنگ برویم و تغییرات در کابینه اتفاق بیفتد، انتظار می‌رود هم اعتراض‌ها تشدید شود و هم تشکیل این کمیته‌ها به صورت جدی پیگیری شود تا همه مقامات مسئولی که در هفتم اکتبر مسئولیت برقراری امنیت را بر عهده داشتند، پاسخگو باشند و این امر باعث می‌شود نتانیاهو تمایل و انگیزه بیشتری برای ادامه جنگ داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: کابینه رژیم صهیونیستی پس از گذشت هفت ماه از شروع جنگ غزه تا کنون نتوانسته به همه اهدافی که تا پیش از آن اعلام کرده بود مانند شکست و نابودی کامل حماس و آزادی همه اسرای اسرائیلی برسد و نوع درگیری‌ها و مقاومت طرف فلسطینی نشان می‌دهد ممکن است این جنگ تا آینده‌ای نا معلوم ادامه داشته باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل