گفت و گوی « ایران» با شهردار اهواز در باره چالش های این کلان شهر
نقشه راه تغییر چهره اهواز چیست؟
استانها
100159

مدیریت شهری اهواز سالهاست با چالشهای جدی دست و پنجه نرم کرده و این چالش ها، شکافی میان ظرفیتهای واقعی یک کلانشهر و واقعیات موجود ایجاد کرده است.
بیتا میرعظیمی- خبرنگار/ کلانشهری تاریخی در جنوبغرب ایران و مرکز استان خوزستان که بهرغم برخورداری از ظرفیتهای تاریخی، فرهنگی و اقتصادی گسترده همچنان با معضلات پیچیده مواجه بوده و زندگی روزمره اهوازیها را با دشواریهایی روبهرو کرده است.
آلودگی هوا، پسزدگی فاضلاب، آبگرفتگی شدید معابر در فصول بارندگی، حاشیهنشینی، تجمیع و انباشت زباله، خرید و فروش و پراکندگی احشام در ورودی شهر، مشکلات ترافیکی و حملونقل عمومی ناکارآمد، تنها گوشهای از مشکلات گسترده شهر اهواز است که اهوازیها با «ایران» در میان گذاشته و خواستار چارهجویی و رفع معضلات دیرینه شهری شدند؛ حضور شهردار اهواز در مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران، زمینه انتقال مشکلات شهری، درد دلهای صمیمانه اهوازیها با «ایران» و خواستههای بحق آنها از مجموعه شهرداری اهواز را فراهم کرد؛ «رضا امینی» در این گفتوگوی مبسوط چالشهای مدیریتی شهر اهواز را تشریح کرد و شرح جامعی از اولویتهای مدیریتی در حوزههای مختلف و تکمیل پروژههای نیمهتمام شهری ارائه داد.
شهر اهواز از مراکز استانهای مهم و پرجمعیتی است که چالشها و مسائل آن کم نیست و اغلب اوقات مشکلات آن تیتر رسانهها شده است؛ از آبگرفتگی و مشکلات فاضلاب شهری گرفته تا آلودگی هوا و حاشیهنشینی و...؛ به نظر شما مهمترین چالشهای پیش روی مدیریت شهری اهواز چیست؟
اهواز یکی از مراکز استانهای پهناور در سطح کشور محسوب میشود؛ در واقع بافت شهری اهواز در پهنه وسیعی قرار گرفته است. همین امر مشکلاتی را در حوزه محیطزیست و حملونقل پدید آورده و در نتیجه بعضاً روند ارائه خدمترسانی به مردم را کند کرده است. همچنین اقلیم خوزستان در فصل گرما با دمای طاقتفرسا مواجه بوده و چالشهایی را در حوزههای مختلف شهرهای استان پدید آورده است. شهر اهواز در فصول پاییز و زمستان با بارشهای ناگهانی و پرحجم مواجه شده و آبگرفتگی متعدد در معابر عمومی را پدید میآورد. در عین حال، فرسودگی شبکه فاضلاب معضلاتی را برای محیطزیست ایجاد کرده و روند پیشبرد طرحهای عمرانی، خدماتی، فضای سبز، حملونقل و فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است. در همین راستا نیز طی 43 ماه توفیق خدمت در شهرداری اهواز، در بخشهای زیرساختی، زیربنایی و زیباسازی اقداماتی را در قالب برنامه پنجساله برای تصویب به شورای شهر پیشنهاد کردهایم که برشهایی از آن سالانه در قالب بودجه تصویب و به شهرداری ابلاغ میشود.
با این حال، جهت جاری بودن جریان خدمات در شهر، ابتدا باید هزینههای جاری جهت نظافت، پاکیزگی و آراستگی شهر تأمین شود.
مشکل از کجا نشأت میگیرد؟ پای تزریق قطرهچکانی اعتبارات در میان است؟
خیر، اهواز یکی از شهرهای پهناور ایران است که باید میان ابعاد و جمعیت آن تناسب برقرار شود. این در حالی است که یکسوم آن را سکونتگاههای غیررسمی تشکیل میدهد. یعنی از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شهر، بیش از ۳۵۰ هزار نفر در سکونتگاههای غیررسمی زندگی میکنند. احداث معابر در این محلات هم با دست و دلبازی زیاد انجام شده است. افرادی نیز سوءاستفاده کرده و در حاشیه شهر و در زمینهای بزرگ و بعضاً با اسناد مبهم یا تفکیک غیرقانونی ساختوساز کردهاند. همین امر زحمت شهرداری را در آسفالت، نظافت روزانه و... دوچندان کرده است. لذا در گذشته با افزایش هزینههای جاری، رسیدگی به طرحهای عمرانی نیز تقلیل پیدا کرده ولی اکنون این رویه برعکس شده و نسبت اعتبارات عمرانی به جاری افزایش چشمگیری داشته است.
شهرداریها باید طبق قانون ۴۰ درصد از اعتباراتشان را با تصویب شورا به هزینههای عمرانی و ۶۰ درصد را به هزینههای جاری تخصیص دهند. با این حال، سال ۱۴۰۰ در اهواز بیش از 70 درصد اعتبارات به هزینههای جاری و 30 درصد باقی مانده به هزینههای عمرانی تخصیص یافته، چرا این اتفاق افتاده است؟!
مؤلفههای داخلی در امور شهرداری مانند انباشت نیروی انسانی که باعث افزایش سهم حقوق و دستمزد نسبت به کل بودجه شهرداری شده، نوع رفتار برخی ازشهروندان در حوزه پسماند شهری و فرهنگ مصرفی مردم اهواز در این زمینه مؤثر بوده است. به عنوان مثال چنانچه مردم در انتقال زباله از منزل به بیرون، رأس ساعت اعلامی از سوی شهرداری همراهی لازم را نداشته باشند به جای یکبار جمعآوری، باید چند بار در شبانهروز زبالهها جمعآوری شوند که موجب افزایش هزینههای جاری میشود.
آیا این دلیل قانعکنندهای برای انباشت زباله در بخشهای مختلف شهر اهواز است؟
مشکل انباشت زباله در اهواز به 4 سال قبل بازمیگردد و معابر اصلی این شهر هماکنون کاملاً تمیز است و با شهرهایی مانند تهران، شیراز، اصفهان و... تفاوت چندانی ندارد.
با این حساب، شما انباشت و تجمیع زباله در شهر اهواز را تکذیب میکنید؟
بله کاملاً تکذیب میکنم. البته بهندرت این مشکل در گوشه و کنار شهر مشاهده میشود، ولی انباشت زباله در اهواز به گونهای که سیاهنمایی میشود از اساس دروغ است.
درباره آبگرفتگی معابر اهواز در فصول بارندگی و پیامدهای آن چه نظری دارید؟ چرا این مشکل را با توسعه ایستگاههای پمپاژ و هدایت آبهای سطحی به پذیرندههای طبیعی حل و فصل نکردید؟
حجم بارشها در کشورهای عربی و جنوب کشور خصوصاً منطقه خوزستان و شهر اهواز در فصول بارندگی زیاد است و در مدت زمانی کوتاه حجم زیادی باران میبارد. مثلاً طی 20 دقیقه ۳۰ میلیمتر باران باریده و مانداب ایجاد میکند. سال ۱۴۰۰، 580 نقطه آبگیر در شهر وجود داشت؛ ولی در آخرین بارانی که سال 1403 نازل شد، نقاط آبگیر شهر به کمتر از ۱۰ نقطه رسیده است. این امر به واسطه پمپاژ و هدایت آب به سمت کارون و پذیرندههای طبیعی اطراف شهر و احداث بخشهایی از شبکه جدید برای آبهای سطحی اتفاق افتاده است.
بخشی از مشکلات اهواز از عدم توسعه شبکه فاضلاب جهت انتقال آب بارندگی نشأت گرفته و با بوی تعفن ناشی از پسزدگی فاضلاب به معضلی آزاردهنده تبدیل میشود! چه برنامهای برای حل این مشکل دارید؟
البته از نظر سازمانی متولی این موضوع شرکت آبفاست، اما براساس اطلاعاتی که ما داریم، منابع توسعه طرح شبکه جامع فاضلاب شهر اهواز به دستور مقام معظم رهبری از صندوق ذخیره ملی تأمین شده است. حدود 30 سال قبل از دولت شهید رئیسی، حدود ۳۰ درصد این طرح پیشرفت داشته و طی 2.5 سال مدیریت رئیسجمهوری شهید، 32 درصد دیگر آن تکمیل شده و هماکنون حدود ۶۲ درصد توسعه شبکه فاضلاب اهواز نهایی شده و بوی تعفن بهندرت و تنها در مناطقی محدود از شهر استشمام میشود.
برای رفع مانداب در اهواز چه اقداماتی انجام دادهاید؟ فیلمها و تصاویر گویای واقعیتند!
برای هدایت آبهای سطحی، چند زون اصلی از شبکه جامع را تکمیل کرده و دو منطقه پرچالش شهرداری اهواز را از خطر آبگرفتگی نجات دادهایم. تعداد زیادی ایستگاه پمپاژ مشترک بین شهرداری و آبفا احداث کرده و آب را به سمت پذیرندههای طبیعی هدایت کردهایم. به این ترتیب مانداب در اهواز از 10 روز و یک هفته به کمتر از 12 ساعت رسیده است. با این حال، فیلمها و اخباری که اغلب در شبکههای مجازی پخش میشود، مربوط به چند سال قبل است که برخی با زوایای خاص، اغراض سیاسی و شخصی منتشر شده و باعث بیاعتمادی مردم میشوند.
پیشتر شنیده بودیم که شرکت آبفا در حال احداث دو تونل در مجاورت کارون است تا آبهای سطحی را به تصفیهخانه هدایت کند. این طرح چه زمانی به سرانجام میرسد؟
مسئولیت این پروژه با شرکت آبفاست. البته قبلاً با سرعت در حال انجام بود اما حالا به دلیل محدودیتهای مالی و اعتباری به کندی پیش میرود.
شهر اهواز با مشکل دیگری به نام «حملونقل عمومی ضعیف» دست و پنجه نرم میکند؛ موضوعی مهم که بر دامنه ترافیک مناطق مرکزی شهر (نادری و 30 متری) افزوده و مشکلاتی را به مردم تحمیل کرده است. این مشکل قرار است تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟
اهواز به دلیل پهناور بودن و توسعه بیرویه شبکه معابر، گرههای ترافیک متعددی نداشته و تنها در چند خیابان اصلی آن ترافیک وجود دارد. طبق استانداردهای کشور، برای هر 900 تا 1100 نفر، به یک دستگاه اتوبوس نیاز است که در برخی از شهرهای ایران تقریباً نیمی از این نیاز تأمین شده مثلاً تهران با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر نیاز به 8 هزار دستگاه اتوبوس دارد حدود 4 هزار دستگاه تأمین شده است و اصفهان با 2 میلیون و 100 هزار نفر جمعیت نیاز به 2100 دستگاه دارد که حدود 950 دستگاه اتوبوس تأمین شده است. اهواز با حدود یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت، براساس میانگین کشوری باید 650 دستگاه اتوبوس داشته باشد. 4 سال پیش، تعداد اتوبوسهای فعال اهواز ۷۵ دستگاه بود؛ اما حالا به 310 دستگاه رسیده و بیش از 200 دستگاه اتوبوس نیز در حال بازسازی است. سال گذشته 100 دستگاه اتوبوس به ارزش 820 میلیارد تومان خریداری کردیم که حدود60 درصد آن تحویل شده و 40 درصد باقی مانده نیز تا انتهای تیرماه وارد ناوگان میشود. بازسازی ۲۰۰ دستگاه اتوبوس را از آخر سال گذشته آغاز کردهایم تا تعداد اتوبوسهای فعال را به بیش از 500 دستگاه برسانیم.
تکلیف نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی چه میشود؟
ناوگان تاکسیرانی اهواز به حدود 4 هزار دستگاه تاکسی نیازمند است؛ اگرچه به صورت اسمی حدود ۱۹۵۰ دستگاه در شهر وجود دارد اما در عمل کمتر از هزار دستگاه فعال است. شهرداری به منظور تقویت ناوگان حملونقل عمومی، زمینه نوسازی ۸۰۰ دستگاه تاکسی را با ارائه تسهیلات فراهم کرده است. از این تعداد بیش از 270 نفر تاکسیهای خود را تحویل گرفته و به خطوط حملونقل افزوده شده اند. با این حال، اگرچه با افزایش تعداد تاکسیها، فشارها به مردم کمتر شده اما با نقطه ایدهآل همچنان فاصله زیادی داریم.
چرا در احداث خطوط مترو این همه تعلل صورت گرفته؟ آیا مشکلی در تزریق تسهیلات بانکی وجود دارد؟
شهرداری اهواز سال ۱۳۸۳ از یک بانک خارجی تسهیلاتی اخذ کرده و اقساط آن را طی ۱۸ سال پرداخت نکرد! اصل وام ۷ میلیارد تومان بود که به دلیل عدم پرداخت اقساط، به حدود 450 میلیارد ریال رسیده بود و اگر تا انتهای سال 1401 تسویه حساب نمیکردیم به 700 میلیارد تومان رسیده بود؛ این موضوع نام شهرداری اهواز را در فهرست سیاه بانکی قرار داده و به عاملی مهم در زمینگیر شدن توسعه خطوط متروی اهواز تبدیل شده بود. سال 1400 با حمایت شهید رئیسی، مبلغ اصل وام و جرایم دیرکرد را به 200 میلیارد تومان کاهش دادیم. بلافاصله با دریافت اولین عوارض آلایندگی، بدهی را پرداخت کردیم و توانستیم ۱۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت را برای اولین بار در حوزه حملونقل اهواز دریافت کنیم.
پس از پروسه طولانی دعوای حقوقی بین پیمانکار اولیه متروی اهواز با شهرداری، درنهایت سال 1402، رأی به نفع شهرداری صادر شد و بهمنماه سال گذشته با پیمانکار جدید، تفاهمنامهای در حضور ریاست محترم جمهوری منعقد شده و لایحهای هم به شورای اسلامی شهر برای شروع کارهای مقدماتی ارسال شد که به تصویب رسید. هماکنون، ۳۵۰ میلیارد تومان وجه نقد در حساب شهرداری برای شروع عملیات اجرایی قطار شهری موجود است و 1350 میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز تا انتهای سال به وجه نقد تبدیل خواهد شد که 850 میلیارد تومان آن متعلق به قطار شهری و 500 میلیارد تومان آن مربوط به اتوبوس شهری است. منابع غیرنقدی مانند ملک تجاری و زمین را نیز پیشبینی کرده و ۵۰ درصد سهم خود (حدود 8 همت) را پیشبینی کردهایم. بقیه منابع هم طبق قانون باید توسط دولت تأمین شود.
با این حساب، اهوازیها باید تا کی منتظر تکمیل قطار شهری بمانند؟
شهرداری 8 همت و دولت نیز 8 همت را از طریق اوراق تأمین میکند و پیشبینی شده 11.5 کیلومتر از مجموع 23.5 کیلومتر متروی شهری با تزریق ۱۶ همت، ظرف ۳۰ ماه احداث شود.
در واقعیت امر، چنانچه المانها و عناصر موجود نتوانند از پس معرفی هویت یک شهر برآیند، برداشتها متفاوت شده و در نهایت اهواز به شهری توسعه نیافته تعبیر میشود!
بنده مدعی حل تمام مشکلات شهری نبودهام. ولی هماکنون در مقام مقایسه، آهنگ تغییرات و رشد و توسعه در شهر معنادار و محسوس است. البته قدرشناسی مردم اهواز، انگیزه خدمترسانی شهرداری را دوچندان کرده است. ما بدون شعار حرکت کرده و طی سه سال و نیم گذشته از 10 میلیون مترمربع هدفگذاری ۶ میلیون مترمربع از خیابانهای اهواز را آسفالت کرده و بقیه را تا پایان دوره انجام خواهیم داد.
برای ساماندهی خرید و فروش احشام در سطح شهر چه برنامه ای دارید؟
2 نقطه ورودی شهر اهواز، به همین دلیل به منطقهای نازیبا تبدیل شده است.
برخورد با این پدیده، فقط کار شهرداری نیست. باید علیه متخلفان و ناقضان قانون، احکام قضایی صادر شود که اخیراً این اتفاق افتاده و حمایت نیروی انتظامی هم در اجرای احکام لازم است. اخیراً با حضور استاندار جدید خوزستان، ارادهای جدی در بخشهای استان ایجاد شده و برای رفع این مشکل این بخش های مختلف، به کمک شهرداری آمدهاند. زمینهایی تعبیه شده و سازههای سبک آن در حال تأمین و احداث است. البته این اقدام با مقاومت معارضینی نیز همراه است که متأسفانه برخی از آنها با عوامل اجرایی شهرداری بشدت درگیر میشوند. مقامات قضایی حمایت بسیار خوبی بهعمل آورده و همه پای کار آمدهاند تا با ارادهای جمعی و در یک زمانبندی مشخص این معضل را برطرف کنیم. در اولین قدم نیز این افراد را از خیابانها جمع کرده و به پیادهروها انتقال دادیم.
شب عید نیز شهرداری با حمایت نیروی انتظامی، فروشندگان احشام را از خیابان زرگان جمعآوری کرده و به پیادهروها انتقال دادند. علاوه بر این شهرداری یک قطعه زمین 1.5 هکتاری در یکی از مهمترین ورودیهای شهر به این امر اختصاص داده و برای ساماندهی دستفروشان فضای آن را طراحی کرده و در یک زمانبندی 3 ماهه قصد داریم این منطقه را تا فصل تابستان ساماندهی کنیم. همچنین، تفاهمنامهای با بسیج سازندگی سپاه جهت ساماندهی یکی دیگر از ورودیهای شهر نیز منعقد کردهایم که تا سال آینده، ورودیهای شهر را به منطقهای آبرومند و زیبا با مؤلفههای استاندارد تبدیل کرده و به وعدهای که به مردم اهواز دادهایم، عمل کنیم.
پس شما وعده میدهید که سال بعد مردم و گردشگران هنگام ورود به شهر اهواز با چنین نابسامانیها و مشکلات مواجه نشوند؟
انشاءالله! به شرط اینکه همت همه ارکان مرتبط در استان به قوت خود بماند؛ چون در گذشته بعضاً برخی مدیران پای کار بودند اما به یکباره عقب کشیدند. روابط، مناسبات و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی باعث شده تا با اقناعسازی بزرگان و معتمدین این محلات و رؤسای این گروهها قدمهای مؤثری در رفع مشکل برداریم.
اغلب این افراد در طبقه ضعیف قرار داشته و مشکلات درآمدی و معیشتی متعددی دارند. مشوقهای شما برای ساماندهی این مشاغل چیست؟
این افراد نگرانند با ساماندهی در بازارچهها، قادر به پرداخت اجاره مکان و هزینههای آب و برق نباشند. بنابراین باید به آنها اطمینان دهیم که تنها هدفمان، ساماندهی مشاغل در فضایی مناسب و زیباست.
این اطمینان را به آنها دادهاید؟
بله؛ البته نافرمانی اجتماعی در هر شهری وجود دارد و در این میان، برخی نیز قصد برهم زدن نظم عمومی را دارند که درست در همین نقطه باید قانون ورود کند. در ورودی اهواز از سمت زرگان، نیاز به اقدام عمرانی جدی دیگری بجز احداث بازارچه و زیباسازی خیابان نیست. اما 10 کیلومتر از 17 کیلومتر جاده ورودی خرمشهر به سمت اهواز نیازمند اقدامات عمرانی و ساماندهی و بقیه فقط نیازمند اقدامات عمرانی است. با ساماندهی این دو ورودی، انشاءالله شرایط شهر اهواز برای گردشگران تغییر کرده و امیدواریم تا سال آینده برای این موضوع نزد مردم عزیز اهواز سربلند باشیم.
دو دستگی اعضای شورای شهر اهواز و تضاد و تقابل برخی از آنها با مجموعه شهرداری، سالهاست که به چالشی مهم در تصمیمگیریها و پیشبرد امور شهری تبدیل شده است. این مؤلفه را تا چه حد با پیچیدگی مشکلات شهری اهواز مرتبط میدانید؟
حتماً مرتبط است؛ ارتباطش نیز بسیار جدی است. شوراها برگرفته از رأی مردم هستند و اختیارات قانونی در عزل و استیضاح شهردار دارند. با این حال، در صورت عدم تکمین به چهارچوبهای قانونی، هرج و مرج شهر را فرا میگیرد. بنده با دعوت اعضای محترم شورای شهر اهواز با ۱۳ رأی، هشتم شهریور ماه ۱۴۰۰ به عنوان شهردار انتخاب شدم. اگرچه افتخار میکنم که نوکر مردم اهواز هستم، اما خودم درخواست کننده سمت شهردار نبودم.
مدتی را به خوبی با همه اعضا شورا کار کردم؛ اما پس از مدتی زمزمههایی از مخالفتها درون شورا به گوش رسید. البته این اختلافات کاملاً طبیعی است و شورا محل تضارب و هموارسازی مسیر جهت توسعه شهری است.
دلیل اصلی این اختلافات، عدم حضور خانواده شما در اهواز بود؟
خیر، این تنها یک بهانهگیری و بیانصافی بود. روزی که به عنوان شهردار انتخاب شدم، به اعضای محترم شورا شرایط اسکان خانواده و مشکلات آن را بیان کردم ولی بهرغم این اعلام، زندگی بنده و همسرم در اهواز است و همسرم برای رسیدگی به امور فرزندانم به اصفهان رفتوآمد دارد. چرا که دو فرزندم که یکی از آنها ازدواج کرده در اصفهان دانشجو هستند و فرزند سوم در شهر تهران دانشجوست. فرزندانم نیز به کرات به اهواز آمده و در کنار هم بودهایم.
پس از این ماجرا، اعضای شورای شهر به دو طیف مخالفان و موافقان تبدیل شدند؟
اساساً موضوع اصلی که نوعاً باعث اختلاف در شوراها میشود ورود به انتخاب مدیران واعمال نظر در این زمینه است و این با روح مدیریت سازگار نیست. مثلاً یک خودرو نمیتواند بیشتر از یک راننده داشته باشد؛ شهر هم باید یک شهردار داشته باشد. اعضای شورا در ورود به مسائل مدیریتی در چند طیف قرار گرفتند؛ عدهای متعهد به وظیفه نظارتی خود و نه دخالت در امور اجرایی و برخی دیگر قصد داشتند فضا را برای مداخله فراهم کنند که این موضوع به چالش اصلی بین آنان و مدیریت شهری تبدیل شد. اعضای شورا بر اساس ضوابط قانونی حق نظارت، تحقیق، تفحص، سؤال، تذکر و استیضاح شهردار را دارند که همه موارد در چهارچوبهای قانونی مشخص شده است و این موضوع در اختیار و مطابق با نظر و سلیقه یک فرد یا تعداد خاصی در شورا نیست. لذا تمکین به قانون بر هرچیزی اولویت دارد. متأسفانه گاهی افرادی علیه دیگران بیتقوایی کرده و برای رسیدن به اهداف شخصی، بزرگنمایی و سیاهنمایی میکنند که نه عادلانه است و نه به حق! و مردم هم به خوبی این موضوعات را درک و قضاوت میکنند.
علت اصلی این شکافها میان اعضای شورا چه بود؟
اختلافنظر و دیدگاه در کار جمعی کاملاً طبیعی است، لیکن بعضاً ریشه و زمینه اختلافات به خارج از شورا و شهرداری برمیگردد. در اهواز با شروع فعالیت این دوره از مدیریت شهری زمینههای سوءاستفاده از بیتالمال کاهش جدی داشته است؛ لذا بعضاً افرادی که از این فرصتها محروم شدهاند با فشارهای متعدد سعی در ایجاد اختلاف بین اعضای شورا و بعضاً هم اختلاف بین بخشی از شورا و شهرداری کر ده و با قلب حقایق سعی در سیاهنمایی موضوعات میکنند. بنده هزینه تمام این فشارها را پرداخت کرده و میکنم!
رویکرد شما به عنوان شهردار اهواز برای مقابله با این شکافها چیست؟
استان خوزستان و بویژه اهواز دارای ظرفیتها و استعدادهای گستردهای است. اعتقاد و باور من طی 43 ماه خدمت در اهواز این است که دشمن برای دامن زدن به اختلافات، سرمایهگذاری کرده است. رویکرد این بود که وارد اختلافات نشده و سطح مطالبات مردم را از مدیران به سطح بالایی برسانیم. اگر مردم بدانند چه چیزی را از چه کسی بخواهند، مطالبه گری درست و قانونی به پیشرفت شهر هم کمک می کند.
سالها پیش بوی مشمئزکننده ناشی از سوختن زباله، مردم اهواز و حتی ناوبری فرودگاه اهواز را مستأصل کرده بود. پسماندها هم برای مدت طولانی از معضلات اهواز بود، برای مدیریت پسماندها چه اقداماتی انجام شده است؟
اهواز سالها پیش در رده آخرین شهرهای کشور در حوزه ساماندهی پسماند بود؛ اما امروز به شهادت «آقای مسعود نصرتی» معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و با حمایت دولت و اقدامات زیرساختی بسیار مهم و ارزشمندی که در این دوره انجام شده در رتبه 4 شهر برتر در حوزه ساماندهی پسماند قرار گرفتهایم. حالا در این منطقه نه بو و دودی وجود دارد و نه خطر زیستمحیطی.
کلام آخر؟
اهواز برای رسیدن به میانگین کلانشهرها طبق تخمینهای اولیه بر اساس قیمتها در سال 1402، به 150 همت اعتبار نیازمند است. بودجه اهواز از 3500 میلیارد تومان در سال 1400 به 20 هزار و 500 میلیارد تومان در 1404 رسیده است. با افزایش نمودار رشد بودجه شهرداری، شهر اهواز سال آینده به میانگین کشوری خواهد رسید.
امیدوارم با حمایتهای دولت همه ظرفیتها تجمیع شده و با کنار گذاشتن اختلافات، روزها و آینده روشنی را برای مردم خوزستان و اهواز رقم بزنیم. شاید اگر این اختلافات نبود، عملکرد شهرداری حداقل دو برابر میشد؛ با این حال ما تا آخرین نفس با رانت و فساد میجنگیم. هر زمان هم که اعضای شورا مطابق با قانون تصمیم به تغییر شهردار گرفتند، با جان و دل میپذیرم. امیدوارم با وحدت و همافزایی و حمایت از مدیران، ظرفیتها از قوه به فعل تبدیل شود و اهواز گامی بلند در مسیر توسعه و پیشرفت بردارد.
بـرش
سالهاست که خرید و فروش و پراکندگی احشام در برخی از نقاط شهر مانند محله مدرس، دروازه و...، شهر را از ریخت یک شهر پاکیزه خارج کرده و با ایجاد بوی نامطبوع و منظرهای نازیبا، مشکلات مردم را چندین برابر کرده است. برای رفع این مشکل چه تدابیری اندیشیدهاید؟
ساماندهی مشاغل شهری یکی از وظایف ذاتی شهرداریهاست. طبق بند 20 ماده ۵۵ قانون شهرداری، هر شغل غیررسمی که موجب آزار و اذیت مردم شود، باید تعطیل شود. بحث خرید و فروش احشام در اهواز از فرهنگ غلط برخی از افراد مستقر در ورودیهای شهر نشأت میگیرد. افرادی که چند کیلومتر از فضای پیرامونی جاده را تصرف کرده و با سلاخی احشام، ماکیان و ماهیان را نیز به شکل غیربهداشتی میفروشند. شهرداری در سالهای گذشته جهت ساماندهی این مشاغل، بازارچهای را به نام فردوس به ظرفیت 400 واحد و نزدیک یکی از این مناطق احداث کرده که متصرفین با مقاومت در برابر اجرای طرح مانع از اجرای آن شدهاند؛ این رفتار غلط، بجز ورودیهای شهر در 26 نقطه شامل 6 نقطه حساس نهادینه شده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است. در جاده آبادان پنجشنبهها و جمعهها 1800 دستفروش خیابانها را مسدود کرده و خدمترسانی به مردم را مختل میکردند. برای حل این مشکل، 2 هکتار زمین از پشت قبرستان بهشتآباد تأمین کرده و پس از فنسکشی، این افراد را ساماندهی کردیم.
در دیگر ورودیهای شهر نیز بارها مقاومتهایی صورت گرفت که با ورود نیروهای انتظامی حل و فصل شد. در این میان، برخی پا را فراتر گذاشته و با تصرف بخشی از محوطه، خیابان آسفالت شده را با مصالح (سیمان، گچ و کاشیکاری...) تغییر دادهاند که برای برخورد با این پدیده هم برنامهریزیهای لازم شده است.
انتهای پیام/