خط شلمچه- بصره روی ریل پیشرفت/ سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین
بازار
100405

با پایان یافتن عملیات مینروبی مسیر ریلی شلمچه- بصره، اجرای این طرح مهم برونمرزی وزارت راه و شهرسازی مطابق برنامه زمان بندی از پیشتعیین شده، با سه پروژه اصلی احداث ایستگاه ریلی در شلمچه، ساخت ایستگاه مسافری شلمچه و اجرای پل بازشوی بصره دنبال میشود.
ایران آنلاین: آنطور که معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران وعده داده، تا پیش از اربعین امسال زائران اباعبدالله الحسین(ع) میتوانند شاهد بهرهبرداری از یک خط و یک سکوی ریلی در ایستگاه ریلی شلمچه باشند و به این ترتیب سفر ریلی تا نقطه صفر مرزی شلمچه ممکن می شود. امری که تا اربعین ۱۴۰۵ به سه سکو و ۶ خط مسافری افزایش خواهد یافت و به این ترتیب سختیهای سفر برای زائران امام سوم شیعیان، سهلتر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سید مصطفی داودی درباره خط ریلی شلمچه- بصره، با اشاره به اتمام مرحله مینروبی این طرح مهم برونمرزی وزارت راه و شهرسازی، افزود: یکی از گلوگاههای اصلی اجرای کار، مینروبی مسیر بود. عراقیها اعلام کردند که ۱۲ کیلومتر از مسیر نیازمند مینروبی است و در ادامه با توجه به توانمندی بالای کشورمان در این زمینه، قرار شد طرف ایرانی به انجام آن بپردازد.
وی ادامهداد: شرکتی که از سوی عراق مسئول زیرسازی و روسازی خط شده، اصرار داشت که عملیات مینروبی زودتر به انجام برسد و ما نیز برای اینکه خللی در اجرای تعهدات از سوی عراقیها شاهد نباشیم، نسبت به افزایش نفرات در این موضوع اقدام کردیم، بهطوری که از دو سمت؛ یعنی نقطه صفر مرزی کشورمان (از شلمچه به سمت بصره) و همچنین از بصره (انتهای مسیر) به سمت مرز شلمچه، کارگاهها و پیمانکاران را ۲ برابر کردیم تا اینکه این عملیات حساس در موعد مقرر به پایان رسید.
داودی اضافهکرد: این در حالیست که اجرای عملیاتی همچون مینروبی حساسیتهای خاص خود را دارد و بر این اساس دقتهای خاص ایمنی نیز میطلبد، چرا که با جان افراد سر و کار دارد و تعداد مینها و عمقی که در خاک کارگزاری شدهاند، قابل پیشبینی نیست.
پیشرفت ۱۸ درصدی عملیات اجرایی پل بازشوی بصره
وی گفت: با اتمام عملیات مین روبی، اکنون سه موضوع اساسی دیگر را در دستور کار داریم که مهمترین آن، پل ورودی شهر بصره است.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: این پل بسیار تکنیکال بوده و شرایط خاصی دارد، به طوری که دو سوم شمعها و پایههای این پل باید در عمق ۴۵ متری داخل شط العرب (اروند رود) ساخته شود و بر این اساس عملیات اجرایی سختی در آبهای خروشان این رودخانه داریم.
وی اظهار داشت: علاوه بر آن با توجه به اینکه اروندرود قابلیت کشتیرانی دارد، باید پل طوری طراحی شود که قابلیت عبور کشتی از آن نیز وجود داشته باشد.
داودی توضیحداد: در مسیرهای ریلی، شیب مسیر تردد قطار با توجه به مساله کشش لکوموتیوها، مثل جاده نیست. بر این اساس چنانچه شیب و فراز پل را پنج در هزار در نظر میگرفتیم، طول پل زیاد میشد، لذا از شیوه «بازشوی پل» استفاده کردیم تا در زمان تردد کشتیها دهنه پل باز شود. در این زمینه نیز با توجه به اینکه طرف عراقی توان اجرای کار نداشت، توسط مهندسان و متخصصان داخلی کشورمان انجام خواهد شد.
وی از پیشرفت ۱۸ درصدی عملیات اجرایی این پل خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال یا حداکثر نیمه نخست سال آینده به پایان برسد.
احداث ایستگاه ریلی در شلمچه/ بهرهبرداری از یک خط و یک سکوی ریلی تا اربعین امسال
معاون راه آهن اظهار داشت: موضوع بعدی، احداث ایستگاه در شلمچه است. هرچند امروز در شلمچه پایانه جادهای داریم اما پایانه ریلی نداریم. با پیگیری وزیر راه و شهرسازی در کارگروه ویژه مرز و در جلسه اصلی مرزها با حضور وزیر کشور، محلی که هم اکنون در حال ساخت پایانه ریلی در آن هستیم به عنوان مرز مجاز زمینی به تصویب رسید.
وی تاکید کرد: در نقطه صفر مرزی برای اتصال خط ریلی به عراق، باید یک پایانه مسافری ریلی هم احداث کنیم، زیرا ممکن است برخی افراد بخواهند با خودرو وارد عراق یا برعکس وارد ایران شوند. در این زمینه طراحیهای لازم انجام، قرارداد خطوط ریلی، سکوهای مسافران منعقد و اجرای فاز یک آن نیز برنامهریزی شده است.
این مقام مسئول راهآهن گفت: مطابق برنامهریزی انجام شده، ساخت یک خط و یک سکوی ریلی در ایام اربعین امسال به پایان خواهد رسید تا زائران اباعبدالله الحسین (ع) بتوانند تا نقطه صفر مرزی با قطار سفر کنند.
وی افزود: همچنین مقرر شده تا ایام اربعین ۱۴۰۵، سه سکو و ۶ خط مسافری در این نقطه به بهرهبرداری برسد.
ساخت ایستگاه مسافری شلمچه با معماری خاص
داودی، موضوع سوم را ساخت ساختمان ایستگاه مسافری شلمچه عنوان و خاطرنشان کرد: شلمچه برای ما یک نقطه مقدس محسوب میشود و بر این اساس روی معماری آن حساسیتهای خاصی داشتیم. اکنون مشاور ساخت ساختمان ایستگاه مسافری شلمچه تعیین شده و ارزیابی کیفی پیمانکاران آن در حال انجام است.
وی ابراز امیدواری کرد در نیمه دوم سال جاری شاهد عقد قرارداد پیمانکار ایستگاه مسافری شلمچه باشیم و در اربعین ۱۴۰۵ ساختمان ایستگاه مسافری شلمچه برای زائران قابل استفاده باشد.
تامین کامل نقدینگی اجرای پروژه
معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران تصریحکرد: تا اینجای اجرای پروژه، با توجه به تاکیدات شخص رئیسجمهور تامین نقدینگی پروژه به صورت کامل انجام شده است. همچنین ماهانه جلسهای با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه در نهاد ریاست جمهوری برگزار میشود و در جریان کامل پیشرفتهای فیزیکی پروژه قرار میگیرد و چنانچه کمبود یا چالشی وجود داشته باشد شخصاً ورود میکند.
گفتنی است؛ برای پیگیری تفاهمات طرفین ایرانی و عراقی و بازدید از پروژه، شب گذشته وزیر راه و شهرسازی با همراهی برخی نمایندگان کمیسیون عمران مجلس به بغداد سفر کرد.
به گزارش ایرنا، با اتصال خط ریلی شلمچه- بصره، مردم از مبدا مشهد، تهران و قم و دیگر شهرها بهطور مستقیم تا کربلای معلی طی مسیر خواهند داشت؛ همچنین زائران عراقی نیز میتوانند بطور کاملا ریلی، از عراق به شهرهای تهران، قم و مشهد دسترسی پیدا کنند.
احداث این خط ریلی با هدف سفر ریلی با رفاه بالا و ارزان برای زائران ایرانی به کربلا و زائران عراقی به مشهد مقدس و دیگر اماکن زیارتی و توریستی احداث میشود.
انتهای پیام/