سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد:

فروش ۱۷ میلیون بلیت پروازی در سال گذشته/ اصلاح قیمت در دستور کار است

بازار

100631
فروش ۱۷ میلیون بلیت پروازی در سال گذشته/ اصلاح قیمت در دستور کار است

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه شفافیت اولویت نخست سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: سال گذشته ۱۷ میلیون بلیت پروازی فروخته شد که به ازای هر بلیت ۱۰ هزار تومان حق دولت به حساب خزانه واریز شد و این رقم برای پروازهای خارجی ۶ یورو بوده است.

ایران آنلاینمهدی رمضانی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: از ابتدای دولت چهاردهم محور کار در سازمان هواپیمایی کشوری، شفاف سازی همه خدمات بازیگران صنعت هوانوردی در حوزه‌های مالی، مقررات زدایی، اصلاح شیوه‌نامه‌ها در راستای جذب سرمایه‌گذاری به منظور توسعه ناوگان، تدوین دستورالعمل‌هایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی، شفافیت تخصیص ارز و کالا، احصای وصول مطالبات از ایرلاین‌ها، تسهیلگری در ورود ناوگان و افزایش صندلی‌های پرواز، افزایش بازرسی‌های ناوگان در راستای ایمنی مسافر و امنیت پرواز و غیره بوده است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۷ میلیون بلیت پروازی فروخته شد که به ازای هر بلیت ۱۰ هزار تومان حق دولت به حساب خزانه واریز شد و این رقم برای پروازهای خارجی ۶ یورو بوده است یعنی معادل ۳۲۰ میلیارد تومان از بلیت‌های داخلی و خارجی وصول و به خزانه واریز شد.

رمضانی به راه اندازی سیستم مانیتورینگ برخط شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد که باید همه ایرلاین‌ها به این سیستم متصل شوند که به صورت بر خط وضعیت پروازی، تاخیرها، تعداد مسافران و غیره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با تشکیل کمیته وصول مطالبات در سازمان هواپیمایی کشوری و با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیگر دستگاه نظارتی، شفاف سازی مطالبات حقوق مردم از ایرلاین‌ها در حال انجام است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: بررسی‌ها در خصوص مطالبات ایرلاین‌ها از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۲ در حال انجام است که به حدود ۱.۵ همت می‌رسد، اما خاطرنشان می‌شود که از آغاز به کار دولت چهاردهم تاکنون با راه اندازی نظارت بر ایرلاین‌ها توانستیم مطالبات را وصول و به خزانه واریز کنیم.

صدور مجوزهای شرکت ها از طریق درگاه ملی انجام می شود

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره صدور مجوز برای شرکت های هوایی اظهار داشت: شرکت‌ها از طریق درگاه ملی مجوزها می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند و شرکت دات وان نیز یکی از همین شرکت‌هاست.

وی بیان داشت: سازمان هواپیمای کشوری تاکنون اعضای هیات مدیره همه این شرکت‌ها را مورد بررسی قرار داده است زیرا حداقل دو سوم اعضا باید سابقه هوانوردی داشته باشند.

رمضانی ادامه داد: پس از آن یک موافقت اولیه با اعتبار ۶ ماهه به درخواست دهنده داده می‌شود تا ناوگان با مشخصات مخصوص که مدعی آن است را وارد کند. این موافقتنامه طبق قانون تا دو بار امکان تمدید نیز دارد و شرکت دات وان نیز یکی از همین شرکت‌ها است.

وی تاکید کرد: طبق همین روال سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت دات وان موافقت اولیه داده است و همه ادعاهای آنها صحت سنجی خواهد شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پذیرش شرکت دات وان صرفاً در حد یک پیش ثبت نام تلقی می‌شود، تصریح‌ کرد: بازرسی‌های ما پس از ورود شرکت‌ها انجام می‌شود مهم این است تا مادامی که هواپیمایی وارد کشور نشده و رجیستر نشود، مجوز بهره‌برداری عملیاتی صادر نمی‌شود.

اصلاح بلیت هواپیماها در دستور کار است

رمضانی در ادامه با بیان اینکه اصلاح بلیت هواپیماها در دستور کار است، گفت: قرار است بلیت پروازها بر مبنای استفاده از خدمات از جمله کترینگ، خدمات بار و تاخیر پروازها، اصلاح و ایرلاین‌ها بر همین اساس ارزیابی شوند؛ به طوری که چنانچه شرکتی نتواند خدمات خوبی ارائه دهد قیبت بلیت آن کاهش خواهد یافت.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطر نشان کرد: قیمت بلیت هواپیما طوری اصلاح می‌شود تا مردم بابت هر خدمتی که دریافت می‌کنند پرداختی داشته باشند.

رمضانی با تاکید بر اینکه تجارت آزاد مورد تاکید سازمان هواپیمایی کشوری است و معتقدیم اقتصاد دستوری برای این صنعت مضر است، گفت: نرخ ۴۰ دلار به ازای هر ساعت صندلی، نرخی است که ما با کار کارشناسی به آن رسیده‌ایم، اما اگر بخواهد کمتر از این مبلغ باشد شاید برخی ایرلاین‌ها از ایمنی و امنیت پرواز خود بکاهند.

وی با یادآوری اینکه در نوروز امسال هیچ بلیتی به سقف قیمتی فروخته نشد، افزود: به عبارتی می توان گفت که بازار خود را تنظیم کرد به طوری که بیشترین نرخ ۳۲ دلار به ازای هر ساعت صندلی بود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: وقتی موضوع سوخت مطرح می‌شود، باید سهم آن در بلیت مشخص باشد؛ ما در صدد هستیم قیمت بلیت را کاهش داده و نرخ‌ها بر اساس خدماتی باشد که مسافر دریافت می‌کند.

تشکیل کمیته حمل و نقل کوچک

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به تعدد فرودگاه‌ها و پراکندگی جغرافیایی آنها، ناگزیر هستیم که به سمت توسعه انواع کلاس‌های پروازی برویم، چرا که باید اقتصاد صنعت هوایی تنظیم باشد.

رمضانی از تشکیل کمیته حمل و نقل هواپیماهای کوچک در سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد تا ورود سرمایه گذار به سمت صنعت هوایی بیشتر شود و پرواز با هواپیمای کوچک زیر ۱۹ نفر صندلی به صرفه باشد و این کسب و کار پویا بماند.

وی همچنین از شفاف سازی تخصیص ارز با حضور کارشناسان رسمی دادگستری و نمایندگان این سازمان خبر داد و گفت: این مهم با مصوبه بانک مرکزی انجام می‌شود و صدور معرفی‌نامه‌های ارزی که پیشتر چهار ماه به طول می‌انجامید، اکنون در کمتر از ۱۰ روز انجام می‌شود.

این مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از تشکیل کمیته تخصصی گمرکی و ترخیص خبر داد که موضوعاتی نظیر اصالت قطعات و ارزش آنها در گمرکات مورد بررسی قرار گرفته و سپس وارد کشور می شود.

از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره نحوه محاسبه رفاهیات کارکنان این سازمان سوال شد که وی توضیح داد: استفاده از رفاهیات کارکنان در دستگاه‌های دولتی تعریف شده است و چنانچه یک کارمند دولت از خدماتی چون هتل، هواپیما، قطار و سایر خدمات استفاده کند، هزینه آن از حقوق آن فرد کسر می‌شود.

رمضانی تاکید کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین‌ها و دیگر دستگاه‌ها وجود دارد، چنانچه کارمندی از هر خدمتی استفاده کند، از حقوق آن فرد کسر خواهد شد که این موضوع می‌تواند به صورت یکجا کسب شده یا اگر در توان فرد نبود، اقساطی و به تدریج باشد.

وی تصریح کرد: نمایندگان سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سایر دستگاه‌های نظارتی در سازمان هواپیمایی کشوری حضور دارند و اینطور نیست که هزینه‌ای انجام شده، اما پرداختی انجام نشده باشد.

رمضانی تاکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنیم که هیچ پرداختی یا درآمدی خارج از سیستم نظارت و بازرسی انجام نمی‌شود و در این راستا باید گفت که هزینه سفر شخصی وزیر راه و شهرسازی نیز توسط خودشان پرداخت شده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بازار