«ایران آنلاین» ابعاد توقیف سریال جدید نرگس آبیار را بررسی کرد؛
از حواشی میراث فرهنگی تا مسدود شدن نماوا؛ سرنوشت پر فراز و نشیب سریال «سووشون»

سووشون جدیدترین سریال نرگس آبیار است که در شبکه نمایش خانگی منتشر شد، این سریال پس از پخش اولین قسمت و حواشی متعددی که داشت، توقیف شد.
صفیه رجائی هرندی - ایران آنلاین: پلتفرم نماوا بهدلیل آنچه «امتناع از انجام تعهدات قانونی» نامیده شده، فیلتر شد. این درحالی است که صبح امروز قسمت اول سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار توسط پلتفرم نماوا در دسترس قرار گرفته بود اما ساعتی پیش مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد که این سریال بهدلیل عدمدریافت مجوزهای قانونی توقیف شده و با توجه به تخلف صورت گرفته از سوی شبکه نمایش خانگی نماوا و امتناع آن از انجام تعهدات قانونی، این پلتفرم فیلتر شد.
هر چند تا کنون سریالهای زیادی تجربه توقیف شدن داشتهاند اما این اولین بار است که یک پلتفرم دارای مجوز در شبکه نمایش خانگی فیلتر میشود. البته «سووشون» در زمان ساخت هم با حواشی دیگری روبهرو شده بود که این سریال را به یکی از پروژههای بحث برانگیز شبکه نمایش خانگی تبدیل کرده بود:
اول اینکه بیم خسارات احتمالی این سریال بر باغ عفیف آباد شیراز که یکی از مکانهای مورد نظر برای فیلمبرداری بخشهایی از سریال سووشون بود، موجب نگرانی فعالان میراث فرهنگی شد و آنها کارزاری برای توقف سریع ساختوساز در محوطه این باغ راهاندازی کردند.
همچنین، تصاویر شوکهکنندهای از شبستانهای مسجد جامع قزوین منتشر شد که نشاندهنده آسیبهای جدی به این بنای تاریخی در طول فیلمبرداری این سریال بود. با این حال، محمد حسین قاسمی، تهیهکننده سریال سووشون ضمن تکذیب این خبر عنوان کرد که شایعات مطرح شده در زمینه آسیب به ابنیه تاریخی در زمان فیلمبرداری سووشون حقیقت ندارند.
حاشیه دوم این سریال در نمایشگاه کتاب رقم خورد، نرگس آبیار و بهنوش طباطبایی در مراسمی شرکت کردند که به عنوان «جشن امضای کتاب سووشون» معرفی شده بود. این اقدام با واکنشهای منفی از سوی جامعه ادبی مواجه شد، چرا که آنها این اقدام را سوء استفاده ناشر کتاب و عوامل سریال از شهرت و اعتبار سیمین دانشور میدانستند. آنها معتقد بودند کسی جز سیمین دانشور که صاحب اثر است حق ندارد بر این کتاب امضا بزند.
سریال سووشون که با گذشت بیش از نیمقرن از انتشار رمان ماندگار «سووشون» اثر زندهیاد سیمین دانشور و با دقت و وسواس فراوان طی چهار سال و با هزینههای گزافی ساخته شده، بنا داشته تا روایتی پرکشش از دل تاریخ معاصر ایران را به تصویر بکشد و اثری با ریشههای فرهنگی ارائه دهد، با همه این تفاسیر مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار این سریال خواهد بود؟
سووشون، داستان یک زن ایرانی به نام زری را در بستر جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط نیروهای متفقین روایت میکند. زری، همسری وفادار و مادری مهربان است که در جامعهای مردسالار، میان وظایف خانوادگی، باورهای شخصی و فشارهای اجتماعی گرفتار شده است. شوهرش یوسف، مردی عدالتخواه و مخالف سلطه بیگانگان، تصمیم میگیرد از فروش آذوقه به متفقین سر باز بزند؛ اقدامی که پیامدهای تلخی برای خانوادهاش دارد. این داستان در شهر تاریخی شیراز اتفاق میافتد و با نگاهی انسانی، از کشمکشهای درونی یک زن در دوران بحران سیاسی سخن میگوید.
در این سریال جمعی از بازیگران سرشناس و محبوب سینما و تلویزیون ایران به ایفای نقش پرداختهاند. بهنوش طباطبایی در نقش زری، شخصیت اصلی داستان، حضور دارد. میلاد کیمرام، فرشته صدرعرفایی، سام درخشانی، مریم سعادت، ترلان پروانه، آرمین رحیمیان، بابک کریمی، سهیل مستجابیان، آزاده صمدی و مجید صالحی از دیگر بازیگران برجسته این مجموعه هستند. همچنین بازیگرانی نوجوان چون پویا چهلتنان، یاسین کاظمی و آونا پناهی نیز در این سریال حضور دارند. هوتن شکیبا نیز بهصورت افتخاری در بخشی از داستان نقشآفرینی کرده است.
درباره نرگس آبیار
نرگس آبیار متولد ۶ اسفند ۱۳۵۰ در تهران، نویسنده، کارگردان و فیلمنامه نویس و همسر محمد حسین قاسمی تهیه کننده سینما است. او دانشآموخته رشته ادبیات فارسی است و داستاننویسی را از ۱۳۷۶ آغاز کرده است.
آبیار تا کنون توانسته جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم و جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن از جشنواره اسب نقرهای اوفا روسیه را در سال۲۰۱۴ و جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از جشنواره فیلم کرتل زنان فرانسه ۲۰۱۵ را از آن خود کند. او همچنین بخاطر فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» نیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم با آرای مردمی در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر شد.
آبیار در حال حاضر دو اثر برای شبکه نمایش خانگی تولید کرده که هر دو از رمانهای پرفروش ایرانی اقتباس شده و وجه مشترک آنها روایتی زنانه از داستانهاست. سریال «سووشون» از روی رمان سیمین دانشور و «بامداد خمار» اقتباسی از کتابی به همین نام به نویسندگی فتانه سیدجوادی است که در دهه ۷۰ بسیار محبوب و پرفروش بود.
انتهای پیام/