از سهگانه دلار تا اسکار و فراتر؛
آنچه درباره کلینت ایستوود بازیگر و کارگردان مطرح آمریکایی نمیدانیم

کلینت ایستوود یکی از کارگردانان و بازیگران برجسته ایالات متحده است که میتوان او را جزو پرافتخارترین سینماگران آمریکایی به شمار آورد. در این مطلب آرش خوشخو به نکاتی درباره ایستوود اشاره کرده که میخوانید
صفیه رجائی هرندی - ایران آنلاین: کلینتون ایستوود جونیور معروف به کلینت ایستوود (Clinton Eastwood Jr؛ زادهٔ ۳۱ مه ۱۹۳۰) بازیگر، کارگردان فیلم، آهنگساز و تهیهکننده آمریکایی است. ایستوود شهرت جهانی خود را با بازی در فیلمهای سهگانهٔ دلار، به نامهای به خاطر یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر و خوب بد زشت کسب کردهاست که هر سهٔ این فیلمها اثر کارگردان ایتالیایی، سرجو لئونه است.
کلینت ایستوود بهخاطر دو فیلم نابخشوده و محبوب میلیون دلاری علاوه بر نامزدیاش برای دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر، توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی و تهیهکنندگی بهترین فیلم را برای خود کسب کند. از فیلمهای مشهور او میتوان به محکم دارشان بزن (۱۹۶۸)، قلعهٔ عقابها (۱۹۶۸)، هری کثیف (۱۹۷۱)، ولگرد دشتهای مرتفع (۱۹۷۳)، تاندربولت و لایت فوت (۱۹۷۴)، جوزی ولز یاغی (۱۹۷۶)، فرار از آلکاتراز (۱۹۷۹)، سوار رنگپریده (۱۹۸۵)، روی خط آتش (۱۹۹۳)، پلهای مدیسون کانتی (۱۹۹۵)، پرچمهای پدران ما (۲۰۰۶)، نامههایی از ایوجیما (۲۰۰۶)، گرن تورینو (۲۰۰۸) اشاره کرد.
امروز ۳۱ می، سالروز تولد کلینت ایستوود بازیگر و کارگردان بازیگر آمریکایی است، در همین رابطه خبرنگار ایران آنلاین گفتوگویی با آرش خوشخو، منتقد سینما داشته که در ادامه میخوانید:
کلینت ایستوود شاگرد دو کارگردان فوقالعاده خوب به نامهای سرجیو لئونه (تهیه کننده و فیلمنامه نویس ایتالیایی که او را ایجادکننده ژانر وسترن اسپاگتی میدانند) و دان سیگل (دان سیگل تهیه کننده و کارگردان اهل ایالات متحده آمریکا بود. او کارگردانی فیلمهای سینمایی حمله جسددزدها، حکم، ردیف متهمان، مردی با سگ شکاری، قاتلان، فریب کوگان، دو قاطر برای خواهر سارا، فریب خورده، هری کثیف، آسیاب بادی سیاه و فرار از آلکاتراز را برعهده داشته است) بود که این دو کارگردان موارد زیادی را به او آموزش داند بهخصوص دان سیگل که شخصیتپردازی و فیلمسازی با کمترین بودجه را به ایستوود یاد داد.
ایستوود در دهه ۸۰ تبدیل به یک فیلمساز خوب شد
-ایستوود در دهه هفتاد شروع به فیلمسازی کرد و آموزههای این دو استاد بهخصوص آنچه از دان سیگل یاد گرفته بود را به خوبی به کاربست و در دهه ۸۰ تبدیل به یک فیلمساز خوب شد و در دهه ۹۰ با دو فیلم نابخشوده و perfect world )دنیای بی کم و کاست (خود را بهعنوان یک سینماگر مولف نشان داد.
-کلینت ایستوود در فیلمهایی که کارگردانی کرده درست همانند آنچه دان سیگل در فیلمهای خود انجام داده، شخصیتپردازیهای مینیمال انجام داده است که موجب شده حتی در کهنسالی هم یک سینماگر معقول و خوب باشد.
-او به اندازهای چهره آدمها را میشناسد که آنها را به یک فاکتور دراماتیک در فیلمهایش تبدیل میکد، البته منظورم یک چهره زیبا نیست، منظورم چهرههایی که است میتوان از طریق آنها بازتاب حس و حال صحنه را به نمایش گذاشت.
ایستوود یکی از مهمترین سینماگران است
-ایستوود فیلمسازی است که شمار فیلمهای خوبش بسیار زیاد است و میتوان به ضرس قاطع عنوان کرد که در بیست سال گذشته هیچ فیلم بدی نساخته است، همین موضوع هم او را به یکی از مهمترین سینماگران معاصر تبدیل کرده است.
-تعداد فیلمهای خوب ایستوود زیاد است در این بین محبوب یک میلیون دلاری (Million Dollar Baby)، رودخانه مرموز، (Mystic River)، گرن تورینو (Gran Torino) جزو فیلمهای بسیار خوب او به شمار میروند، همچنین او دو فیلم جنگی پیاپی دارد که نامههایی از ایوو جیما فیلم فوقالعاده درخشانی است که توسط او ساخته شده است.
-ایستوود در بازیگری بیشتر شمایلش عمل میکرد یعنی از آن دسته بازیگرانی نبود که احتیاج داشته باشد نقشهای متنوع و زیرپوستی بازی کند و بیشتر شمایل یک مرد کمحرف کُنشمند و کمی خشن از او ساخته شده بود و همین نقش را نیز ادامه میداد ولی در کل او در مقام یک بازیگر، یک بازیگر خوب ولی در مقام کارگردان، یک کارگردان فوقالعاده است.
-کسانی که تاکنون هیچ فیلمی از ایستوود ندیدهاند بهتر است حتما فیلم نابخشوده را ببینند چرا که هم نشاندهنده سبک سینمای ایستوود است و هم شمایل ایستوود را میتوان در آن مشاهده کرد.
انتهای پیام/