ارزیابی دوره یازدهم پایش کیفیت خدمات الکترونیک دستگاه های اجرایی؛
کدام دستگاهها با روزآمدی قهرند؟
دولت
101733

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با معرفی دستگاه های ضعیف و برتر درگفت: سازمان فناوری اطلاعات، کمیته امداد، سازمان تعزیرات حکومتی، شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت آموزش و پرورش از بهترین دستگاه ها هستند.
ایران آنلاین: مسعود همدانلو روز شنبه در نشست خبری با اعلام نتایج ارزیابی دوره یازدهم پایش کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی افزود: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و پژوهشکده هستهای از ضعیف ترین دستگاه های مورد پایش شده به شمار می روند.
به گزارش ایرنا، همدانلو با بیان اینکه مهمترین عوامل افزایش نمره پایش به عدم همکاری دستگاه بر می گردد، گفت: در برخی از دستگاه ها همچنان زیرساخت ها وجود دارد اما همکاری لازم به دلایل مختلف صورت نمی گیرد.
همدانلو با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه ششم و هفتم مکلف به ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیک دستگاه ها بودیم، تصریح کرد: این ارزیابیها از سال ۹۵ با ۶۰ دستگاه شروع و امروز توانستیم به ۱۶۸ دستگاه برسد. تقریبا ۴ هزار و ۶۰۰ خدمت شناسه دار شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور معرفی شده و می توان گفت که تقریبا ۸۰ درصد از این خدمات حداقل یک مرحله به صورت الکترونیک در کشور ارائه می شود.
وی تصریح کرد: این ارزیابی ها برای این است که تمامی ارایه خدمات به سمت پنجره واحد هوشمند ملی کشور سوق داده شود.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با برشماری دلایل کم کاری برخی دستگاه ها در زمینه اتصال به پنجره واحد هوشمند ملی کشور تصریح کرد: تفاوت برداشتها از قانون و اجرای قانون و اینکه بعضی از دستگاه ها برخی داده ها را محرمانه می دانند که البته در برخی مواقع واقعا مطلب درستی است.
وی با تاکید بر اینکه درحال تعامل و رایزنی با دستگاههایی هستیم که خدمات خود را از طریق پنجره واحد ارایه می دهند، خاطر نشان کرد: البته ما برای همه دستگاه ها، دوره های تبیین می گذاریم و دستگاههایی که عملاً ضعیفتر هستند را کمک می کنیم تا شاخص های خود را ارتقا دهند به همین جهت با این دستگاه ها با تمرکز بیشتری نشست داریم.
همدانلو با بیان اینکه اخذ کپی مدارک شناسایی در دستگاه های اداری ممنوع است، افزود: اگر دستگاهی همچنان کپی مدارک شناسایی طلب می کنند، مردم معرفی کنند تا مورد بررسی قرار گیرد، بطور مثال اگر بانک ها همچنان مدارک دریافت می کنند، بانک مرکزی به عنوان رگولاتور حوزه باید این موضوع را بررسی و فرایندها را اصلاح کند، یعنی سامانه ها پیاده سازی شده به صورت الکترونیکی قابل انجام است ولی دستورالعمل های لازم اصلاح نشده و همچنان به شیوه سابق اقدام می شود.
وی همچنین به شاخص های دوره دوازدهم درباره ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیک اشاره کرد و ادامه داد: دولت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی که در زیرمجموعه های آنها ۳۷ شاخص مجزا تعریف شده و از این تعداد ۲۵ شاخص تکراری دوره های قبلی بوده و ۱۰ شاخص نیز در جزئیات، دستخوش تغییر و سختگیرانه تر شده است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با بیان اینکه در دوره یازدهم که پاییز سال گذشته پایش انجام شده، امتیاز دستگاه های اجرایی ۴۷.۱۵ بود که نسبت به دوره قبل از آن که در زمستان ۱۴۰۲ بوده، کاهش دو درصدی داشته است، گفت: رویکرد ما، مچ گیری نیست بلکه به دنبال همکاری با دستگاه های ضعیف برای حل مشکلات آنها در ارایه خدمات به مردم هستیم که البته در برخی از موارد نیز با مقاومت هایی روبرو بودیم.
وی با معرفی دستگاه های برتر در حوزه ارایه خدمات دولت الکترونیک تصریح کرد: سازمان فناوری اطلاعات، کمیته امداد، سازمان تعزیرات حکومتی، بیمه مرکزی، شرکت ارتباطات زیر ساخت و وزارت آموزش و پرورش دستگاه های برتر در این زمینه بوده اند و حوزه هنری سازمان تبلیغات، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و پژوهشکده هسته ای نیز ضعیف ترین دستگاه های ارایه دهنده خدمات هستند در عین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، قوه قضاییه، بانک مرکزی و وزارت امورخارجه ضعیف ترین ارگان هایی هستند که اقدام به ارایه خدمات در پنجره واحد دولت کرده اند.
انتهای پیام/