ادامه چالشهای آزمون استخدام آموزش و پرورش
دردسرهای جذب معلم شایسته
جامعه
103748

خبرنگار ایران اعتراض داوطبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش نسبت به دفترچههای این آزمون و جزییات آن را با یک کارشناس این حوزه مطرح کرده است.
غزل رضاییثانی - روزنامه ایران: هربار پیش از شروع آزمون استخدامی آموزش و پرورش، چالشهای مختلفی به وجود میآید. از ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ که دفترچههای آزمون استخدامی آموزش و پرورش منتشر شد، اعتراض داوطلبان به جزییات دفترچه نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. مثلا برخی داوطلبان اعتراض دارند که رشته مورد تقاضای آنها بدون اطلاع قبلی از دفترچه حذف شده، یا بعضی منابع جدید اضافه و ظرفیت پذیرش در برخی استانها محدود شده است. البته که تلاش میشود با افزایش ظرفیتها معلمان اصلحتری جذب نهاد تعلیم و تربیت شوند اما گلایه افرادی که شانس خود برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش را از دست دادهاند، قابل بررسی است.
یکی از کارشناس آموزش و پرورش وضعیت پیش آمده در آزمون استخدامی را متوجه نهادی چون وزارت آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه میداند. حجتالله بنیادی در گفتگو با «ایران» اختلافات در زمینه آزمون استخدامی را از دو منظر بررسی میکند و میگوید: «در نگاه اول، ما یک سری متقاضیان استخدام داریم که مطالبه آنها برقراری عدالت نسبی و داشتن فرصت کافی برای شرکت در آزمون و مصاحبه است. از طرف دیگر مساله تامین معلمان شایسته، توانمند و با انگیزه برای تربیت دانش آموزان کشور یک ضرورت است.»
او با بیان اینکه هدف اصلی آموزش و پرورش تمرکز بر استخدام معلمان شایسته است، میگوید: «اگر با نگاه شایسته محوری مساله را بررسی کنیم شاید برخی از اعتراضات درست باشد. اما اگر بگوییم که سهمیه فلان استان کم است بدون اینکه نیاز بلند مدت آن استان را بدانیم حرف درستی نیست. یک معلم بعد از استخدام قرار است ۳۰ سال خدمت کند، در همین حال ممکن است یک استان با توچه به پیش بینی روند جمعیت، در ده سال آینده جمعیتی کاهشی و مهاجر فرست داشته باشد. بنابراین اگر داوطلب معترض باشد که سهم استان آنها کم شده، حرفش منطقی نیست مگر اینکه مبتنی بر دادههای آماری و پیشبینیهای آماری اعتراض کرده باشد.»
نکته دیگر بحث فرصت است که برای مطالعه منابع در نظر گرفته شده است، این کارشناس آموزشی درباره زمان اندک مطالعه منابع میگوید: «این اشکال از سال اولی که جذب معلم از طریق ماده ۲۸ مطرح شد، وجود داشته است. مطابق رویهای که تعریف شده، آموزش و پرورش هر زمان که بخواهد از طریق آزمون استخدامی معلم جذب کند مکلف است تا یک سال برای افراد جذب شده توسط ماه ۲۸ دوره مهارت آموزی برگزار کند.»
بنیادی با اشاره به اینکه وقتی مجوز آزمون استخدامی در خرداد ماه صادر و آزمون در تیرماه برگزار شود، قطعا مصاحبه و ارزیابیهای تکمیلی به مرداد و شهریور کشیده خواهد شد، میگوید: «با توجه به زمان اندک، افراد فرصتی ندارند و همه چیز خیلی فشرده اتفاق میافتد. قطعا کارهای دقیقه نودی آسیبهای زیادی در پی دارند. در این بخش حق با داوطلب است که فرصت مناسبتری برای شرکت در آزمون میخواهد و باید منابع به موقع اعلام شود وبرای ارزیابی تکمیلی فرصت مناسبتری فراهم شود. تغییرات مکرر در اطلاعرسانی استرس و اضطراب زیادی در داوطلب ایجاد میکند. وقتی نیاز آموزش و پرورش مشخص و واضح است، میتوانند از سال قبل با یک تدبیر از پیش تعیین شده، کارهای آزمون استخدامی را انجام دهند. همه این موارد موجب شده که ما یک وضعیت نا به سامان در آزمونهای استخدامی داشته باشیم.»
او با بیان اینکه باید قصور پیش آمده بررسی شود، میگوید: «باید بررسی شود نقش آموزش و پرورش، مدیران سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در این اتفاق چه بوده است. به نظرم بخشی از نگاه سازمان اداری و استخدامی نادرست است، زیرا آموزش و پرورش باید مطابق برنامه توسعه هفتم زودتر از اینها مجوز صادر کند. البته همراهی سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار استخدامها باز یک مسله دیگر است ما نه توانستهایم اطمینان داوطلبان را جلب کنیم و نه قادر هستیم معلمان شایسته را برای مهر ۱۴۰۴ سرکلاس بفرستیم و این زیان بزرگی است که شاید تا سالهای سال قابل جبران نباشد.»
ایران آنلاینانتهای پیام/