معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی مطرح کرد؛
نحوه برگزاری امتحان نهایی دانشآموزان نابینا و کمبینا/ مصحح بریلخوان نداریم
جامعه
103867

مژگان فرهبد گفت: سوالات ۷۷ دانش آموز به صورت بریل در اختیارشان قرار گرفت و پاسخهای آنان به نوشتاری بود اما به دلیل آنکه مصحح بریل خوان نداشتیم، برای هر دانش آموز یک معلم رابط در نظر گرفته شد.
ایران آنلاین: مژگان فرهبد در خصوص نحوه برگزاری آزمونهای نهایی برای دانشآموزان با آسیبهایی بینایی گفت: امسال در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ امتحانات نهایی در پنج استان از جمله تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی به صورت پایلوت و بریل برگزار شد.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه در دو پایه یازدهم و دوازدهم ۱۳۰ دانشآموزان وجود دارد که برای ۷۷ دانش آموز، سوالات به صورت بریل در اختیارشان قرار گرفت اما پاسخهای آنان به صورت نوشتاری بود افزود: به دلیل آنکه مصحح بریل خوان نداشتیم، برای هر دانش آموز یک معلم رابط در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه دروسی که برای امتحانات نهایی به صورت بریل در نظر گرفته شده، در پایه یازدهم زبان انگلیسی و زبان عربی و در پایه دوازدهم نیز شامل زبان انگلیسی، عربی، فارسی، ریاضی، فلسفه و جغرافیا و علوم و فنون ادبی۳ است ادامه داد: علت انتخاب این دروس به عنوان بریل این بود که نیاز به منشی متخصص داشتند، بنابراین باید به صورت بریل ارائه میشدند. در زمان برگزاری آزمون، کارشناسان از حوزههای برگزاری امتحانات استانها بازدید میدانی داشتند که نظرات و بررسیهای آنان مثبت بوده است.
فرهبد با بیان اینکه طبق مجموعه نظرات دریافتی برای سال بعد برنامه ریزیها انجام میشود که آیا تعداد استانهای منتخب را افزایش دهیم یا در کل کشور اجرا شود؟ گفت: در سایر استانها شیوه برگزاری آزمون نهایی به شیوه سال گذشته یعنی داشتن منشی و وقت اضافه بوده است.
معاون آموزشی پژوهشی و تربیتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مصحح بریل خوان به تعداد کافی و برای پشتیبانی آزمونها نداریم افزود: اگر این شرایط با مشکل مواجه شود باید فکر دیگری کرد اما اگر انجام شرایط فعلی مشکلی ایجاد نکند به همین شرایط ادامه خواهیم داد. روی این مسئله کار میکنیم معلمانی که با دانشآموزان دارای آسیب بینایی کار میکنند حتما آموزش بریل را ببینند و این موضوع در برنامه قرار گیرد تا مشکل حل شود.
انتهای پیام/