بررسی «ایران آنلاین» از رشد قارچ‌گونه پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی؛

نگاهی به شجره‌نامه پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی / بازیگران اصلی بازار VOD ایران را بشناسید!

هنر

103956
نگاهی به شجره‌نامه پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی / بازیگران اصلی بازار VOD ایران را بشناسید!

گسترش ورود پلتفرم‌های جدید به بازار موضوعی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد چرا که هر روز شاهد پخش سریال‌های تازه از پلتفرم‌هایی جدید هستیم و این اتفاق مسیر را برای یک عده سرمایه‌دار که به دنبال بیشتر دیده شدن هستند،‌ باز کرده است.

ایران آنلاین: رشد قارچ‌گونه پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی موضوعی است که انگار تمامی ندارد و این صنعت در حالی با چنین رشدی روبه رو است که همچنان بسیاری از مسائل نظارتی و شفافیت مالی بدون پاسخ باقی مانده است. 

طی سال‌های اخیر، پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی با ارائه محتوای بومی و خارجی، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان ایرانی پیدا کنند و به رقیبی جدی برای رسانه‌های سنتی تبدیل شوند. اما پشت پرده هرکدام از این پلتفرم‌ها، چهره‌هایی حضور دارند که کمتر دیده شده‌اند.

در این گزارش، نگاهی انداخته‌ایم به شجره‌نامه هر کدام از پلتفرم‌های مطرح ایرانی که در ادامه می‌خوانید:

نماوا؛ قدیمی‌ترین پلتفرم نمایش آنلاین

نماوا یکی از پلتفرم‌های نمایش آنلاین است که در اواخر سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ توسط شرکت اینترنتی شاتل راه‌اندازی شد. مالکیت این پلتفرم بر عهده شرکت شاتل و سازمان سروش رسانه بوده و علی‌اکبر نسویی‌چی از مدیران این مجموعه است. نماوا با تکیه بر آرشیو گسترده و همکاری با هنرمندان مطرح، سهم قابل ‌توجهی از بازار را در اختیار دارد.

فیلیمو؛ رقیب سرسخت بازار VODها

فیلیمو یکی دیگر از معروف‌ترین پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم و سریال در ایران است که در بهمن ۱۳۹۳ و توسط شرکت فانوس اندیشه صبا راه اندازی شد و رقابت نزدیکی با نماوا در بازار نمایش خانگی دارد. محمدجواد شکوری‌مقدم (بنیان‌گذار آپارات و صباایده) مغز متفکر پشت آن است و این پلتفرم با سرمایه‌گذاری سنگین در تولید محتوای اختصاصی توانسته سهم بزرگی از بازار را در اختیار بگیرد.

روبیکا؛ محصول مشترک همراه اول و توسکا

روبیکا یکی از بزرگ‌ترین سوپراپ‌های ایرانی است که خدمات متنوعی از پیام ‌رسانی تا پرداخت و تماشای فیلم را در اختیار دارد. این پلتفرم به صورت مشترک توسط شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و شرکت توسعه کسب‌وکار توسکا راه‌اندازی شده و محمد کرمی (نماینده توسکا) و مهدی اخوان بهابادی (مدیرعامل همراه اول) از چهره‌های کلیدی پشت آن هستند.

تماشا خونه؛ محصول مشترک شرکت انتقال داده‌های آسیاتک و شرکت رادیو موج

تماشا خونه یک پلتفرم تازه وارد در حوزه نمایش آنلاین فیلم و سریال است که با حمایت دو شرکت بزرگ فعالیت می‌کند. شرکت انتقال داده‌های آسیاتک و شرکت رادیو موج از سرمایه‌گذاران اصلی این پلتفرم هستند. محمدعلی یوسفی‌زاده (مدیر آسیاتک) و بهرام نصرالهی نقش‌های کلیدی در هدایت این مجموعه دارند. سریال «آمستردام» اولین سریالی است که تماشاخونه پخش آن را برعهده گرفت. مجموعه‌ای که پس از مدتها بلاتکلیفی مجوز پخش گرفت.

فیلم ‌نت؛ ترکیب صنعت و ارتباطات

فیلم‌نت یکی از پلتفرم‌های پیشتاز در پخش آنلاین فیلم و سریال است. این پلتفرم با پشتوانه دو نهاد متفاوت فعالیت می‌کند: شرکت گروه صنعتی گلرنگ و شرکت آرمان نوین نرم‌افزار سینا. مهدی فضلی (رییس هیأت‌مدیره گلرنگ) و علیرضا سرتیپی (چهره شناخته‌شده در سینمای ایران) مدیریت و توسعه این پلتفرم‌ را بر عهده دارند.

شیدا؛ ترکیبی از گردشگری و فناوری

پلتفرم شیدا محصول همکاری شرکت کار و گردشگری پارس و هلدینگ مالی گردشگری است. محمدرضا پورجبلی و مهدی جهانگیری (مدیر هلدینگ گردشگری کوثر) از مدیران این مجموعه‌ هستند. شیدا در تلاش است تا گردشگری داخلی را با فناوری ترکیب کرده و تجربه‌ای تازه برای کاربران فراهم کند.

نکته جالب اینجاست که جهانگیری تا همین دو سال و چند ماه قبل در زندان بود و به اتهام قاچاق ارز محکومیتش را سپری می‌کرد. با تمام این تفاسیر پلتفرم شیدا به عنوان جدی‌ترین رقیبِ پلتفرم‌های جریان اصلی شناخته می‌شود و با ساختن انیمیشن (شنگول و منگول) و خرید حق پخش نمایش هفت‌خوان اسفندیار قدم‌های بلندپروازانه‌ای را در راه تولید آثار در نمایش خانگی برداشته است.

استارت؛ پلتفرم پخش محتوای ورزشی و برنامه‌های زنده

استارت با تمرکز بر پخش مسابقات ورزشی و برنامه‌های زنده توانسته مخاطبان زیادی جذب کند. مالکیت این پلتفرم در اختیار گروه رسانه‌ای دانا تدبیر و شرکت شمیم مبین ایرانیان قرار دارد. هادی کریمی‌پور و هادی کریمی آگاهان نقش اصلی را در توسعه این برند ایفا کرده‌اند.

استارنت،‌ بازوی رسانه‌ای هلدینگ طبیعت ماکان

پلتفرم استارنت محصول گروه رسانه‌ای نیک‌اندیشان است، گروهی که بازوی رسانه‌ای هلدینگ طبیعت ماکان محسوب می‌شود و طبق شنیده‌ها قرار است با همکاری برادران آقاگلیان این پلتفرم را اداره کنند.

برای آنکه نام‌های برادران گلیان و طبیعت ماکان برایتان روشن‌تر شود کافی است نگاهی بیاندازیم به کارنامه این دو نام. برادران آقاگلیان یعنی حمید و مجید سال‌ها به عنوان سرمایه‌گذاران آثار نمایش خانگی مهران مدیری یعنی(قهوه تلخ و باغ مظفر) شناخته می‌شدند.

از طرفی برای این برادران چند شرکت هم ثبت شده که دیگر چندان خبری از آن شرکت‌ها نیست. برادران آقاگلیان که در آن زمان با گلرنگ همکاری می‌کردند حالا به سمت هلدینگ بزرگ دیگری با نام طبیعت ماکان رفتند.

هلدینگ طبیعت ابرشرکتی است که بخش مهمی از بازار غذایی کشور را در دست دارد و به نظر می‌رسد ورودش به بازار نمایش خانگی می‌تواند اتفاق مهمی در این صنعت باشد.

ویستامدیا؛ یک پلتفرم تازه‌نفس

ویستامدیا نیز از جمله پلتفرم‌هایی است که به‌تازگی وارد عرصه رسانه دیجیتال شده و در تلاش است تا با محتوای متفاوت خود دیده شود. شرکت‌های عصر جدید و ویستامدیا به مدیریت محمدمهدی شاه‌جعفری و علیرضا صالحی پشت این پلتفرم قرار دارند. با توجه به حمایت‌های تازه، ویستامدیا پتانسیل رشد بالایی دارد.

آی‌نت،‌ پلتفرم تازه‌وارد شبکه نمایش خانگی

آی‌نت را می‌توان از پلتفرم‌های جدید پخش در بازار نمایش خانگی دانست اما متاسفانه از مدیران این مجموعه هنوز نامی در دسترس نیست.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار هنر