بازگشت به جاده با کادیلاک XLR؛ وقتی جسارت آمریکایی جواب نداد
بازار
104054

در دنیای خودروهای لوکس، کادیلاک XLR یکی از جسورانهترین پروژههای دهه ۲۰۰۰ بود؛ رودستری خاص و آیندهنگر که آمده بود تا با رقبای آلمانی چون مرسدس SL-Class رقابت کند، اما سرنوشتی متفاوت برایش رقم خورد.
مصطفی خدابخشی - ایران آنلاین: در دنیای خودروهای لوکس، کادیلاک XLR یکی از جسورانهترین پروژههای دهه ۲۰۰۰ بود؛ رودستری خاص و آیندهنگر که آمده بود تا با رقبای آلمانی چون مرسدس SL-Class رقابت کند، اما سرنوشتی متفاوت برایش رقم خورد.
در فاصله سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹، جنرال موتورز با تولید XLR تلاش کرد تا با بهرهگیری از پلتفرم کوروت، خودرویی لوکس و مدرن بسازد که هم از نظر طراحی و هم عملکرد در تراز برندهای برجسته اروپایی باشد. تولید این مدل در کارخانه بولینگ گرین، آنهم در بخشی مجزا و کاملاً اختصاصی، نشاندهنده توجه ویژه کادیلاک به این پروژه بود.
XLR با طراحی الهامگرفته از کانسپت Evoq، سقف جمعشونده مدرن، و قلب تپندهای به نام موتور نورثاستار ۳۲۰ اسببخاری عرضه شد. اما آنچه XLR را متمایز میکرد، نه فقط تکنولوژی یا طراحی جسورانهاش، بلکه تلاشی بیوقفه برای ساختن یک نماد آمریکایی در بازاری بود که به طور سنتی در تسخیر برندهای آلمانی قرار داشت.
در عین حال، نسخه V-Series این مدل با موتور سوپرشارژ ۴۴۳ اسببخاری و گیربکس ۶ سرعته، خودرویی بود که از نظر عملکرد به مرزهای SL55 AMG نزدیک شد و در برخی معیارها حتی از آن پیشی گرفت. اما فروش محدود، این شانس را از کادیلاک گرفت که جایگاه واقعیاش را تثبیت کند.
با وجود قابلیتهای چشمگیر، آمار فروش ناامیدکننده بود: تنها ۳,۶۶۵ دستگاه در اولین سال و در نهایت کمتر از ۸۰۰ دستگاه در سال پایانی تولید. حتی با وجود قیمت پایینتر نسبت به رقبا، مردم ترجیح دادند پولشان را برای برندهای معتبرتر خرج کنند. نکتهای که یک بار دیگر نشان داد در بازار خودروهای لوکس، نام و اعتبار گاه بیش از نوآوری ارزش دارد.
کارشناسانی مانند موتورویک عملکرد فنی XLR را تحسین کردند، اما به وضوح اعلام کردند که “صدا و حس” موتور نورثاستار به بلوغ محصولات آلمانی نمیرسد. از سوی دیگر، طراحی داخلی و برخی جزئیات گرچه تلاشهایی برای متمایز بودن داشتند — نظیر همکاری با بولگاری در طراحی کیلومترشمار — اما کافی نبودند تا نظر خریداران سختپسند را تغییر دهند.
اکنون که کادیلاک با مدل فوقلوکس Celestiq قصد دارد وارد قلمرو خودروهای خاص میلیاردری شود، تجربه شکستخورده XLR و پیش از آن آلانته، درسی مهم در تاریخ این برند است: در دنیای لوکسسازان، تنها فناوری یا طراحی چشمنواز کافی نیست. ترکیب پیچیدهای از پرستیژ برند، کیفیت بینقص، و جایگاه ذهنی در میان مشتریان، تعیینکننده موفقیت خواهد بود.
کادیلاک با XLR رؤیای بازتعریف هویت لوکس آمریکایی را در سر داشت. اما شاید این رؤیا زودتر از موعد به خواب رفت.
انتهای پیام/