اقدامات آفندی برای مقابله با رسانه‌های معاند ضروری است/فاصله از تفرقه‌افکنی

فرهنگ

105948
اقدامات آفندی برای مقابله با رسانه‌های معاند ضروری است/فاصله از تفرقه‌افکنی

مدرس دانشگاه و دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو- ایران با اشاره به اقدامات رسانه‌های معاند برای ایجاد اختلاف‌های داخلی گفت: رسانه‌های داخلی ضمن رصد دقیق خط روایی رسانه‌های معاند، خنثی‌سازی آنها و اقدامات پدافندی را مدنظر قرار دهند چرا که اقدامات آفندی رسانه‌ای برای مقابله با رسانه‌های معاند ضروری است.

ایران آنلاین: معصومه نصیری درباره نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار جنگ رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اظهارداشت: امروز رسانه، بازوی جدی همه امور و ساحت‌ها به خصوص در شرایط بحران و جنگ است که بخش مهمی از این اتفاق می‌تواند توسط رسانه مدیریت شود و افکار عمومی را نسبت به آنچه که در میدان نبرد در حال رخ دادن است، آگاه کند و اطلاعات، آموزش‌ها و آگاه‌سازی شهروندی مرتبط با شرایط جدید را به صورت ایجابی و گسترده منتشر کند.
 
به گزارش ایرنا، وی گفت: براین اساس، نقش رسانه‌ها در شرایطی که در آن به سر می‌بریم و وضعیتی که می‌توانند ایجاد کنند، بسیار دارای اهمیت است و نقش راهبردی و کلیدی حتی در پیشبرد اهداف نظامی دارند، همان گونه که نبرد در میدان سخت جریان دارد، نبرد در میدان نرم، عملیات روانی و گاه فریبی که ممکن است توسط رسانه‌ها منعکس شود در مورد آن چیزی که هست و آنچه که افکار عمومی باید بداند، بپذیرد و باور کند، توسط رسانه‌ها در حال انعکاس و مدیریت است.
 
نصیری در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها در شرایط فعلی با چه ملاحظاتی و چگونه باید اخبار را پوشش دهند؟ بیان کرد: در درجه اول، رسانه در شرایط فعلی باید متعهد به بهداشت روانی مخاطب باشد، در درجه دوم که بسیار راهبردی است؛ رسانه باید متعهد به امنیت ملی و تمامیت ارضی باشد و هر آن چیزی که ساحت‌های جغرافیایی کشور را ممکن است مخدوش کند یا مورد تهدید قرار دهد، مدنظر قرار دهد.
 
رئیس اندیشکده عصر هوشمندی افزود: بنابراین رسانه‌ها در انعکاس اخبار باید ملاحظاتی که به دلیل قوانین و قواعد جنگی در کشور حاکم شده است، را در نظر بگیرند. هر گونه تهییج، تفرقه‌افکنی و دوقطبی‌سازی و ارایه اطلاعات نادرستی که اضطراب جمعی ایجاد کند و به هراس جمعی دامن بزند، اطلاعاتی که بتواند در نقش گرای به دشمن باشد اعم از اینکه از چه پایگاهی و از چه موقعیت جغرافیایی، چه تعداد موشک‌ پرتاب شدند و مواردی از این دست، ملاحظات حوزه اطلاع‌رسانی در زمان جنگ هستند که رسانه‌ها در انتشار اخبار باید به آنها توجه کنند.
 
وی گفت: به تصویر کشیدن ویرانی‌ها و پیکرهای جانباختگان، اعلام تعداد و آمار این جانباختگان در پی حملات دشمن و هر صحنه‌ای که بتواند نظم جمعی را به هم بزند حتی موقعیت‌هایی که ممکن است به اشتباه اطلاع‌رسانی شود و بتواند در میان افراد جامعه نگرانی ایجاد کند، در خبرنگاری بحران، باید براساس چارچوب‌های مشخص منعکس شود و نمی‌توان بی‌مهابا و بدون در نظر گفتن تبعاتی این تصاویر را منتشر و آمارها را اعلام کرد، باید تحفظ‌هایی در این حوزه مدنظر قرار گیرد، تدابیر دوره جنگ و بحران برای اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار متفاوت‌تر از شرایط عادی است.
 

چگونگی مقابله با رسانه‌های معاند

 
نصیری درباره چگونگی مقابله با رسانه‌های معاند که قصد ایجاد اختلاف‌های داخلی در کشور دارند، اظهارداشت: رسانه‌های معاند در حال ساخت روایت‌های دستکاری شده و در مواردی روایت‌های معکوس هستند و سعی در تطهیر رژیم صهیونیستی، مظلوم‌نمایی و ایجاد تصویر مظلوم برای رژیم صهیونیستی و ساکنان اراضی اشغالی دارند، روایت‌هایی که تمام آنچه در داخل سرزمین اسلامی ما اتفاق افتاده را به حاشیه می‌برد و ضریب قدرت نظامی‌مان را کاهش می‌دهد و کمرنگ می‌کند، استفاده از این شرایط برای تسویه حساب‌های سیاسی بلندمدتی بوده است که آنها مدت‌های زیادی پیگیری می‌کردند.
 
وی گفت: وقتی که شما با این شرایط و طراحی معاندانه رسانه‌ای مواجه هستید، نیاز است که رسانه‌ها در درجه اول، رصد دقیق داشته باشند، خط روایی رسانه‌های معاند را شناسایی و برای مقابله با آن، برنامه‌ریزی کنند، رسانه‌های داخلی باید بدانند رسانه‌های معاند چه می‌گویند و بعد آنچه که آنها می‌گویند را خنثی کنند، در مرحله بعد باید به مخاطبان آموزش دهند که چگونه خط روایی می‌تواند ادراکات و تنظیمات ذهنی آنان را در موقعیت بحرانی و جنگی که اکنون در آن قرار داریم، مخدوش کند و ذهن مخاطبان را به سمت و سوی اقدامات نامناسب و حتی اقدامات علیه کشور سوق دهد.
 
این مدرس دانشگاه افزود: بنابراین به نظر می‌رسد که ابتدا خنثی‌سازی و اقدامات پدافندی و حتی در صورت تیزهوشی رسانه‌ای اقدامات آفندی رسانه‌ای برای مقابله با رسانه‌های معاند لازم و ضروری است و در درجه دوم، رسانه‌های داخلی باید شهروندان را نسبت به سناریوهای ترکیبی رسانه‌های معاند که در تلاش هستند نظم و وحدتی که در شرایط فعلی کشور به آن نیاز دارد را از بین ببرند، آگاه کنند.
 

ارتقای سواد رسانه‌ای مخاطبان به صورت کپسولی

 
نصیری درباره چگونگی ارتقای سواد رسانه‌ای مخاطبان در شرایط فعلی کشور اظهارداشت: سواد رسانه‌ای یک فرایند و نیازمند استمرار است، در شرایط فعلی باید سواد رسانه‌ای کپسولی شده را به مخاطبان ارایه کنیم، در حال حاضر وقت آموزش به سبک آموزش مستمر نیست، باید آموزش نقطه‌ای به مخاطبان داده شود.
 
وی گفت: در این شرایط، اگر خبری منتشر شد، ابتدا باید خودمان آن را راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی کنیم و سپس برای دیگران بازگو و منتقل کنیم، سوالاتی در این میان مطرح می‌شود که آیا لازم است آن خبر را برای دیگران ارسال کنیم؟، چگونه اخبار درست را پیدا کنیم؟، اخبار درست چه ویژگی‌هایی دارند؟ و آیا لازم است در شرایطی که با تعدد شایعات و فیک نیوزها مواجه هستیم، ورودی‌های ذهنمان آنقدر رها باشد که هر چیزی وارد فضا و پهنه ذهنی ما شود؟ یا خیر، اینها جزو نکاتی است که در آموزه‌های سواد رسانه‌ای باید به آنها توجه کنیم.
 
این کارشناس سواد رسانه‌ای تاکید کرد: پاشنه آشیل مخاطب در شرایط فعلی و اساسا در حوزه رسانه، زودباوری و احساساتی شدن است، سواد رسانه‌ای به مخاطب کمک می‌کند که در هر شرایطی که احساساتش به شدت تحریک شد و فوریت‌بخشی ساختگی برای او توسط کلمات هیجان‌انگیز ایجاد شد، در آن شرایط، از محتوا فاصله بگیرد و آن خبر را برای دیگران ارسال نکند، باید منبع موثق را برای مخاطب گوشزد کنیم تا مراقبت کند از هر منبعی، هر اطلاعات و تصویری را دریافت نکند و بداند که تصاویر در شرایط جنگی قطعا می‌توانند برای ایجاد یک حس و درک از وضعیت، تقطیع شده یا برش خورده باشند؛ این نکاتی است که در ارتقای سواد رسانه‌ای و توانمند کردن مخاطبان در دریافت اطلاعات و اخبار باید مورد توجه قرار بگیرند.
 
بر اساس این گزارش، بامداد روز جمعه ۲۳ خردادماه، در پی حمله تروریستی رژیم صهیونی به تهران و تعدادی از شهرهای کشور، شماری از فرماندهان نظامی، دانشمندان و مردم غیرنظامی به شهادت رسیدند.
 
به دنبال این جنایت رژیم صهیونیستی، رهبر انقلاب - جمعه شب - در یک پیام تلویزیونی تاکید کردند: نیروهای مسلح، رژیم رذل صهیونی را بیچاره خواهند کرد و ان‌شاءالله با قدرت عمل و زندگی برای آنها تلخ خواهد شد و با آنها مماشات نخواهد شد.
 
جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی، عملیات وعده صادق ۳ را (شامگاه جمعه) با شلیک ده‌ها فروند موشک‌ به سمت سرزمین‎‌های اشغالی آغاز کرد. مرحله دوم این عملیات نیز روز شنبه اجرا شد که گزارش‌های میدانی، تصاویرماهواره‌ای و شنود اطلاعاتی حاکی از اصابت موثر ده‌ها موشک به اهداف راهبردی است.
 
رژیم تروریست صهیونیستی بعد از ظهر روز یکشنبه (۲۵ خرداد) با تشدید حملات خود، نقاطی از تهران را مورد هدف قرار داد. دقایقی پس از این حملات رژیم صهیونیستی، سومین مرحله از عملیات وعده صادق ۳ آغاز شد و سرزمین‌های اشغالی هدف قرار گرفت

انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ