وقت افزایش قیمت بود، حتی با مجوز؟!

سایپا ۱۵ درصد قیمت محصولات خود را از در کارخانه افزایش داد

بازار

106777
سایپا ۱۵ درصد قیمت محصولات خود را از در کارخانه افزایش داد

شرکت سایپا، با کسب مجوز از مراجع ذی‌صلاح، افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات خود را اعمال خواهد کرد. این تصمیم پس از بررسی‌های کارشناسی و با هدف اصلاح قیمت‌گذاری و پوشش بخشی از هزینه‌های تولید اتخاذ شده است.

سارا غضنفری - روزنامه‌نگار: اگرچه هنوز این افزایش قیمت اعمال نشده است. اما سؤال اینجاست واقعاً در شرایط فعلی حتی با مجوز، وقت ابلاغ و اعلام افزایش قیمت بود؟ در شرایطی که وضعیت بازار خودرو نامشخص است. مردم در شرایطی سخت و فشارهای بعد از فاجعه تجاوز اسرائیل به خاک ایران به سر می‌برند؛ واقعاً افزایش قیمت توجیه دارد؟ طبق برخی شنیده‌ها مجوز افزایش این قیمت‌ها برای قبل بوده ولی در این شرایط موجود ابلاغ آن توسط شرکت خودروساز از عجایب است.

جزئیات ابلاغیه افزایش قیمت

این ابلاغیه که به شماره ۵۴۶۹۰۲ مورخ اول تیرماه ۱۴۰۴ از سوی وزارت صمت صادر شده، جهت بند ۳ ماده ۳ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری شورای رقابت (مصوبه شماره ۵۶۳) و اصلاحات بعدی آن ابلاغ شده است. بر اساس این مصوبه، شرکت سایپا مجاز است قیمت فروش محصولات تولیدی خود را تا سقف ۱۵ درصد نسبت به آخرین قیمت‌های مصوب قبلی افزایش دهد. این اقدام به منظور بازنگری و تعدیل قیمت‌ها در شرایط کنونی بازار و همچنین جبران بخشی از افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه صورت می‌گیرد.

نامه به بورس

در نامه‌ای که از سوی مدیرعامل سایپا به مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده، آمده است: « در پی ابلاغیه‌های اخیر شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت خودروسازی سایپا طی نامه‌ای رسمی خطاب به مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از اعمال افزایش قیمت در کارخانه برای محصولات تولیدی این شرکت تا سقف ۱۵ درصد نسبت به آخرین قیمت‌های مصوب خبر داد .در این نامه که با امضای علی شیخ‌زاده، عضو هیأت‌مدیره و مدیرعامل سایپا صادر شده، به استناد مصوبه شماره ۵۴۳ شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، اصلاحات بعدی آن افزایش قیمت‌ها در راستای اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی صورت گرفته است.»

این اقدام در حالی انجام شده که بازار خودرو طی هفته‌های اخیر با نوسانات قیمتی همراه بوده و خودروسازان خواستار اعمال اصلاحات قیمتی با هدف پوشش هزینه‌های تولید شده‌اند.

کدام خودروها گران می‌شوند؟

با این افزایش قیمت، پیش‌بینی می‌شود قیمت شاهین پلاس اتوماتیک، گران‌ترین محصول سایپا، به حدود یک میلیارد تومان و ساینا، ارزان‌ترین محصول این شرکت، به حدود ۴۵۰ میلیون تومان در کارخانه برسد. پیش‌تر، ایران خودرو نیز با افزایش قابل توجه قیمت محصولات خود، بازار خودرو را تحت تأثیر قرار داده بود.

خودروساز چه توجیهی دارد؟

خودروساز مدعی است در شرایط فعلی با این موارد مواجه است:« افزایش هزینه‌های تولید،حقوق کارگران و هزینه‌های تولید قطعات...» اما وقتی بحران هست، انتظار فداکاری از همه است نه فقط مردم که در این شرایط به مصرف‌کننده فشار وارد شود. شرکت‌ها با وجود حمایت‌های دولتی، تعرفه‌های گمرکی و انحصار در بازار، نه تنها کیفیت محصولات را بالا نبرده، بلکه حالا با این افزایش قیمت، مستقیماً مردم را تحت  فشارقرار می دهند. در شرایطی که مردم تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی هستند، شرکت سایپا با افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولاتش عملاً نمک روی زخم مردم پاشید. درست است که این اقدام با مجوز قانونی دولت صورت گرفته  آن هم با فشارهایی که قبل از ماجرای تجاوز نظامی اسرائیل به ایران همه شاهد بودند اما هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. خودروساز حداقل تا ثبات اوضاع فعلی برای ابلاغ این گرانی می‌توانست دست نگهدارد.

ایران آنلاین
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بازار