لزوم بازنمایی اتحاد مردمی در قاب ادبیات/ واکنش نویسندگان به جنگ باید فوری و خلاقه باشد

هنر

108476
لزوم بازنمایی اتحاد مردمی در قاب ادبیات/ واکنش نویسندگان به جنگ باید فوری و خلاقه باشد

یک نویسنده با تاکید بر اینکه بازنمایی اتحاد مردمی باید در قاب ادبیات نوشته صورت گیرد، گفت: اگر رویدادها مستند شوند و در لحظه بمانند با تمام احساسات قدرتمندی که پشت آن است، فردا هیچ‌کس نمی‌تواند این روایت‌ها را دگرگون کند.

ایران آنلاین: علی‌اصغر عزتی‌پاک با اشاره به اینکه در نخستین روز جنگ، آسیب‌های جدی بر ایران و ایرانیان وارد شد، افزود: به دلیل شرایط سخت آن روز به عنوان نویسنده نمی‌توانستیم تمرکز کنیم و بنویسیم. این در حالی است که پیش از این فکر روزی را که جنگ شود، کرده بودیم. نویسندگان باید در زمان، نسبت به ماجرا واکنش داشته باشند و صبر نکنند تا داستان کهنه شود.

 
به گزارش ایرنا، نویسنده کتاب «باغ کیانوش» با تاکید بر اینکه واکنش نویسنده به اتفاقی مانند جنگ، باید از جنس خلاقه باشد، ادامه داد: بازنمایی اتحاد مردمی را باید در قاب ادبیات ببینیم، اگر نه رویدادها در تاریخ گُم می‌شوند و روایت‌های دیگر جای آن را می‌گیرند؛ اما اگر مستند شوند و در لحظه بمانند با تمام احساسات قدرتمندی که پشت آن است فردا هیچ‌کس نمی‌تواند این روایت‌ها را دگرگون کند.
 
او با بیان اینکه واکنش نویسندگان درباره هر پدیده‌ای باید به روز باشد، گفت: درست نیست که برای بیان حقایقی که در ۱۲ روز حمله رژیم صهیونیستی روی داده است، همچنان از جنگ ایران و عراق شاهد بیاوریم. برای فهم داستان امروزی نباید به وقایع سال‌های قبل اتکا کرد.
 

باید به فکر نوشتن در قالب متون کوتاه، موثر و ضربتی باشیم

 
عزتی‌پاک با بیان اینکه نویسندگانی که قلم به دست دارند می‌توانند با تکیه بر دانش و تجربه خود برای لحظه‌های خاص ادبیات تولید کنند، افزود: این لحظه خاص همان لحظه بمبارانی است که ما در خانه نشستیم و خانه همسایۀ ما را با موشک می‌زنند، شهر کناری را می‌زنند و وقتی هموطن و نیروهای ارزشمند کشور از دست می‌روند.
 
نویسنده کتاب «آواز بلند» درباره روند شکل‌گیری ایده «دفاع‌نامک» توضیح داد: فردای روز آغاز جنگ فکرهایم را منسجم و ایده‌ای به نام «دفاع‌نامک» تهیه کردم کمی از شرایط موجود کمک گرفتم و همچنین با استفاده از دانشی که در این زمینه داشتم، ۱۵ بند قاعده تعریف کردم. در نتیجه اصولی منسجم تهیه شد، مانند اینکه باید به فکر نوشتن در قالب متون کوتاه، موثر و ضربتی باشیم، فرصت اینکه نویسنده به تفصیل درباره زندگی یک شخص یا خانواده بنویسد، وجود ندارد.
 
او ادامه داد: برای نوشتن در این موضوع از نویسنده دعوت کردیم تا از عالم خیال بیرون بیاید و چیزی را که در جنگ تجربه می‌کند با تکیه بر فکر و ایده‌ای نو برای دیگران بازنمایی کند. تاکید داشتیم که نوشته‌ها باید کوتاه باشد، زیرا نویسنده در روزهای جنگ تمرکز لازم برای نوشتن متون بلند را ندارد و همچنین مخاطب هم می‌خواهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن خبر را بگیرد.
 

روایت احوال انسان‌ها بخشی از این اخبار است

 
عزتی‌پاک با تاکید بر اهمیتِ بازگویی احوال انسان‌ها در روزهای جنگ، توضیح داد: بخشی از خبرها می‌گویند کجا موشک اصابت کرده است، اما روایت احوال انسان‌ها هم بخشی از این اخبار است. مخاطب دنبال این است که بفهمد حال مردم به چه صورت است و این بر عهده نویسندگان است که بر حسب اخبار کوتاه گزارشی از احوال خود و انسان‌های اطراف در قالبی که نام آن را «دفاع نامک» گذاشتم، بنویسند. «دفاع نامک» در قالب طرح‌نامه‌ها، قطع‌نامه و ظفرنامه‌هایی که نوشته می‌شد، انجام شد اما به این دلیل که کوتاه و ضربتی حرفش را می‌زدند، این عنوان را برای آن انتخاب کردم.
 
نویسنده کتاب «گزارش به کنسول» ادامه داد: این ایده در فضای مجازی چرخید و به دست نویسندگان رسید، همچنین آن‌هایی که اصول «دفاع نامک» را خواندند از من خواستند نسخه دوم آن منتشر شود؛ در نسخه دوم آن را شرح و تفصیل دادم. در ادامه جریانی را راه انداختم که نویسندگان روایت‌های خود را بنویسند و در فضای مجازی کانالی با نام «مهر وطن» در پیام رسان‌های داخلی تاسیس کردم. آثار نویسندگان در این کانال با ویرایش منتشر شد.
 
او بااشاره به اینکه ایده جمع‌آوری روایت‌ها در یک کتاب را دارد، افزود: این روایت‌ها حقیقی، ملی‌گرایانه، انسان‌گرایانه و انسان‌پرستانه است. نویسندگان با تکیه بر ایران دوستی، عشق وطن، انسان ایرانی، همسایه، فرزند و عشق به خانواده، احوال خود را نوشتند، برخی از آثار قوی بودند و برخی نبودند.

انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار هنر